Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av byggmannen
äntligen! Varenda morgon ligger jag bakom en slö-pa så vi får hoppas att de kan motivera en högre hastighet inom några år med besiktningskrav.
Användarvisningsbild
av SvenB
byggmannen skrev:äntligen! Varenda morgon ligger jag bakom en slö-pa så vi får hoppas att de kan motivera en högre hastighet inom några år med besiktningskrav.
Varför det? Det finns ju en anledning till den lägre hastigheten. Det är ju samma sak med EU moppar, de har lägre hastighet än MC. Man lär sig krypa, innan man går. :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Högre hastigheter behöver vi knappast, dom flesta snorvalpar kör alldeles för fort och osäkert som det redan är. Att uppmuntra dom till att köra ännu fortare skulle vara idiotiskt.
Nej, dom kan gott vänta tills dom blir 18, och lära sig att köra 'riktigt' i högre hastigheter.
Något för alla föräldrar att tänka på.

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/fam ... a-traktor/

Det har varit mycket snack om dessa "traktorer" här omkring. Många går alldeles för fort och har i princip inga ljuddämpare. Jag tror att Polisen har bestämt sig för att lägga extra resurser på kontroller av dessa traktorer. Det har inneburit att föräldrar undrat om inte Polisen har viktigare saker att göra. Besiktningskrav och Poliskontroller behövs.
Användarvisningsbild
av Kloge
Lucif3r skrev:Högre hastigheter behöver vi knappast, dom flesta snorvalpar kör alldeles för fort och osäkert som det redan är. Att uppmuntra dom till att köra ännu fortare skulle vara idiotiskt.
Nej, dom kan gott vänta tills dom blir 18, och lära sig att köra 'riktigt' i högre hastigheter.
Att traktorn går i 30 när kompisars mopeder eller mopedbilar går i 45 då är det lätt att köra ospärrat.
Dessutom med den idiotiska regeln att ha mer eller mindre full gas.

Prova själva att köra till jobbet i ettans växel och 5000 varv på motorn.
Det finns dem som har en växellåda spärrad så att ettan och tvåan kan användas samt varvtalsregulator. Då går traktorn i laglig hastighet på normalt varvtal men eftersom det är olagligt så åker man dit ändå.

Jag vill påstå att de flesta hade kört lagligt om hastigheten höjs till 40 och då med ett normalt varvtal på motorn.
Sen finns det alltid de som vill köra fortare, precis som att det finns dem som trimmar mopeder
Användarvisningsbild
av joel80
Moped bilar får väl köra i 45km/h? Om man nu får bättre koll på traktorerna så att dom inte är fultrimmade ser jag inte varför dom inte också ska kunna få gå i 45km/h. Man behöver väl ändå ta något kort för att få köra dem nu också?
Användarvisningsbild
av svergie2
joel80 skrev:Moped bilar får väl köra i 45km/h? Om man nu får bättre koll på traktorerna så att dom inte är fultrimmade ser jag inte varför dom inte också ska kunna få gå i 45km/h. Man behöver väl ändå ta något kort för att få köra dem nu också?
Ja, ett AM-kort. Mycket snarlik teoribildning som till ett B-körkort. Risktvåan behöver man inte göra, men "riskettan" (snacka om droger, trötthet och alkohol i trafiken) gör man.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SvenB
svergie2 skrev:
joel80 skrev:Moped bilar får väl köra i 45km/h? Om man nu får bättre koll på traktorerna så att dom inte är fultrimmade ser jag inte varför dom inte också ska kunna få gå i 45km/h. Man behöver väl ändå ta något kort för att få köra dem nu också?
Ja, ett AM-kort. Mycket snarlik teoribildning som till ett B-körkort. Risktvåan behöver man inte göra, men "riskettan" (snacka om droger, trötthet och alkohol i trafiken) gör man.
Men fortfarande ingen uppkörning? Inför det, innan man höjer hastigheten åtminstone. En A-traktor utgör ju samma fara som en bil gör i tättbebyggt samhälle. ??:-/
Användarvisningsbild
av svergie2
SvenB skrev:
svergie2 skrev:
Men fortfarande ingen uppkörning? Inför det, innan man höjer hastigheten åtminstone. En A-traktor utgör ju samma fara som en bil gör i tättbebyggt samhälle. ??:-/
Nej, ingen uppkörning. Dock måste man köra minst 3h(?) på körskola med moped.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SvenB
svergie2 skrev:
SvenB skrev:
svergie2 skrev: Men fortfarande ingen uppkörning? Inför det, innan man höjer hastigheten åtminstone. En A-traktor utgör ju samma fara som en bil gör i tättbebyggt samhälle. ??:-/
Nej, ingen uppkörning. Dock måste man köra minst 3h(?) på körskola med moped.
Det är ju skrattretande. Köra moped i tre timmar, sedan är man berättigad att sätta sig i en "bil" som väger 1 ton+. Nej, ingen höjd hastighet, om ni frågar mig :|
Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]