Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ackermann är intrimmad för en viss spårvidd och axelavstånd, ändrar man nåt så kommer ackermann att under- eller överkompensera.
Men det borde rimligen vara försumbart om man ökar spårvidden med nån enstaka centimeter. Gissar bara :-) Vad händer om du skippar spacers?
Sänker man framvagnen så blir iallafall camber mer negativ, man ser hur den går mot positiv när man lyfter bilen..
Erik Å skrev: tor 24 okt 2024, 19:57 Ackermann är intrimmad för en viss spårvidd och axelavstånd, ändrar man nåt så kommer ackermann att under- eller överkompensera.
Men det borde rimligen vara försumbart om man ökar spårvidden med nån enstaka centimeter. Gissar bara :-) Vad händer om du skippar spacers?
Sänker man framvagnen så blir iallafall camber mer negativ, man ser hur den går mot positiv när man lyfter bilen..
Jag har inga spacers nu men kanske skulle prova för att se vad som händer,samt testa med silvertejp knepet.
Stämmer om man har man för bråttom i gathörnen :-)
Jag misstänker att det är rondellerna som gör att höger fram slits snabbare än vänster.. Men det borde rimligen inte fasa innerkanten :oops: Möjligen ytterkanten.
Testa med tejptricket och snäva svängar i låg hastighet.
Det jag tror orsakar fasade innerkanter är att nåt strul med ackermann får innerhjulet att mer eller mindre skrubba tvärs färdriktningen när toe spårar ur vid fullt rattutslag.
Vikten hamnar på ytterhjulet så det är inte det som skrubbar.. Vore intressant att få detta bekräftat :-D

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]