Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev: lör 26 jan 2019, 20:27 Lägre hastighetsbegränsningar utan direkt synlig anledning brukar ge upphov till "idiotomkörningar" för någon tycker personen framför kör för sakta, vilket givetvis utger en stor olycksrisk.
I just Tyskland har de ju redan stora delar av autobahn med max 130 och visuellt ser det likadant ut som när det fri fart så det är förmodligen ett måttligt problem. Dessutom kan du ju faktiskt bli plockad av polisen i Tyskland till skillnad från här hemma..

Men ja visst måste reglerad hastighet stämma med hur vägen uppfattas om det ska bli bra. Det behöver vara systematiskt och konsekvent.
Om ni läser i statistiken jag länkade till ser ni att flest omkommer i dagsljus, uppehållsväder och/eller torra vägar.
Naturligtvis är mötesseparation en mycket viktig säkerhetsåtgärd. Har betydligt större effekt på olycksstatistiken än hastigheten. Som ni ser så omkommer under 10 personer på motorväg/motortrafikled.

Men Micce1980, jag är fortfarande intresserad av hur man viktar statistiken för att komma fram till att tyskland jämförbart har fler dödsolyckor .
SBergdahl skrev:Nästan alla vägar med hastigheter på 100 eller högre är mötesseparerade. Det och högre standard gör det väldigt mycket säkrare att köra på såna vägar även om det smäller hårdare vid olycka i hög hastighet. Som regel saknas dock hårda saker eller mötande trafik att köra in i, det är diken eller räcken som tar smällen.
Det finns måååånga kilometer landsvägmed mötande trafik och 100km/h i norrland?

110/120-vägarna är också dom där efterlevnaden är som sämst. Trafiken går fortare än så utan att olycksstatistiken skjuter iväg.
Jag skrev nästan. Vägarna du nämner var de jag tänkte på som undantag. De står för väldigt lite av trafikarbetet. Hade de haft mycket trafik hade de inte haft så höga hastigheter. Det ingår om bedömningen.

Vägarna med 100/110 håller högre standard. Därför är de säkrare. Även om den verkliga hastigheten är lite högre än så i snitt. Att det är så är inte direkt okänt, det vet man om och har med i beräkningarna när man designar vägar.
Fjonsson skrev:Men Micce1980, jag är fortfarande intresserad av hur man viktar statistiken för att komma fram till att tyskland jämförbart har fler dödsolyckor .
Ah, mitt svar har tydligen inte kommit med, kanske på grund av en trött hjärna efter många och långa arbetsdagar nu ;-) Här är en kort sammanfattning. 38 vs 25 var räknat på dödsoffer i trafiken per miljoner invånare år 2017 från Europeiska kommissionen i ett pressmeddelande. Visst vi får vara glada att vi är långt från länder som Rumänien som ligger på 98/1000 000.
Micce1980 skrev:
Fjonsson skrev:Men Micce1980, jag är fortfarande intresserad av hur man viktar statistiken för att komma fram till att tyskland jämförbart har fler dödsolyckor .
Ah, mitt svar har tydligen inte kommit med, kanske på grund av en trött hjärna efter många och långa arbetsdagar nu ;-) Här är en kort sammanfattning. 38 vs 25 var räknat på dödsoffer i trafiken per miljoner invånare år 2017 från Europeiska kommissionen i ett pressmeddelande. Visst vi får vara glada att vi är långt från länder som Rumänien som ligger på 98/1000 000.
Precis som jag misstänkte räknar man ju då inte in transittrafiken genom tyskland framförallt på sommaren. Räknat per körd kilometer skulle statistiken sannolikt se annorlunda ut.
SBergdahl skrev:Vägarna med 100/110 håller högre standard. Därför är de säkrare. Även om den verkliga hastigheten är lite högre än så i snitt. Att det är så är inte direkt okänt, det vet man om och har med i beräkningarna när man designar vägar.
Precis. Och därför har sannolikt inte sänkt hastighet på dessa vägar någon större påverkan på olycksstatistiken.
Jag kör 45:an mellan trollhättan och gbg varje dag. Vägen är skyltad 100 men nästan alla kör 120-130. Ibland ligger även polisen och kör med oss...
Precis som i Sverige är motorvägarna i Tyskland säkrare när man jämför antalet omkomna per fordonskilometer.

Enligt tyska Bundesanstalt für Straßenwesen kördes motorfordon totalt 784 miljarder kilometer (2016) på tyska vägar, varav en tredjedel på motorvägar (31,4%). På motorvägarna omkom 409 personer i olyckor (2017). Det motsvarar 12,9% av totala antalet omkomna i trafiken på tyska vägar.

I Tyskland omkom totalt 3 180 personer i trafiken, det blir i genomsnitt 4,1 omkomna per miljard fordonskilometer. På motorvägarna var genomsnittet 1,7 omkomna per miljard fordonskilometer.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Vi får väl se om förslaget går igenom. Audi, BMW, Mercedes o Porsche kommer göra allt för att stoppa detta. Blir det 130 kan man ju lika gärna köpa en Dachia Duster istället för en M5a....

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]