Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
Det tar sig även in oljedimma till förbränning via vevhusventilationen. Där är nog skillnaden på hur oljor med hög svavelhalt släpper ifrån sig mer än att det skulle gå via cylindrarna. Sedan har nog minskningen för Lennart mest berott på körstilsförändring och att bilen är inkörd. Jag tror mer att olja med hög svavelhalt sänker livslängden på filtret och har marginell skillnad på upplevda antal regenereringar.
Användarvisningsbild
av lennarte
20FJan skrev:Sedan har nog minskningen för Lennart mest berott på körstilsförändring och att bilen är inkörd.
Detta tror jag också. Men, om detta är ett generellt problem på direktinsprutade bensinmotorer, som ju är kända för att "generera" partiklar (precis som direktinsprutade dieslar) så borde man hört något om detta nu när dessa motorer är "allmänna"
VW och Audi fick ju lägga ner sina första FSI motorer. Beteckningen FSI fanns ju kvar men motorn var en "vanlig" motor. Dom första V40 hade en Mitsubishi GDI motor i programmet. Den blev inte känd som det bästa motor alternativet.
En förklaring, alla vet kanske inte. På en direkt insprutad bensinmotor sprutas bensin direkt in i förbränningsrummet (precis som på Commond Rail dieslar) . På en äldre insprutnings motor sprutas bensinen i insugningsröret, eller i topplocket direkt på insugs ventilen. På en modern direktinsprutad motor kan man därför styra förbränningen så exakt att man får en fullständig förbränning och då bildas partiklar istället för att motorn lämnar ifrån sig lite oförbränt bränsle (CO) detta är samma på både bensin och diesel, men på diesel motorer har man löst det (delvis) med att blanda in konstgjort gris piss (AddBlue)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tis 18 jun 2024, 12:27
20FJan skrev:Sedan har nog minskningen för Lennart mest berott på körstilsförändring och att bilen är inkörd.
Detta tror jag också. Men, om detta är ett generellt problem på direktinsprutade bensinmotorer, som ju är kända för att "generera" partiklar (precis som direktinsprutade dieslar) så borde man hört något om detta nu när dessa motorer är "allmänna"
VW och Audi fick ju lägga ner sina första FSI motorer. Beteckningen FSI fanns ju kvar men motorn var en "vanlig" motor. Dom första V40 hade en Mitsubishi GDI motor i programmet. Den blev inte känd som det bästa motor alternativet.
En förklaring, alla vet kanske inte. På en direkt insprutad bensinmotor sprutas bensin direkt in i förbränningsrummet (precis som på Commond Rail dieslar) . På en äldre insprutnings motor sprutas bensinen i insugningsröret, eller i topplocket direkt på insugs ventilen. På en modern direktinsprutad motor kan man därför styra förbränningen så exakt att man får en fullständig förbränning och då bildas partiklar istället för att motorn lämnar ifrån sig lite oförbränt bränsle (CO) detta är samma på både bensin och diesel, men på diesel motorer har man löst det (delvis) med att blanda in konstgjort gris piss (AddBlue)
Nu snurrade du ihop det ordentligt..........

På en modern direktinsprutad motor kan man därför styra förbränningen så exakt att man får en fullständig förbränning och då bildas partiklar istället för att motorn lämnar ifrån sig lite oförbränt bränsle (CO) detta är samma på både bensin och diesel, men på diesel motorer har man löst det (delvis) med att blanda in konstgjort gris piss (AddBlue)

-Att det bildas partiklar är för att förbränningen INTE är fullständig eftersom bränslet inte hunnit förgasas utan dropparna som sprutas in direkt i förbränningsrummet brinner istället för gasformen gör det, förbränningen blir inte fullständig utan det bildas partiklar av dropparna.

-Oförbränt bränsle är inte CO det är HC. CO är kolmonoxid

-adBlue är inte för partiklar, de tas om hand av DPF i fast form, oförbränt bränsle i form av gas handhas av katalysatorn, CO oxideras til CO2, adBlue är för att regenerea SCR som är en fälla for kvävedioxider NOX som uppstår pga högt tryck och temperatur av den vanliga l luften (N + O2) som finns i cylindern.
av 20FJan
Och problemet med sotande GDI har jag för mig berodde på hög svavelhalt i bränslet som satte sig i insugskanaler. Där bränslet annars passerar och tvättar rent så att säga.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:-Oförbränt bränsle är inte CO det är HC. CO är kolmonoxid
Där snurrade jag till det🫢🫢
I övrigt ska det vara rätt. Hade det varit Oförbränt blänsle så hade nog fabrikanterna kunnat minska bränsle förbrukningen ytterligare.
20FJan skrev:Och problemet med sotande GDI har jag för mig berodde på hög svavelhalt i bränslet som satte sig i insugskanaler. Där bränslet annars passerar och tvättar rent så att säga.
.
Precis, det hade många fabrikat problem ned. Ovan nämda VW, men även Volvos egna motorer har/hade problem med "geggiga" ventiler
VolvoB20 skrev:adBlue är för att regenerea SCR som är en fälla for kvävedioxider NOX som uppstår pga högt tryck och temperatur
Precis, och den höga temperaturen uppstår vid direktinsprutning där du kan styra insprutningen mer exakt. Det är ju därför bensinmotorer också har partikelfilter idag
Angående svavel i bensin är väl det problemet borta sedan många år. I diesel vet jag inte, beror väl på vilken diesel man kör på.
Bytte toppackning på min 745-a förra våren. Fanns inte ett korn av sot eller andra avlagringar på varken ventiler eller kolvar. Absolut rent och fint, som ny efter att den i c:a 15 år gått på E85. Förstår inte varför inte etanolen lyfts fram i miljödebatten
Kör man på en Low SAPS olja och etanol så blir det väl inte renare
.....
IMG_20230524_120933.jpg
IMG_20230524_120933.jpg (1.12 MiB) Visad 459 gånger
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]