Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1212702
Jag är rätt nyfiken på vad dom kommer med för uppdateringar på Ioniq som dom lovat under 2018.
Även Kona blir intressant att se.

Klart alternativ till nästa tjänstebil... Om inte Volvo hinner locka mig med nått annat. :)

Inte för att jag har jättebehov att att köra i gamla stan.. Men det kan ju hända att man får nån kund där.

Undrar om Säpo och kungen ska byta till elbil nu också då.. Annars får dom ta bussen till "jobbet"...
av Linqid
#1212735
joel80 skrev:Undrar om Säpo och kungen ska byta till elbil nu också då.. Bild Annars får dom ta bussen till "jobbet"...
Jag anar ju ett visst mått av ironi här, men kan ändå vara vettigt att nämna att just utryckningsfordon (och liknande fordon) i regel undantas från sådana här bestämmelser.

Sen blir det ju intressant att se hur det här ska efterlevas...
av Lövet
#1212737
Det är inte särskilt svårt egentligen. Upp med nya tullstationer vid gamla stan, för den yttre räcker de existerande. Sen sätter man lämplig bot på 2-3 tusen som utdelas automatiskt om man åker förbi med fel miljöklass.
Användarvisningsbild
av ER
#1212776
Lövet skrev:Det är inte särskilt svårt egentligen. Upp med nya tullstationer vid gamla stan, för den yttre räcker de existerande. Sen sätter man lämplig bot på 2-3 tusen som utdelas automatiskt om man åker förbi med fel miljöklass.
Detta leder bara till att stölder/handel med falskskyltar ökar. Sen kommer många som inte dagligen tvingas passera skita i om det kostar 2000kr med fel miljöklass nån gång då och då så effekten av detta blir mindre och kostar mera än vad naiva politiker tror.
Elbilar är en återvändsgränd som kommer hårdbeskattas på alla håll och kanter snart för att skattebasen skall bestå/öka för staten skall ha in sina pengar oberoende vad fordonen drivs av.
av Lövet
#1212779
Det kommer inte stoppa det här projektet direkt. Zonerna och principerna är redan klubbade. Sedan ska tillämpningen lösas vilket jag dock personligen man inte kommer kunna hinna till 2020 men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
av ER
#1212789
Politiker har aldrig tänkt efter innan man inför något så det är inget nytt sålänge dom själva inte drabbas.
Man kommer i efterhand att klia sig i huvudet hur man kunde vara så naiva att tro på "enkla" lösningar på ett mycket större problem som har andra orsaker än trafiken i sig.
Sen så kommer detta experiment att stoppas nästa mandatperiod av en eller flera anledningar när MP inte kan förstöra längre för ingen med vettet kvar röstar på dom 2018.
Användarvisningsbild
av joel80
#1212807
Att man inte ska införa åtgärder för att "sätta dit" de som bryter mot någon lag för att det skulle innebära att fler fuskar är jag inte riktigt med på. Då får man se till att sätta år de som fuskar ännu hårdare.
Sen är väl antalet stulna skyltar i Stockholm ändå relativt lågt mot för vad de som hade liknande argument före trängselskatterna infördes sa.
Tror inte vi skulle få någon markant ökning. De som kan tänkas bryta mot lagen med falsskyltar har det redan idag i Stockholm.

Jag tror dock inte på så väldigt höga bötesbelopp. Böter om man bryter mot dubbdäcksförbudet på Hornsgatan är på 1000kr..
Kanske hamnar däromkring?
av Lövet
#1212818
Det gör det nog. Men uppföljningen kan göras automatiskt via regskylten vilket dubbdäcksförbudtet inte kan. Så ja, det blir nog en automatisk lösning. Skulle bli förvånad annars.

Vill man vattna ur det så inför man förbudet och sedan uppdrar polisen att efterleva. Det kommer de inte göra eftersom de har viktigare saker för sig.
av andersuw
#1212832
Exyzäta skrev:Det har nu beslutats om införande av restriktiva miljözoner i Stockholms innerstad som gör att endast elfordon blir godkända.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nast-2020/
Det verkar inte som alla observerat att den karta med zonindelning som finns i den artikel TS länkar till inte är något man fattat beslut om.

Kartan kommer från den utredningsrapport Transportstyrelsen redovisade för omkring ett år sedan. Transportstyrelsen hade inte i uppdrag att föreslå någon zonindelning för Stockholm utan bara att ge förslag till författningsändringar på nationell nivå som gör det möjligt för kommunerna att införa miljözoner. I utredningsrapporten används kartan bara som ett exempel på hur miljözonerna skulle kunna se ut i Stockholms fall. Kartan med zonindelningen är således inte heller en del av Transportstyrelsens förslag.

Något beslut om de författningsförändringar Transportstyrelsen föreslår har ännu inte fattats. Även om regeringen sagt att man har för avsikt att ge kommunerna möjlighet att införa miljözoner är det fullt tänkbart att reglerna för dessa zoner i slutänden kommer att se annorlunda ut än i Transportstyrelsens förslag. Det är inte alls ovanligt att beslut och utredningsförslag skiljer sig åt. Ett färskt exempel är de nya reglerna för fordonsskatt. I motsats till vad utredningen föreslog beslöt man i det fallet att bara ändra reglerna för nya bilar och bara under de tre första åren efter registreringsdatum.

Det enda som sägs om miljözoner i det budgetförslag som klubbades i torsdags kväll är följande:

"Teknikutvecklingen är en viktig faktor för att nå ett hållbart transportsystem. För att nå målet att Stockholms stad ska ha en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 behöver effektiva åtgärder vidtas för att främja teknikutveckling. Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen."

Av texten framgår också att trafiknämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden skall delta i stadens arbete med att utreda miljözonsfrågan under ledning av kommunstyrelsen.

http://www.stockholm.se/PageFiles/26638 ... 202018.pdf
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#1212866
Målet för zonerna verkar ändå vara i samma omfattning som Transportstyrelsens rapport:
Daniel Helldén har tidigare varnat Stockholmarna för att köpa dieselbil. Och målet är att områden i citykärnan där enbart elbilar får användas.
"Laddhybrider kan köra in i innerstaden så länge man kör på el. Vi vill komma åt utsläppen. Det skadliga kommer från dieseln och inte primärt från bilarna," säger Daniel Helldén till Aftonbladet."


Slutgiltigt svar får vi nog vänta på till efter nyår. Alltså då regeringen beslutar om regelverket. Stockholm stad har ju satt krav på att dom vill få genomföra även "zon3" där endast eldrift tillåts. Får se hur mycket regeringen lyssnar... att dom ska tillåta kommuner att införa miljözoner verkar klart. Det är exakta regelverken som inte är beslutade än.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]