Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad gillar du bäst?

Framhjulsdrift
50
23%
Bakhjulsdrift
153
71%
Båda lika bra
13
6%
Användarvisningsbild
av Nexus
Lilja skrev:
Mr B skrev:Citat:
"Jag vägrar tro att framhjulsdrivna bilar kan mäta sig rent prestandamässigt med bakhjulsdrivna bilar för de kan de inte."
/citat

Klart att de kan! Fast inte på samma tävlingar naturligvis. Dragracing=bakhjulsdrift, ingen tvekan om det! Visst har det blivit bättre tider de sista åren för fwd, men naturlagarna kan man inte ändra på, rwd kommer alltid att vara snabbast. Grusväg i skogen=fwd har generellt varit snabbare än rwd sen "Carlsson på taket" och Stig Blomqvist körde SAAB som skållade råttor. Rallycross är mer jämnt skulle jag tro, rwd tar starten och sen drar fwd ifatt... Går man upp i extremsporter som F1 är det för mycket effekt för att fwd ska funka...

Man kan inte riktigt jämföra fwd och rwd så tycker jag, det beror ju helt på vad det är för bil och vad den ska användas till. Som vanliga bruksbilar kommer det säkert alltid att vara fwd i fortsättningen dock... Och det är ju det i huvudsak som Volvo gör, fast visst hade det varit trevligt med en häftig supersportbil som det står Volvo på...
Och jag kommer fortsätta säga att anledningen till att det finns så många snabba fwd bilar är för tt så många standardvagnar byggs som fwd idag för att det är säkrare och mer praktiskt därför har utvecklingen även på tävlingsidan gått framåt och bilarna blir bättre och bättre för att dom är tvingade till det i standardklasser som i rally och touring.
Hade lika mycket energi lagts på att göra rwd bilar snabbare hade det sett helt annorlunda ut det kan jag lova.
Nja. Tror att rally snubbarna har fattat det här med framhjuldrift och det går stadigare i skogen än sladdande rumpor :lol:
Fler och fler överger den gamla 240/940 och sattsar på en liten snabb seat eller liknande. Men det mycket roligare för publiken med sladdande bilar :wink: Tvång tror jag ej på inom rally då man kan välja åka fram eller bakhjuls drift.
Användarvisningsbild
av Lilja
grammse skrev:
Lilja skrev:
Mr B skrev:Citat:
"Jag vägrar tro att framhjulsdrivna bilar kan mäta sig rent prestandamässigt med bakhjulsdrivna bilar för de kan de inte."
/citat

Klart att de kan! Fast inte på samma tävlingar naturligvis. Dragracing=bakhjulsdrift, ingen tvekan om det! Visst har det blivit bättre tider de sista åren för fwd, men naturlagarna kan man inte ändra på, rwd kommer alltid att vara snabbast. Grusväg i skogen=fwd har generellt varit snabbare än rwd sen "Carlsson på taket" och Stig Blomqvist körde SAAB som skållade råttor. Rallycross är mer jämnt skulle jag tro, rwd tar starten och sen drar fwd ifatt... Går man upp i extremsporter som F1 är det för mycket effekt för att fwd ska funka...

Man kan inte riktigt jämföra fwd och rwd så tycker jag, det beror ju helt på vad det är för bil och vad den ska användas till. Som vanliga bruksbilar kommer det säkert alltid att vara fwd i fortsättningen dock... Och det är ju det i huvudsak som Volvo gör, fast visst hade det varit trevligt med en häftig supersportbil som det står Volvo på...
Och jag kommer fortsätta säga att anledningen till att det finns så många snabba fwd bilar är för tt så många standardvagnar byggs som fwd idag för att det är säkrare och mer praktiskt därför har utvecklingen även på tävlingsidan gått framåt och bilarna blir bättre och bättre för att dom är tvingade till det i standardklasser som i rally och touring.
Hade lika mycket energi lagts på att göra rwd bilar snabbare hade det sett helt annorlunda ut det kan jag lova.
Nja. Tror att rally snubbarna har fattat det här med framhjuldrift och det går stadigare i skogen än sladdande rumpor :lol:
Fler och fler överger den gamla 240/940 och sattsar på en liten snabb seat eller liknande. Men det mycket roligare för publiken med sladdande bilar :wink: Tvång tror jag ej på inom rally då man kan välja åka fram eller bakhjuls drift.
Jo men du får inte bygga om bilar som är byggda som framhjulsdrivna till bakhjulsdrift. Och gamla bakhjulsdrivna volvobilar är uråldriga. Och vem kör rally med BMW och Mercedes. Finns inte direkt så mycket val.
Användarvisningsbild
av Mr B
Nä, det är sant, det finns inte så mycket val, idag. Annat var det på 70-talet när Per Eklund och Stig Blomqvist kom en halvtimme före alla bakhjulsdrivna i sina V4:or i Svenska Rallyt, då var de ganska ensamma om fwd, ändå var de snabbast...

