VolvoB20 skrev:-Oförbränt bränsle är inte CO det är HC. CO är kolmonoxid
Där snurrade jag till det🫢🫢
I övrigt ska det vara rätt. Hade det varit Oförbränt blänsle så hade nog fabrikanterna kunnat minska bränsle förbrukningen ytterligare.
20FJan skrev:Och problemet med sotande GDI har jag för mig berodde på hög svavelhalt i bränslet som satte sig i insugskanaler. Där bränslet annars passerar och tvättar rent så att säga.
.
Precis, det hade många fabrikat problem ned. Ovan nämda VW, men även Volvos egna motorer har/hade problem med "geggiga" ventiler
VolvoB20 skrev:adBlue är för att regenerea SCR som är en fälla for kvävedioxider NOX som uppstår pga högt tryck och temperatur
Precis, och den höga temperaturen uppstår vid direktinsprutning där du kan styra insprutningen mer exakt. Det är ju därför bensinmotorer också har partikelfilter idag
Angående svavel i bensin är väl det problemet borta sedan många år. I diesel vet jag inte, beror väl på vilken diesel man kör på.
Bytte toppackning på min 745-a förra våren. Fanns inte ett korn av sot eller andra avlagringar på varken ventiler eller kolvar. Absolut rent och fint, som ny efter att den i c:a 15 år gått på E85. Förstår inte varför inte etanolen lyfts fram i miljödebatten
Kör man på en Low SAPS olja och etanol så blir det väl inte renare
.....
IMG_20230524_120933.jpg (1.12 MiB) Visad 459 gånger