- ons 26 jul 2017, 20:54
#1187597
Det Anders skriver är väldigt präcist. AWD är väldig bra så länge bilen rör sig. Haldex är ju samma som en låst centerdiff och i fart funkar traction control super bra. Dvs. att momentet fördelas optimalt mellan alla hjul.
När du ska sätta igång beror det på underlaget om haldex är bra. I sand där jag åkt jättemycket kan det hända att ett framhjul spinner lite och då gräver det ner sig vilket kan göra att hela bilen inte lyckas sätta igång.
I de fall jag åkt i familjens Toyota HiLux med spärr och reduktionsväxlar gräver den aldrig ner sig fast den är inte bättre i fart och mycket mindre dynamisk.
Om man åker på halt underlag och den inte gräver ner sig, typ i skogen är det bara en liten fördel med vanlig 4x4. Det är väldigt svårt att dosera momentet på hjulen via en automatlåda och en Haldex när traction control flyttar runt på momentet hela tiden till hjulen. En vanlig 4x4 med alla spärr kanske spinner lite - fast på alla hjul samtidigt och driver långsamt framåt i rätt hastighet. Om inte den kommer fram med tärrängdäck, lågt däcktryck, och full spärr, ska man ha tag i en stridsvagn med bälter i stället.
Jag har ofta lekt med AWD på stranden ni ser på bilden och det är skitkul att ta sig ut med vattnet och campa en hel dag tillsammans med tyska Unimogs och 6x6 motorhomes till 6 M DKK. De står ofta och tittar på den här vanliga Volvo som ändå tar sig fram lika lätt. Men man får akta sig - sittar du fast är det kört när det är 2 m tidvatten och du är 3 km ute på havsbottnen.
Även danska kustbevakningen kör VW och Haldex, se bild.



Sent from my iPhone using Tapatalk
När du ska sätta igång beror det på underlaget om haldex är bra. I sand där jag åkt jättemycket kan det hända att ett framhjul spinner lite och då gräver det ner sig vilket kan göra att hela bilen inte lyckas sätta igång.
I de fall jag åkt i familjens Toyota HiLux med spärr och reduktionsväxlar gräver den aldrig ner sig fast den är inte bättre i fart och mycket mindre dynamisk.
Om man åker på halt underlag och den inte gräver ner sig, typ i skogen är det bara en liten fördel med vanlig 4x4. Det är väldigt svårt att dosera momentet på hjulen via en automatlåda och en Haldex när traction control flyttar runt på momentet hela tiden till hjulen. En vanlig 4x4 med alla spärr kanske spinner lite - fast på alla hjul samtidigt och driver långsamt framåt i rätt hastighet. Om inte den kommer fram med tärrängdäck, lågt däcktryck, och full spärr, ska man ha tag i en stridsvagn med bälter i stället.
Jag har ofta lekt med AWD på stranden ni ser på bilden och det är skitkul att ta sig ut med vattnet och campa en hel dag tillsammans med tyska Unimogs och 6x6 motorhomes till 6 M DKK. De står ofta och tittar på den här vanliga Volvo som ändå tar sig fram lika lätt. Men man får akta sig - sittar du fast är det kört när det är 2 m tidvatten och du är 3 km ute på havsbottnen.
Även danska kustbevakningen kör VW och Haldex, se bild.



Sent from my iPhone using Tapatalk