Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GT-mannen
Magnus-B skrev:Jag är skeptisk till att använda momentstav och tycker man har mer kontroll över dragningen med momentnyckel.
Samma här. Har aldrig använt mutterdragare till hjulmuttrarna (speciellt inte om dom är kromade, för då kan kromet släppa).

Flikar även in att låsmuttrar aldrig ska dras lika hårt som vanliga hjulmuttrarna och definitivt inte med mutterdragare. Det mår nyckeln till låsmuttrarna inte bra av i längden. Brukar köra runt 30 Nm lägre på dessa.

/Håkan
av KrakelSpektakel
fjohan82 skrev:
KrakelSpektakel skrev: fre 05 apr 2019, 14:07 Hej.
Jag har funderat på att skaffa lite verktyg att ha i mitt hyrda förråd, för att skifta hjulen själv..
Men vad borde jag köpa?
Momentnyckel?
Domkraft?
Det funkar väl att bara lägga däcken på varandra i förrådet, eller ska jag ha någon ställning?
Har du tillgång till eluttag rekommenderar jag en mutterdragare. Jag har en från Jula för några hundralappar, den funkade riktigt bra nu när jag bytte på min bil: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-009120/
Denna drar jag dock inte så hårt med, utan det lämnar jag över till momentnyckeln. vill minnas att det är denna som ligger där hemma: https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... pa278149sv
Domkraft har jag nån också, dock ingen dyr sak eftersom jag bara använder den två gånger/år.

Rätta mig om jag har fel, men hjul ska väl förvaras mörkt, svalt och liggandes för att inte deformeras.
Har troligtvis inte tillgång till eluttag på hyrt förråd (24storage, pelican osv)

Libbe skrev:¤ Domkraft
¤Stor Hylsnyckel sats som du klarar dig långt på...
¤Pallbockar Om du eventuellt fixar Bromsar mm i framtiden?
¤Kanske eventuellt en bra Arbetslampa är bra att ha i garaget.

Förvaring av Bilmaterial brukar lösa sig med tiden............
Är nog inte så bra att stå på parkeringen till hyrda förråd och byta bromsar osv.
Inget garage
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]