Men oavsett vilket så spelar det ingen roll vad det är för bil, om inte föraren klarar av den.
av Göran G
Jag drar mig till minnes att Vi Bilägare i slutet av 70 eller början av 8o talet gjorde en test på detta ämne vilka bilar det var kommer jag inte ihåg.
Resultatet av testen var att den snabbaste bilen runt en bana med vinterväglag var en bakhjulsdriven bil.
Vi bilägare som på den tiden var anti bakhjulsdrift konstaterade följande att i händerna på en skicklig förare så är bakhjulsdrift bäst men för gemene man föredrog de framhjulsdrift.

Jensen kom fram till följande när de utvecklade sin fyrhjulsdrivna interceptor (stod i Automobil under 80 talet) den ideala fördelningen är 34% av kraften på framhjulen och 66% på bakhjulen.

Själv föredrar jag en välbalanserad bakhjulsdriven bil framför framhjulsdrift.
På grund av att framhjulsdrivna bilar jämnt är framtunga den ideala viktfördelningen är 50% fram och 50% bak.
En annan orsak är att den bakhjulsdrivna bilen på att annat sätt talar om att det är halt.
Dessutom släpper inte styrhjulen utifall att drivhjulen skulle börja spinna.
Sen är det tokigt att utnyttja det begränsade väggreppet hjulen får till både drift och styrning.
av DDD
Rolig tråd. Enligt min signatur faller min röst självklart på bakhjulsdrift.

Jag anser att en prostestlista borde skickas till Volvo! Skämt o sido! Det går hyffsat bra för Volvo och kommer de inte att ändra sin profil.
Det mesta inom bilindustrin baseras på lönsamhet numera. Det är klart mer lönsamt för biltillverkare att tillverka framhjulsdrivna bil eftersom det är billigare delar, kräver ingen större karossmodifiering än de raka plåtbitarna de flesta nya bilar tillverkas av idag. Sedan när någonting går sånder är det dyrare för konsumenten att inhandla resrevdelarna från dem till framhjulsdrivabilar till bilens drivlina och dessa slits bra mycket mer då framhjulen bromsar, svänger och driver. Detta säger sig självt, delarna slit fortare.

Bilindustrins propaganda har verkligen gått hem hos folk i allmänhet, "framhjulsdrift är säkrare" säjs det. Min personliga åsikt, som gammal racinginstruktör, är dock att bakhjuldrift är bättre, säkrare och mer ekonomiskt för den enskillda konsumenten. En klar nackdel ur säkerhetssynpunkt med framhjusdrift är att man man inte kan göra en säker ordentlig undanmanöver i landsvägfart vid riktig halt vägunderlag. Vissa säger att bakhjulsdriva bilar sladdar när det är halt. Alla bilar kan sladda det är förarens körstil som avgör om bilen ska sladda eller inte. Den stora skillnaden är att om du får oväntad sladd i landväsfart eller snabbare med en framhjulsdriven bil så kan föraren inte styra undan på ett säkert sätt. Det bara glider och glider och framhjulen bara krafsar och krafsar eftersom de inte får fäste när framhjulen både driver och svänger.

Jag tror personligen att Volvo hade fått behålla sina trogna kunder och entusiaster och fått en del nya kunder men som idag kan väljer BMW eller Mercedes etc om de vill köra bakhjulsdrivet.

Detta är mina argument och jag respekterar självklart att alla inte har samma åsikt som mig.

