Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
TommyP86 skrev:Men det är herrejössesonödigt att såsa runt under damaskerna, å andra sidan gör vi alla som vi vill.
Det förhindrar fukt och kondens som lätt blir rostskador över tid. Använde förr kopparspray (fungerade kanon), men damaskerna blir "sladdriga" dock har dom dragit ihop sig igen efter ha använt Biltemas silikon fett något år nu. Som ju nu vart "restat" i ett år. Har inte bytt bromsok på någon av våra bilar vi haft dom senaste 40 åren. Förutom på 745-an där det var fastrostat bak när jag fick den för drygt 15 år sedan. Fram sitter original ok, efter 35 år och c:a 50000 mil
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det låter faktiskt imponerande, mina bromsok bak brukar börja kärva redan efter typ 5-6 år.. Trots att jag pysslar om dem på alla tänkbara sätt :oops: Förutom silikoninjektion då :-)
Nu går denna bil dagligen i ur och skur (inklusive saltslask). Det gynnar uppenbarligen inte livslängden på bromsok..
På spindel-, styrleder och stabilisatorstag så helfyller jag damaskerna med fett sen flera år tillbaka. Det flerdubblar livslängden; blir liksom inget utrymme kvar där saltvatten kan krypa in och ställa till med rostskador på kulan :-D
Skulle vilja göra samma sak på bromsoken, inser dock att konsistensfett är klart olämpligt där :oops:

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]