Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:
LarsBd skrev:För att serva longlife måste vissa vilkor uppfyllas och finns det någon avvikelse fungerar inte longlife.
För att återkoppla till frugans bil så var det VW som servade den, den var tjänstebil på VW i Jönköping den första tiden, från 5000 mil (första oljebytet av mig) blev det Mobil 1 och byte en gång om året (1500 - 2000 mil). Numera (som jag skrev) 2 ggr om åren och c:a 700 - 1000 mil mellan bytena och Biltemas Delsyntet.
Trevlig läsning att du byter oljan så tätt på frugans bil nu, nu är klokksande motorer historia för eran del.
Det ska skötas.
Jag byter exakt som du oljan själv, 700-1000mil Biltema olja ofta, eller annat märkes.
Det glänser inne i motorn.
Och dom går så fint , drar mkt mindre soppa.
Bilarna bara glider fram på tomgång nästan nu :)
Det märks att motorerna är rena och i topskick nu.

Jag kör ganska sportigt och har inte upplevt ett enda problem med det heller när man är noga med oljebyten bara.

Trevligt höra att det finns fler som sköter om bilarna.
Ska man köpa en bil själv så blir man ju extra glad om ägararen haft extra täta intervaller mellan oljebyten, det ger man gärna 5-10k extra för sen.
Det är verkligen viktigt sånt ju

Om inte Lennarte tagit egna smarta beslut över den ny folkan i tid så hade den varit helt slut idag i motorn vid 18k mil
Att han insåg vilket skit longlife var, och kunde i sista stund rädda allt vid 9k , med täta byten nu endart, så är jag kanske säker den där motorn kommer rulla minst 35k mil, men 45k säkert.
Täta oljebyten kan få motorerna gå det dubbla utan tvekan, det vet jag .
Tänk så lite det kostar byta olja hemma, det är par hundra bara med filtret, löjligt billigt, men på stort allvar extra viktigt
tuuurbo skrev:
lennarte skrev:
LarsBd skrev:För att serva longlife måste vissa vilkor uppfyllas och finns det någon avvikelse fungerar inte longlife.
För att återkoppla till frugans bil så var det VW som servade den, den var tjänstebil på VW i Jönköping den första tiden, från 5000 mil (första oljebytet av mig) blev det Mobil 1 och byte en gång om året (1500 - 2000 mil). Numera (som jag skrev) 2 ggr om åren och c:a 700 - 1000 mil mellan bytena och Biltemas Delsyntet.
Trevlig läsning att du byter oljan så tätt på frugans bil nu, nu är klokksande motorer historia för eran del.
Det ska skötas.
Jag byter exakt som du oljan själv, 700-1000mil Biltema olja ofta, eller annat märkes.
Det glänser inne i motorn.
Och dom går så fint , drar mkt mindre soppa.
Bilarna bara glider fram på tomgång nästan nu :)
Det märks att motorerna är rena och i topskick nu.

Jag kör ganska sportigt och har inte upplevt ett enda problem med det heller när man är noga med oljebyten bara.

Trevligt höra att det finns fler som sköter om bilarna.
Ska man köpa en bil själv så blir man ju extra glad om ägararen haft extra täta intervaller mellan oljebyten, det ger man gärna 5-10k extra för sen.
Det är verkligen viktigt sånt ju

Om inte Lennarte tagit egna smarta beslut över den ny folkan i tid så hade den varit helt slut idag i motorn vid 18k mil
Att han insåg vilket skit longlife var, och kunde i sista stund rädda allt vid 9k , med täta byten nu endart, så är jag kanske säker den där motorn kommer rulla minst 35k mil, men 45k säkert.
Täta oljebyten kan få motorerna gå det dubbla utan tvekan, det vet jag .
Tänk så lite det kostar byta olja hemma, det är par hundra bara med filtret, löjligt billigt, men på stort allvar extra viktigt
Jag har fortfarande inte sett någonting som tyder på att tätare oljebyten än föreskrivet skulle förlänga livslängden på bilen. Det är för de flesta ointressant om en motor håller 40 eller 80 000 mil. Reparationerna är ändå så omfattande innan dess att man skrotar bilen av andra skäl.

Även om det är relativt billigt att byta olja så blir det svindyrt om man förutsätter att utgiften är helt onödig.
Jag ser det nog lite som att betala försäkringen. Helt onödigt större delen av tiden men en liten kostnad att ta för att minska risken för något dyrare längre fram. 300 kr om året som det extra oljebytet (1000 mil istället för 2000) kostar får man ju inte ens en felsökning för om något går sönder.