MVH
Användarvisningsbild
av Funk
Det är klart mer lönsamt för biltillverkare att tillverka framhjulsdrivna bil eftersom det är billigare delar, kräver ingen större karossmodifiering än de raka plåtbitarna de flesta nya bilar tillverkas av idag. Sedan när någonting går sånder är det dyrare för konsumenten att inhandla resrevdelarna från dem till framhjulsdrivabilar till bilens drivlina och dessa slits bra mycket mer då framhjulen bromsar, svänger och driver. Detta säger sig självt, delarna slit fortare.
Så länge det handlar om gjutjärnssänkena som sitter under 740/940 så kanske ditt resonemang stämmer, pratar vi individuella system med rimligt låg avfjädrad vikt så är skillnaderna inte så stora. Ur komfortsynpunkt tror jag knappast det finns någon som sjunger den stela bakaxelns lov...
Min personliga åsikt, som gammal racinginstruktör, är dock att bakhjuldrift är bättre, säkrare och mer ekonomiskt för den enskillda konsumenten.
Där sätter du huvudet på spiken, ytterligt få bilister är racingförare...
En klar nackdel ur säkerhetssynpunkt med framhjusdrift är att man man inte kan göra en säker ordentlig undanmanöver i landsvägfart vid riktig halt vägunderlag.
Och normalbilisten kan alltså göra detta med en bakhjulsdriven bil under dom förhållandena ? Tillåt mig tvivla
Jag tror personligen att Volvo hade fått behålla sina trogna kunder och entusiaster och fått en del nya kunder men som idag kan väljer BMW eller Mercedes etc om de vill köra bakhjulsdrivet.
Volvo satte nytt försäljningsrekord förra året...

Men !!... bakhjusdrivet är oftast mycket roligare i alla fall...

/Thomas
av DDD
Funk skrev:Där sätter du huvudet på spiken, ytterligt få bilister är racingförare...Och normalbilisten kan alltså göra detta med en bakhjulsdriven bil under dom förhållandena ? Tillåt mig tvivla
[/quote]

Det finns normalbilister som behöver göra en undanmanöver för att undvika hinder. Man behöver inte vara racingförare för att kunna undvika hinder och det är klart lättare med en bakhjulsdriven bil. Kör du framhjulsdrift under de förhållandena går det knappt att göra en undanmanöver.
Funk skrev:Tillåt mig tvivla
[/quote]

Självklart få du tvivla :) Det kunde gått ännu bättre....
Funk skrev:Men !!... bakhjusdrivet är oftast mycket roligare i alla fall...
[/quote][/quote]

Det instämmer jag med..

MVH
Användarvisningsbild
av Funk
Dina citeringar blev lite skumma..
Det finns normalbilister som behöver göra en undanmanöver för att undvika hinder. Man behöver inte vara racingförare för att kunna undvika hinder och det är klart lättare med en bakhjulsdriven bil. Kör du framhjulsdrift under de förhållandena går det knappt att göra en undanmanöver.

Kan du utveckla på vilket sätt du anser att en bakhjulsdriven bil är bättre på undanmanövrar på riktigt halt underlag i landsvägsfart i händerna på en normalbilist.

/Thomas
av R_199
Kan ju bara dela med mej av min erfarenhet... Hade tidigare en chipad 850 T5:a -96:a (krånglade ständigt), som jag sen sålde för att jag kör så pass mycket att jag tjänar på att åka diesel... Så det blev en BMW 525 TDS -93:a (problem fri efter 1 år i mina ägor)... Var tidigare "Volvo frälst" men jag kan ärligt säga nu att det blir aldrig mer FWD... För det första är det fruktansvärt stor skillnad på körglädje, BMW:n är 3 år äldre och dryga 100 hästar slöare, men 100 ggr roligare att köra... För det andra, tappar man fäste med drivhjulen så kan man åtminstone styra, riktigt otäckt när det bara gick rakt fram med volvon... Jag tror att den största anledningen till att Volvo gick över till FWD är att det är billigare att tillverka... Hade detta varit för ett par år sen så hade jag troligvis hållt mej till den skaran som höll på Volvo och FWD, men ni som gör det borde verkligen vidga era vyer och inte va så trångsynta...
Senast redigerad av 1 R_199, redigerad totalt 0 gånger.
av R_199
Glömde en sak... Om ni ska man ska in på en trång p-plats så behöver man inte backa och trixa med bakhjulsdrift, man har den där extra svängradien som behövs....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]