Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Det Anders skriver är väldigt präcist. AWD är väldig bra så länge bilen rör sig. Haldex är ju samma som en låst centerdiff och i fart funkar traction control super bra. Dvs. att momentet fördelas optimalt mellan alla hjul.
När du ska sätta igång beror det på underlaget om haldex är bra. I sand där jag åkt jättemycket kan det hända att ett framhjul spinner lite och då gräver det ner sig vilket kan göra att hela bilen inte lyckas sätta igång.
I de fall jag åkt i familjens Toyota HiLux med spärr och reduktionsväxlar gräver den aldrig ner sig fast den är inte bättre i fart och mycket mindre dynamisk.
Om man åker på halt underlag och den inte gräver ner sig, typ i skogen är det bara en liten fördel med vanlig 4x4. Det är väldigt svårt att dosera momentet på hjulen via en automatlåda och en Haldex när traction control flyttar runt på momentet hela tiden till hjulen. En vanlig 4x4 med alla spärr kanske spinner lite - fast på alla hjul samtidigt och driver långsamt framåt i rätt hastighet. Om inte den kommer fram med tärrängdäck, lågt däcktryck, och full spärr, ska man ha tag i en stridsvagn med bälter i stället.
Jag har ofta lekt med AWD på stranden ni ser på bilden och det är skitkul att ta sig ut med vattnet och campa en hel dag tillsammans med tyska Unimogs och 6x6 motorhomes till 6 M DKK. De står ofta och tittar på den här vanliga Volvo som ändå tar sig fram lika lätt. Men man får akta sig - sittar du fast är det kört när det är 2 m tidvatten och du är 3 km ute på havsbottnen.

Även danska kustbevakningen kör VW och Haldex, se bild.

BildBild
Bild

Sent from my iPhone using Tapatalk
andersuw skrev:
osla skrev:nej inte testat. men borde sitta en elmotor på bakdiffen som kopplas in vid behov. visst, hade dom haft diffen låsbar så hade det varit bättre, men det blir ändå inte stumt mellan fram och bakaxel som jag vill ha det. har en xc70 med haldex 3 hemma, och inte är det en bil att ta sig fram med då den saknar spärrar i axlarna, alldeles för dålig fjädring (faktiskt extremt dålig fjädring på xc70II) samt att haldexen är en koppling och inte en diff, det slirar i den innan den börjar bromsa upp och driva bak.

nej det är bara ett påhitt för att lura folk att köpa dessa awd men som inte duger till mycket mer än att det slirar mindre på vintern, men ser inget problem med rwd där heller, har då än aldrig kört fast efter en väg fast jag bara har rwd och vi har riktig vinter här
Här ger du exempel på en ganska praktfull självmotsägelse. Å ena sidan duger inte XC70ns Haldex, å andra sidan har du inga problem att ta dig fram ens med RWD. Så hur skall du ha det? Om du inte ens behöver fyrhjulsdrift, varför då klaga på att Haldexen inte klarar jobbet?

Man skulle kunna förstås kunna säga att ingen behöver fyrhjulsdrift eftersom RWD eller FWD alltid funkar. Men så tänker inte jag. Själv vill jag ha FWD, särskilt för vinterbruk, eftersom RWD enligt min erfarenhet innebär en klart större risk att fastna. Där jag normalt kör behöver jag dock normalt inte fyrhjulsdrift så jag avstår från det. Men jag inbillar mig inte att alla har samma behov som jag. Förvisso finns det situationer där fyrhjulsdrift är en klar fördel och de som ofta befinner sig i sådana situationer bör förstås välja en fyrhjulsdriven bil.

Axelvis mekanisk diffspärr? Ja det kan vara en poäng under riktigt krävande terrängkörning men som andra redan påpekat är det ju inget som man kan rutinmässigt kan köra omkring med i påslaget skick. En XC70 har ju elektronisk diffbroms (via de vanliga skivbromsarna) på axlarna som går in när det behövs och jag föreställer mig att det räcker rätt långt så länge man håller sig på något som liknar en väg.