Hade jag haft en bil med 3000 hade jag nog kunnat nöja mig med årligen nu när jag kör ca 2000 om året. Mitt körmönster är relativt fördelaktigt med mestadels längre resor och väldigt lite kort vardagskörning, plus bilen i garage med stabil temperatur.
Min dam sålde en V70 2002:a för ett år sen. Den hade hon haft ganska länge, 7 år tror jag. Alltid servad en gång om året så länge hon hade den, men hon kör 3000 mil per år, så det är longlife-service på riktigt alltså. Bilen gick fortfarande oförskämt bra, inga problem med motor eller bromsar i princip, jag bytte några vakumslangar bara. Bilen hade gått drygt 34000 mil när den såldes.

Alldeles för långa bytesintervall är så klart inte bra, men jag tror att det beror lika mycket på hur man kör. Denna bilen gick dagligen, och oftast några mil åt gången så den blev rejält varm. Det hade inte skadat att byta oftare förstås, men denna funkade ändå som sagt.
SBergdahl skrev:Jag ser det nog lite som att betala försäkringen. Helt onödigt större delen av tiden men en liten kostnad att ta för att minska risken för något dyrare längre fram. 300 kr om året som det extra oljebytet (1000 mil istället för 2000) kostar får man ju inte ens en felsökning för om något går sönder.

Hade jag haft en bil med 3000 hade jag nog kunnat nöja mig med årligen nu när jag kör ca 2000 om året. Mitt körmönster är relativt fördelaktigt med mestadels längre resor och väldigt lite kort vardagskörning, plus bilen i garage med stabil temperatur.
Fast så liten är ju inte kostnaden i praktiken. Väldigt få skruvar själva med sina bilar idag utan det är verkstad som gäller. De flesta med nyare bilar brukar också lämna på märkesverkstad.

Du får knappast ett oljebyte för mindre än 2000 kr på en stor verkstad i tätort. Om du byter olja var 1000:e mil så blir det 2 ggr mellan varje service om intervallet är 3000 mil. Det ger 20 extra oljebyten på 30 000 mil. Det är 40 000 Kr!

Jag har väldigt svårt att se att det kan vara värt pengarna i relation till risken.
Jag väljer att byta olja på 1500 mil. Det ger med din uträkning 20.000:- extra på 30.000 mil.

Jag torde inte ha bilen längre än typ 15.000 mil. Det halverar igen till 10.000:-

Sedan går det relativt lätt att hitta billigare ställen att byta på än märkesverkstaden. Vi pratar här inte om en hel service, utan endast byte av olja och oljefilter. Gör jag det själv hamnar jag på ca 500:-, kan nog hitta någon som gör det för en tusenlapp.

Då är vi nere i 2.500:- till 5.000:- för att se till att bilen har fräsch olja under tiden jag äger den. Det kan jag tycka att det är värt.
Jag skaffade mig en oljepump för några år sedan, en sådan man använder på marinmotorer. Då är det "busenkelt" att byta olja utan att hissa upp och skruva bort plastskyddet (det måste man på VW-n). Kommer åt filtret uppifrån så det är inga problem att byta på gatan på en 1/2 timma. Samma med min 745-a, tömmer oljan genom röret till oljestickan. Volvon byter jag ännu oftare på, mellan 400 och 500 mil (en gång om året) Kör den på E85 så det kräver tätare byten även om jag kört mer.
Massabrassan skrev:
SBergdahl skrev:Jag ser det nog lite som att betala försäkringen. Helt onödigt större delen av tiden men en liten kostnad att ta för att minska risken för något dyrare längre fram. 300 kr om året som det extra oljebytet (1000 mil istället för 2000) kostar får man ju inte ens en felsökning för om något går sönder.

Fast så liten är ju inte kostnaden i praktiken. Väldigt få skruvar själva med sina bilar idag utan det är verkstad som gäller. De flesta med nyare bilar brukar också lämna på märkesverkstad.

Du får knappast ett oljebyte för mindre än 2000 kr på en stor verkstad i tätort. Om du byter olja var 1000:e mil så blir det 2 ggr mellan varje service om intervallet är 3000 mil. Det ger 20 extra oljebyten på 30 000 mil. Det är 40 000 Kr!

Jag har väldigt svårt att se att det kan vara värt pengarna i relation till risken.
Med oljan jag köpte senast är kostnaden typ 150 kr plus filtret. Så 230 eller nåt. Men då gör jag det själv, tar inte många minuter med ramper att köra upp på.

Hade jag haft en ny bil med garantier och så hade jag självklart lämnat in den för ordinarie service. Sedan hade jag gjort en bedömning utifrån körmönster och sträcka om jag hade velat byta en gång extra själv mellan de ordinarie tillfällena. Förmodligen hade jag med den körsträcka jag har idag nöjt mig med ordinarie årlig service givet att det är årlig. Jag hade då haft haft marginal till tillverkarens intervall ändå.

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]