Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja, många tänker inte på att det är en stor del i kostnaden. Jag har också en 5 år gammal bil och kör ca 1000 mil per år. Då räknar jag med en milkostnad på ca 60 kr/mil.
Värdeminskning 30 kr (20% räcker inte på en Alfa )
Försäkring 10 kr
Skatt 0,6 kr
Bränslekostnad 12 kr
Service 3 kr (inkl. Kamrem och bromsklotsar)
Däck 2 kr

Det intressanta är att om bilen bara drog 0,4 l/mil istället för 0,8 så hade milkostnad en bara gått ner 6 kr.
frasse4 skrev:Ja, många tänker inte på att det är en stor del i kostnaden. Jag har också en 5 år gammal bil och kör ca 1000 mil per år. Då räknar jag med en milkostnad på ca 60 kr/mil.
Värdeminskning 30 kr (20% räcker inte på en Alfa Bild)
Försäkring 10 kr
Skatt 0,6 kr
Bränslekostnad 12 kr
Service 3 kr (inkl. Kamrem och bromsklotsar)
Däck 2 kr

Det intressanta är att om bilen bara drog 0,4 l/mil istället för 0,8 så hade milkostnad en bara gått ner 6 kr.
Kör man så lite blir det ju rätt naturligt så att andra kostnader än bränsle tar än mer plats.
För mig som kör ca 3000 mil per år är det lite enklare att räkna hem.

Den leasingbil jag har kostar 3k per månad. 36k per år. Plus 2500kr försäkring.. Annars i går allt. Kommer få betala 12kr övermil över 1500 mil. Kör jag 3000 mil blir det 18000kr. (tror jag kanske kan hålla ner ert lite.. Men räknar på 3000.) Milkostnaden per el ca 2kr. (då jag rätt ofta kan ladda på stolpar där det är gratis eller ingår när man parkerar kan det bli lite mindre.. Men vi säger 2kr/mil ändå..) 6000kr totalt.

36k+2.5k+18k+6k = 62500kr. Delar jag det på 3000 mil blir det ca 31kr/mil. Hade jag haft soppa kostnad på ca 10kr/milen hade det blivit ca 30000kr för bränsle istället för ca 6000kr.

Vilket som ser jag det som rätt billigt att köra en ny bil för ca 31kr/mil. :)
Malmstroem skrev:Det är väl uppe till diskussion om Leaf går att definiera som ”bil”....

Du torde kunna köra en ny Skoda Fabia för samma milkostnad. Den är inte heller mycket till bil.
Stämmer. Man ska inte jämföra äpplen med päron...
Det är stor skillnad på Leaf gen2 och generation 1 som dessutom var rejält ful. Nuvarande ser i allafall ut som en helt normal bil.
Även utrustning i bilen är bra. Rattvärme, filhållningsassistant (typ Pro pilot), adaptiv farthållare, Android Auto, timer och app för värme och kyla och en massa annat trevligt... Och 0-100 på ca 7 sek är också helt okej.

En billig Skoda Fabia är nog inte riktigt jämförbar, varken i acceleration/körglädje eller utrustning.

Skulle såklart föredragit en Volvo om det fanns nån med vettig drivlina, men får vänta nått år till på det som det verkar.
20190202_011812.jpeg
20190202_011812.jpeg (65.6 KiB) Visad 475 gånger
joel80 skrev:En billig Skoda Fabia är nog inte riktigt jämförbar, varken i acceleration/körglädje eller utrustning.
Det är inte lätt att jämföra två olika bilar som dessutom inte ens delar huvudsaklig teknik. Den ena bilen kommer alltid att vara bättre än den andra på något. En Leaf har sina för- och nackdelar. En soda Fabia likaså. T.ex kanske en Fabia klarar längre dagsetapper i högre hastigheter genom Tyskland än Leaf. Likaså upprepade accelerationer om nu det är viktigt. Man kanske också kan dra ett släp bakom en Fabia. Räckvidden är sannolikt mycket längre för Fabia. Det viktigast av allt (för vissa), det kanske är så att en Fabia på ett alternativt bränsle är mycket klimatsmartare än Leaf som ett globalt genomsnitt. Det är inte bara Leaf som är bra på något.
Tja.. Alldeles nyss var det tydligen väldigt lätt att bedöma Leafen som så mycket sämre bil att den knappt kunde kallas bil... Ällen och päron o.s.v.. Men nu är det inte lätt att jämföra bilar med olika teknik?

Visst..
När det gäller min kärra så är det inte mycket av värdminskning. En S80 2.5t summum 2007 på 16 k mil ligger typiskt på 55 kanske 60 tusen om man har tur. Kör man 20% värdeminskning på det per år och som i mitt fall kör ca 2000 mil/år så blir det rätt blygsamt ca 5.50 per mil...

Ca 3000 kr per år i service i snitt vilket adderar ca 1,50 per mil. Börjar kanske bli dags att fixa servicen det lilla som görs (oljebyte, filterbyte, tändstift ibland men per mil är det inte mycket att prata om procentuellt så varför orka bry sig om det.

Försäkring 5147 kr per år inkl djurkollision och hyrbil, blir alltså 2,60 kr / mil.

Skatten är rätt saftigt beräknad på denna bil baserat på CO2-utsläpp jag aldrig någonsin kan nå upp till med mitt sätt att köra osv men så är det... 3286 kr/år vilket ger ett påslag på milkostnaden på 1,64 kr/mil.

Bränslekostnad slutligen. Snittar typiskt på 0.85 l/mil blandad körning, att köra i stad korta sträckor och i synnerhet vintertid är ju denna bils akilleshäl så det försöker jag undvika. Men mellan tummen och pekfingret kan vi räkna 15.50 kr/liter * 0.85 = 13,17 kr/mil.

Så 5,50 + 1,50 + 2,60 + 1,64 + 13,17 blir ca 24,50 kr/mil. Kör jag långresor landsväg/motorväg så kryper förbrukningen ner en smula till runt 0.72 l/mil och ger då en löpande kostnad av ca 2 kr per mil lägre dvs 22,50 per mil. Ungefär så är det.
Jag funderar lite på det där när elbilar börjar bli vanligare på begagnatmarknaden. När de väl kommer ner till priser under 100k börjar milkostnaden verkligen bli intressanta. Då börjar det ju bli som för dig att bränslet faktiskt tar en rätt stor del av totalkostnaden. Räknar man på det då kan det ju börja bli så att det bli betydligt "billigare" att köpa en elbil för 80-90k är en bensinare för 50k. Men där är vi inte än på flera år...

Som andra säger här så är det rätt svårt att köpa en mkt nyare bil än den man har och vinna på det ekonomiskt.
Det vore intressant att köra ett gäng kalkyler på milkostnad givet olika typer av bilar och ålder på kärrorna.

Uppenbart är det rätt extrema skillnader i milkostnader vi ser, både vad gäller bilar som drivs med bensin/diesel och när det gäller hybrider och rena elbilar.

Bör finnas möjligheter att hitta diverse "break-even"-punkter som indikerar kloka alternativ givet olika användningsmönster och typisk körsträcka per år.

Av den här diskussionen i denna tråd så har jag kommit fram till att det inte finns något större behov för mig idag att byta bil, privatekonomiskt sett. Jag kan inte räkna hem investeringen med mina användningsmönster.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]