Dålig fjädring på XC70? I vilket avseende då? Tycker fjädringen på min V70 -15 är alldeles utmärkt och enligt de biltester jag sett är jag inte ensam om den uppfattningen. Har också svårt att föreställa mig att XC70 skulle vara sämre på just den punkten.
därför att efter väg behövs inte awd, ska jag ha awd så ska det vara för att ta sig fram i skog och mark, där duger inte haldex, tro mig jag och en kompis som även han har en 08:as xc70 har varit och lekt i skog och sandtag, ingen extrem körning men ändå får xc:n kämpa betydligt mer än en gammal subaru 1800 pickup som vi också kört med, då sitter det nån form av spärr/broms i bakaxeln och den tog sig bra mycket bättre än båda xc70. fjädringen är dålig på så sätt att det är alldeles för kort fjädringsväg, kör man upp tex höger framhjul på någon ojämnhet så kommer vänster fram och höger bak vara i luften och iomed haldex och avsaknad av spärr/broms i axlarna så kommer v fram och höger bak gräva bort det lilla matrial som dom står på och sen tar man sig icke frammåt nå mer. har testat massor av gånger i olika situationer och slutar alltid på detta vis. mina gamla mb:ar har längre fjädringsväg och det säger nästan allt tycker jag
Varför behöver man 4-hjulsdrift?? Jo det behövs för att framhjulsdrivna bilar inte tar sig fram med släp efter. I dom flesta fall gör dom det, men blir det besvärligt väglag så "hänger" dom inte med. Då funkar en bakhjulsdriven längre, framför allt om det går lite uppför. Den "riktiga" fyrhjulsdrivna bilen har fördelningslåda och 3 diff.spärrar (framhjulen går då inte att styra styra) och detta används bara när det verkligen behövs. Det går inte att köra omkring med så alla bilar idag som har 4-hjulsdrift är "bara" kompromisser på olika nivåer. Det går inte att köra med några låsta diffar några längre sträckor eller i högre farter (max 20 - 40 km/tim) därför är det väldigt ovanligt idag. Niva har det (fördelningslådan), vissa Jeepar och Land Rover har det. Vet att Jeep hade 3 spärrar en gång i tiden, men då fick man gå ut och manuellt låsa framdiffen i hjulnaven vilket kanske inte är roligt när man kört fart in "sörjan". Den vanligaste lösningen är/har varit olika former av diffbroms i bakaxel och fördelingslådan. E.v kombinerat med spärr i fördelningslådan. då driver i alla fall 3 hjul när det är besvärligt, men bara i låga hastigheter. Så fort det börjar "gå undan" får man koppla bort det. Detta görs ju automatiskt i dagens bilar som då oftast blir framhjulsdrivna. Undantag finns
Som vanligt är det bästa 4wd systemet det dyraste.

1. I grunden bör man ha ett system med 3 diffar så man kan låta alla 4 hjulen driva 100% av tiden, det ger överlägsen stabilitet i höga farter, jämt däckslitage och 99% av alla släpp upppkommer inte eftersom motorns effekt är jämt utfördelat på alla hjulen.

2. Till detta adderar man aktiva diffbromsar som kan låsa upp respektive diff proportionellt precis så mycket som behövs för att kompensera för friktionsbortfall på något hjul, tex vid isfläck, eller om ett däck hamnar i luften vid terrängkörning.

3. Till detta addrar man dessutom vektor-torque-stering så man kan skicka mera kraft till önskat hjul för att tex ytterligare förbättra kurvtagning i höga farter, för detta räcker det inte med att bara bromsa ett hjul eller låsa en diff. Man måste kunna ändra utväxligen mellan höger och vänster hjul så ytterhjulet tvingas rotera fortare.

Har man allt detta på bilen så är det optimalt på vägen, i terrängen och på bana men det blir svindyrt.

Sen finns så klart fattigmans/kompromisser för att spara pengar.

1:an kan man lösa med att låta kopplingen mellan fram o bakaxeln ligga och slira hela tiden så en del moment överförs hela tidet, tex xDrive, med det ger ju slitage och är inte optimalt. Eller så kan man låsi ihop dem helt, mekaiskt, men det är verkligen inte optimalt.

2:an kan man lösa genom att bromsa det hjul som spinner med ABS men det är verkilgen en kompromiss eftersom man bomsar bort värdefullt moment som kan användas för att driva fram bilen i terrängen..

3:an kan man också lösa genom att bromsa innerhjulen, det blir stabilt men minskar farten istället för att öka den så man tappar tempo.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Läste någonstans att med nya Haldex kan man byta 2 nya hjul per gång (parvis) och inte nödvändigtvis alla 4 samtidigt som man hört om innan. Haldex är inte lika känslig som andra system eller tidigare versioner. Man kan till och med köra med ett reservhjul med annan dimension kortare sträcka.
Detta om något verkar ju vara bra med Haldex.
CabBO skrev:Läste någonstans att med nya Haldex kan man byta 2 nya hjul per gång (parvis) och inte nödvändigtvis alla 4 samtidigt som man hört om innan. Haldex är inte lika känslig som andra system eller tidigare versioner. Man kan till och med köra med ett reservhjul med annan dimension kortare sträcka.
Detta om något verkar ju vara bra med Haldex.
Haldexen släpper inte helt, så kopplingen kommer att få slira lite hela tiden om din hjul är olika stora. Det pajjar inte direkt som första versionen runt år 2000, men den slits ut fortare så klart.

