Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev: fre 30 jun 2023, 14:31 Din ena fjäder ser ut att vara bytt, den som har en blå etikett hängande. Kan etiketten verkligen ha hängt sådär sen bilen var ny.. hmm kanske. Det är nog klokt att byta båda på en gång så inte bilen hänger snett sen. Men jag är inte helt övertygad om att fjädrarna är trasiga.
Jag skulle nog misstänka att stötdämparna har sett sina bästa dagar, ser lite lätt rostiga ut.. En av skyddsbälgarna verkar dessutom vara sönder upptill.
Jo förresten, jag åker själv V70 av första generationen. På dem går övre stöddämparfästet ofta sönder då gummit släpper från metallen och då börjar det klunka i gupp.
Ser ut som om V40 har något liknande. Notera texten från Volvos egen sajt :-)
Värt att kolla upp, det borde väl gå att se dem om man lyfter mattor och kåpor över hjulhusen i bagagerummet.. Gunga bilen och se om dämparens mutter i mitten rör sig onormalt mycket.
Går gummit sönder rejält så kan nog fjäderns övre ände halka så snett att fjädern skrubbar emot saker..

dämparfäste.JPG

https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 20916.html
Tack Erik! Skall kolla detta innan jag lämnar in bilen, känns som att det skramlar/slår vid gupp/ojämnheter. Som att något vore lite löst, mutter eller så. Bilen har mina föräldrar haft sedan 2016 och endast kört 3000mil under dessa år till 2023. Så ingenting är nog bytt :-) .

Slog om till 13.000mil igår faktiskt. ;-)

Besiktningen sa inget heller när jag tog över bilen i februari. Blankt!
Visst har du kollat att det inte ligger något löst i bagageutrymme eller reservhjulsbalja.
Sitter reservhjul och domkraft fastspända som de ska? Sånt kan faktiskt klonka mer än man tror, been there :oops:
Skaka lite på avgassystemet också och kolla att det inte slår i någonstans.
13k var inte mycket, min bil har gått aningen längre på samma tid :-D
Erik Å skrev: fre 30 jun 2023, 19:58 Visst har du kollat att det inte ligger något löst i bagageutrymme eller reservhjulsbalja.
Sitter reservhjul och domkraft fastspända som de ska? Sånt kan faktiskt klonka mer än man tror, been there :oops:

Kan jag lossa på alla 3 muttrar om jag hissar upp bilen så inte fjärden belastas? För det är väl dessa 3 som skall bort inne i bilen och en ny skall monteras som du länkade? :-)

Förövrigt så händer inget om jag skakar/gungar bilen, noll ljud! Dessvärre när jag kör.
Bilagor
IMG_20230630_193918.jpg
IMG_20230630_193918.jpg (6.67 MiB) Visad 689 gånger
Jag vet inte, har faktiskt aldrig haft en bil med fjäderben bak.
Det kan eventuellt vara så att fjädern fortfarande är i spänn då stötdämparen är helt utdragen, isåfall behöver man trycka ihop fjädern med fjäderspännare innan man kan byta fästet.. Möjligen tar man ur hela paketet med dämpare, fjäder och fäste och delar på dem först när de är utanför bilen?
Men ta hjälp av nån som gungar bilen rejält och så tittar du om brickan och muttern rör sig mer på högra sidan jämfört med vänstra.
Och så kan du ju titta på undersidan att fjädern verkar sitta centrerad på gummikudden på båda sidor
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Erik Å skrev: fre 30 jun 2023, 20:12 Jag vet inte, har faktiskt aldrig haft en bil med fjäderben bak.
Det kan eventuellt vara så att fjädern fortfarande är i spänn då stötdämparen är helt utdragen, isåfall behöver man trycka ihop fjädern med fjäderspännare innan man kan byta fästet..
Men ta hjälp av nån som gungar bilen rejält i sidled och så tittar du om brickan och muttern rör sig mer på högra sidan jämfört med vänstra.
Okej, får åka förbi volvo på måndag och fråga om man kan byta delen du länkade inne i bilen utan att demontera något.

Blev ett litet klipp

https://www.veed.io/view/d80cc01d-f59d- ... rue&panel=
Ta det lite lugnt med att byta saker innan du hittat var glappet faktiskt finns :-)
Det kan vara slitna bussningar i länkarmarna också, om inget hörs när man gungar bilen utan bara när man kör kan det tyda på sådant..
Filmklippet fungerar dessvärre inte
Erik Å skrev: fre 30 jun 2023, 21:02 Ta det lite lugnt med att byta saker innan du hittat var glappet faktiskt finns :-)
Det kan vara slitna bussningar i länkarmarna också, om inget hörs när man gungar bilen utan bara när man kör kan det tyda på sådant..
Precis, det sa min mek också. Skall invänta honom samt besiktningen och se om dom hittar något.

Lägger upp ett klipp imorgon innan jag sätter tillbaka interiören där bak! Konstigt, klippet fungerar för mig när jag klickar på länken :-)
Sandra88 skrev:
Erik Å skrev: fre 30 jun 2023, 21:02 Ta det lite lugnt med att byta saker innan du hittat var glappet faktiskt finns :-)
Precis, det sa min mek också. Skall invänta honom samt besiktningen och se om dom hittar något.

Lägger upp ett klipp imorgon innan jag sätter tillbaka interiören där bak! Konstigt, klippet fungerar för mig när jag klickar på länken :-)
This video isn’t ready

Ask the video creator to sign up and share this with you again to preview.
vjohnj skrev: fre 30 jun 2023, 22:05
Sandra88 skrev:

This video isn’t ready

Ask the video creator to sign up and share this with you again to preview.

Ojdå, funkar klippet nu? Körde över brunnslock och får detta metalliska ljud, inväntar besiktning och min mek efter semestern :-) . Om någon har tips så är jag väldigt tacksam. Endast höger bak som skramlar.

https://www.veed.io/view/d9d89a66-00d1- ... anel=share

https://streamable.com/il38uj

Hoppas att någon länk fungerar :-)
Japp det funkar, smart att filma ;-) Ser ju inte ut att vara något större glapp där.
Svårt att höra men jag tycker ljudet låter mer som om plastkåpor eller något ligger lösa och skramlar.. Klonk från hjulupphängningen brukar vara dovare och komma mer sällan.
Ett tips från Haynes-handboken är att ha en medhjälpare bak i bilen under provturen, som får försöka lyssna varifrån ljudet kommer.. har inte testat själv :P
Låter lite som om en handbromswire slår mot bottenplåten

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]