Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Erik Å skrev:
KalleJ skrev: mån 23 dec 2024, 13:07 Kolla med grabbarna de har koll.
http://forum.saabturboclub.com/forum.php
Haha, inlägget jag klippte ut kom från saabturboclub :party:
Fråga dem får du se. När ökat slitage märktes hos Saab/GM var det i motorbänkar där de sliter ut motorerna rätt snabbt med hög belastning.
Var o varannan bil med mjukvara från TxSuite/Maptun/Nordic/Bsr är E85 kompatibla.

Vid normal svensson bruk kommer det ta låååååång tid innan du får slitage som påverkar något. Men visst du kanske bara kommer 30-40.000 istället för 60.000+.
av DennisCA
Lucif3r skrev: mån 23 dec 2024, 13:52
KalleJ skrev: Min hade väl 27.000mil på mätaren innan rosten tog den.
Precis, s**b hamnar på skroten långt innan detta problem uppstår. På volvo är ju 27k ingenting ;-)
... Om jag minns rätt har Erik's ovan rullat typ 65k?
Min 900a går snart över till 30,000 och rostangrepp (fixade) har varit det värsta problemen den haft, men så har den kört året runt i 35 år i saltslask tills jag började köra endast på sommarhalvåret. Jag tycker nog den ska klara 60,000 men då ska den ha ny kedja snart.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har Saabs röda spridare från en 9000 turbo i min 745-a (B234F motor). Funkar bra, det har ju med Ohm-tal och förkopplings motstånd att göra. Volvos spridare med högre kapacitet är låg ohmiga.
När jag kör på bensin kör jag på c:a 1,4 kg bränsletryck. På etanol c:a 2,8 kg
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: mån 23 dec 2024, 13:52 ... Om jag minns rätt har Erik's ovan rullat typ 65k?
Nä bara drygt 64k. Men den har slutat rosta, hurra. Tog några år att lista ut..
Idag har den sluppit att bli blöt, står med CTEK-underhållsladdning i garaget :-)
Tänkte få ut minst 5 år till, sen är det väl elbilar som gäller.
Vill hålla motorn fortsatt fräsch så att bränsleåtgången blir minsta möjliga
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev: mån 23 dec 2024, 17:09
Lucif3r skrev: mån 23 dec 2024, 13:52 ... Om jag minns rätt har Erik's ovan rullat typ 65k?
Nä bara drygt 64k. Men den har slutat rosta, hurra. Tog några år att lista ut..
Idag har den sluppit att bli blöt, står med CTEK-underhållsladdning i garaget :-)
Tänkte få ut minst 5 år till, sen är det väl elbilar som gäller.
Vill hålla motorn fortsatt fräsch så att bränsleåtgången blir minsta möjliga
Min 745-a är knappt inkörd än (drygt 50k), men helt rostfri. Dock krockad på högersidan och klarlacken och delar av färgen är borta på taket. Men den rullar på, motorn går bättre än på länge efter byte av toppackning för ett tag sedan. Detta är min sista bil, ska köra den till jag blir för gammal för det, i bästa fall 10 - 12 år till.....

Hade loss knappen och mätte på den oc[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]