Tåligast är gen4 fram t.o.m 2012, gen 5 från 2013 och frammåt har mindre lameller, mer restmoment och saknar oljefilter vilket gör den känsligare för olika hjulstorlek
osla skrev:därför att efter väg behövs inte awd, ska jag ha awd så ska det vara för att ta sig fram i skog och mark, där duger inte haldex, tro mig jag och en kompis som även han har en 08:as xc70 har varit och lekt i skog och sandtag, ingen extrem körning men ändå får xc:n kämpa betydligt mer än en gammal subaru 1800 pickup som vi också kört med, då sitter det nån form av spärr/broms i bakaxeln och den tog sig bra mycket bättre än båda xc70. fjädringen är dålig på så sätt att det är alldeles för kort fjädringsväg, kör man upp tex höger framhjul på någon ojämnhet så kommer vänster fram och höger bak vara i luften och iomed haldex och avsaknad av spärr/broms i axlarna så kommer v fram och höger bak gräva bort det lilla matrial som dom står på och sen tar man sig icke frammåt nå mer. har testat massor av gånger i olika situationer och slutar alltid på detta vis. mina gamla mb:ar har längre fjädringsväg och det säger nästan allt tycker jag
Om AWD behövs på väg eller inte beror naturligtvis på vägens beskaffenhet. På en rejält blöt och lerig skogsväg eller en oplogad vinterväg är det rätt lätt att köra fast om man inte har AWD, särskilt om det är lite uppförsbacke eller man drar släp.

Sedan förstår jag inte alls vad du pratar om i det exempel på fjädringsbeteende du ger. Om vänster fram och höger bak går i luften när du kör upp på något med höger fram beror det nog snarast på för styva krängningshämmare än för kort fjädringsväg. Men vad jag vet har XC70 varken särskilt kort fjädringsväg eller särskilt styva krängningshämmare. Hur vänster fram och höger bak skulle kunna gräva bort material om de befinner sig i luften förstår jag inte heller. Dessutom skulle antislirsystemet gå in och bromsa de hjul som befinner sig i luften så att du får drivning på de andra två.
andersuw skrev:
osla skrev:därför att efter väg behövs inte awd, ska jag ha awd så ska det vara för att ta sig fram i skog och mark, där duger inte haldex, tro mig jag och en kompis som även han har en 08:as xc70 har varit och lekt i skog och sandtag, ingen extrem körning men ändå får xc:n kämpa betydligt mer än en gammal subaru 1800 pickup som vi också kört med, då sitter det nån form av spärr/broms i bakaxeln och den tog sig bra mycket bättre än båda xc70. fjädringen är dålig på så sätt att det är alldeles för kort fjädringsväg, kör man upp tex höger framhjul på någon ojämnhet så kommer vänster fram och höger bak vara i luften och iomed haldex och avsaknad av spärr/broms i axlarna så kommer v fram och höger bak gräva bort det lilla matrial som dom står på och sen tar man sig icke frammåt nå mer. har testat massor av gånger i olika situationer och slutar alltid på detta vis. mina gamla mb:ar har längre fjädringsväg och det säger nästan allt tycker jag
Om AWD behövs på väg eller inte beror naturligtvis på vägens beskaffenhet. På en rejält blöt och lerig skogsväg eller en oplogad vinterväg är det rätt lätt att köra fast om man inte har AWD, särskilt om det är lite uppförsbacke eller man drar släp.

Sedan förstår jag inte alls vad du pratar om i det exempel på fjädringsbeteende du ger. Om vänster fram och höger bak går i luften när du kör upp på något med höger fram beror det nog snarast på för styva krängningshämmare än för kort fjädringsväg. Men vad jag vet har XC70 varken särskilt kort fjädringsväg eller särskilt styva krängningshämmare. Hur vänster fram och höger bak skulle kunna gräva bort material om de befinner sig i luften förstår jag inte heller. Dessutom skulle antislirsystemet gå in och bromsa de hjul som befinner sig i luften så att du får drivning på de andra två.
Här får XC70 svårt att klara sig, alla hjulen kommer inte klara hålla sig i marken, och fattimansdiffbromsen via ABS kommer nog inte räcka till och hjulen i luften kan riskera gräva bort än mera material när de nuddar marken.

Men vem fan kör så med en XC70, jag gillar ju inte ens besöka vänner som har för mycket fartgupp i kvarteret.

Bild
Bild
Nä det där ser inte ut att vara något för XCn. Verkar vara i knepigaste laget även för den valp jag en gång i tiden tog förarbevis på. :D
Funkar det verkligen så med Volvos AWD att om ett hjul är i luften så kan den inte driva. Ser inte ut som att Volvon har samma problem som Audin i det här klippet:

[youtube]TRzD0l8JE4k[/youtube]
Med elmotorer blir det ev billigare att sätta en motor på varje hjul! Då får man en fyrhjulsdrift som helt kan styras av datorn i bilen. Är väl så Tesla gjort...
Kanske får vi se mer av sånna AWDs framöver. Så skippar man diff helt.
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]