Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Alla dessa optimister som inte har insett hur många hinder som man måste ta sig förbi innan man kan ha en certifierad farkost. Jag har inte sett någon visa på hur man ska kunna nödlanda en vtol-farkost vid elbortfall utan att skapa en krater. Ärligt talat tror jag det är ett krav för att få en certifiering. Och vad kommer det att krävas för certifikat för att flyga en sådan, det känns som de faller mellan stolarna; varken "fixed wing" eller helikopter.. Vad kommer att krävas i form av underhåll, ska bilmekarna uppgraderas till flygtekniker eller är det tänkt att man utnyttjar befintliga flygverkstäder? :-D
Start och landa på landsvägar lite varsomhelst är knappast möjligt eller lagligt så det krävs ny infrastruktur typ "city airports" som dessutom tillåter att flygfordonen enkelt kan ta sig till och från vägnätet.
Så i slutänden blir det kanske som med fusionskraften som alltid är 30 år bort.. :-D
Flygande bilar (och bilar som går köra med i vatten förutom på land) läste jag om i min barndom skulle bli verklighet "snart". Det är sisådär 55 år sen ungefär. Många har nog försökt få till en flygande bil men det verkar allt trögt med bilflygeriet. Själv har jag sällan mer bråttom än att min renodlade bil tar mig dit jag vill tillräckligt fort. Känns förhållandevis tryggt att åka bil. Flyga i flygbil skulle jag nog tycka vara lite för osäkert. Man är ju beroende av hyfsat bra väder också om man skall flyga med sin bil. Jag undrar vad den årliga servicekostnaden kommer bli, om det är lika dyrt som för flygplan blir det inte billigt. Var besiktigas "flygbilen" när den inte är ny längre kan man undra? Hos flygunderhållsföretag vad gäller den flygburna delen? Och hos "bilbesiktningen" vad gäller den landbundna delen? Man skall väl inte neka de som har pengar att få förverkliga sin dröm om en flygbil, om det nu blir verklighet. Men jag stannar allt på marken med min bil.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Jag antar att tanken är att dessa flygande bilar ska kunna flyga autonomt..
Det är ett jätteprojekt, att flyga "en route" är kanske relativt enkelt men systemen ska väl kunna starta och landa på platser där det inte finns inflygningshjälpmedel utan i stället hinder i form av träd, kraftledningar, djur som kan bli skrämda, husägare som går till domstol pga buller osv.. Självkörande bilar är förmodligen enkla i jämförelse :-D
I icke kontrollerad luft krävs antikollisionssystem som inte är utvecklade ännu. I kontrollerad luft kommer det att krävas nya system som tillåter trafikledningen att fjärrstyra sådana farkoster via någon typ av datalänk. Alla sådana system och nya regelverk måste förstås standardiseras globalt *pust*
Vill man flyga även vintertid krävs avisningssystem. Och finns ingen pilot med behörighet att flyga IFR ombord så blir alla system säkerhetskritiska, alltså behövs redundans, säkerhetsgranskad kod osv. Och då är man så långt bort från enkel och billig flygtransport man kan komma :P
Det känns som det blir tight att utveckla och prova ut all teknik som kommer att behövas för autonom persontransport inom 30 år. Det kanske går men blir förmodligen stressigt :party:
Verkar jag negativ? Nähä :-D.. Redan idag kan man ju faktiskt hyra en helikopter med pilot. Ja det kostar, det har sina skäl :-D
En (flyktigt) bekant (våra döttrar gick i samma klass) flyttade ner hit från Stockholm (köpte upp ett företag här) i mitten på 80-talet. Han pendlade då till till Stockholm flera dagar i veckan med en Cessna. Han tyckte det var kanon, det tog drygt 2 timmar (c:a 60 mil bilväg) och med autopiloten på så läste han morrontidningar på vägen (😱😁) han gjorde så i några år innan han flyttade huvudkontoret hit. Så, jag tror nog det finns en marknad för flygande bilar. Då hade han sluppit ta taxi från Bromma
Flyga Cessna har blivit orimligt dyrt, en vanlig C172 drar runt 30 l/h och flygbränsle (avgas 100LL) ligger runt 32 kr/l.. Bara bränslet går nästan på en tusenlapp per timme numera :-/
Sen tillkommer alla fasta kostnader, fondering till motorbyte, helförsäkring tror jag kostar typ 7% av försäkringsvärdet i premie per år.
Tur att man har lagt av med flygandet. Men jag saknar faktiskt att flyga sjö, farligt men vackert :-) Flög med "Spökis" gamla FR172G på flottörer; en franskbyggd Cessna med vassare motor, ställbar prop, stolkit och flottörer. Tyvärr blev den förstörd i ett haveri :-(

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]