- fre 14 sep 2007, 20:57
Fler och fler överger den gamla 240/940 och sattsar på en liten snabb seat eller liknande. Men det mycket roligare för publiken med sladdande bilar
Tvång tror jag ej på inom rally då man kan välja åka fram eller bakhjuls drift.
Lilja skrev:Nja. Tror att rally snubbarna har fattat det här med framhjuldrift och det går stadigare i skogen än sladdande rumpor :lol:Mr B skrev:Citat:Och jag kommer fortsätta säga att anledningen till att det finns så många snabba fwd bilar är för tt så många standardvagnar byggs som fwd idag för att det är säkrare och mer praktiskt därför har utvecklingen även på tävlingsidan gått framåt och bilarna blir bättre och bättre för att dom är tvingade till det i standardklasser som i rally och touring.
"Jag vägrar tro att framhjulsdrivna bilar kan mäta sig rent prestandamässigt med bakhjulsdrivna bilar för de kan de inte."
/citat
Klart att de kan! Fast inte på samma tävlingar naturligvis. Dragracing=bakhjulsdrift, ingen tvekan om det! Visst har det blivit bättre tider de sista åren för fwd, men naturlagarna kan man inte ändra på, rwd kommer alltid att vara snabbast. Grusväg i skogen=fwd har generellt varit snabbare än rwd sen "Carlsson på taket" och Stig Blomqvist körde SAAB som skållade råttor. Rallycross är mer jämnt skulle jag tro, rwd tar starten och sen drar fwd ifatt... Går man upp i extremsporter som F1 är det för mycket effekt för att fwd ska funka...
Man kan inte riktigt jämföra fwd och rwd så tycker jag, det beror ju helt på vad det är för bil och vad den ska användas till. Som vanliga bruksbilar kommer det säkert alltid att vara fwd i fortsättningen dock... Och det är ju det i huvudsak som Volvo gör, fast visst hade det varit trevligt med en häftig supersportbil som det står Volvo på...
Hade lika mycket energi lagts på att göra rwd bilar snabbare hade det sett helt annorlunda ut det kan jag lova.
Fler och fler överger den gamla 240/940 och sattsar på en liten snabb seat eller liknande. Men det mycket roligare för publiken med sladdande bilar

Volvo Your dream my reality!