Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Vadför skulle också Jag vara sämre än alla andra bilar?
När jag jobbade på Volvo Cars ingick Jaguar med Volvo i Premium Automotive Group och det var fin hardware de höll på med. Likadan med Volvo.
Utrustning är ju lite som smaken men premiumkänsla fås imo inte pga utrustning. Det liggar i chassin och drivlina. Kanske det inte är världens bästa växellåda i jag - men om den går lika komfortabelt som min gamla 5L40-E aut från GM med momentomvandlare blir det bara att glida fram.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av snepo
EjS skrev:Vadför skulle också Jag vara sämre än alla andra bilar?
När jag jobbade på Volvo Cars ingick Jaguar med Volvo i Premium Automotive Group och det var fin hardware de höll på med. Likadan med Volvo.
Utrustning är ju lite som smaken men premiumkänsla fås imo inte pga utrustning. Det liggar i chassin och drivlina. Kanske det inte är världens bästa växellåda i jag - men om den går lika komfortabelt som min gamla 5L40-E aut från GM med momentomvandlare blir det bara att glida fram.

Jag googlade massor på XF,innan jag köpte min. Det var inte mycket klagomål på den,varken från privatpersoner eller biltester. Vet inte om lådan är Jaguars egen. Motorn är väl Peugeot/Citroen. Som Jaguar gjort om lite.
av osla
EjS skrev:Vadför skulle också Jag vara sämre än alla andra bilar?

och jag skulle säga att det viktigaste för att det ska kännas premium för mig är när inredningen verkligen har den där fasta fina känslan utan skrammel, fina/bra lägen i knappar och vred utan plastiga knäpp då man trycker/vrider på knappar och reglage. samt förståss kassaskåps känsla i dörrarna, det ska bara komma ett fast fint tjoff utan skrammel och oljud och absolut ingen hårdplast för finnas i bilen, finns inget snikigare än hårdplast på instrument panel och dörrsidor/handtagen.

sen ska den förstås gå mjukt och skönt efter vägen men sen om den saknar utrustning spelar mindre roll bara känslan finns i bilen
Användarvisningsbild
av snepo
Hårdplast. Har du tittat i S eller V90? Jag tycker det ser för bedrövligt ut. Liksom ratten,en skarv runt hela ratten. Mb känns bättre. Tycker jag. Jaggan är också skrammelfri.
av osla
nej inte tittat i nån sån. håller mig till gamla mb i bra skick, där finns den rätta känslan. har en 08:as xc 70 inom familjen och även där är det skramlig hårdplast överallt, iaf jag får inte den där känslan av kvalite i den iaf
Användarvisningsbild
av snepo
osla skrev:nej inte tittat i nån sån. håller mig till gamla mb i bra skick, där finns den rätta känslan. har en 08:as xc 70 inom familjen och även där är det skramlig hårdplast överallt, iaf jag får inte den där känslan av kvalite i den iaf
Tack jag vet. Hade S80 2010 2,4d i 7 månader. Sålde skiten. Köpte Mb igen. Vet nte om min S80 var ett måndagsex. Men det var en av de sämsta bilarna jag haft. Och jag är på min 79:e nu. Jag har haft två Mb=w211. 06:or båda. En 350 bensin,sen 280 bensin. Kvaliten tycker jag är mil bättre än Volvo. Hade en Volvo S80 T6 -99,den var helt okey. Men nyare verkar sämre. Vi får se hur Jaggan sköter sig.
av sicnarf
Är du inne på din 79 bil nu? Herregud! Här går det undan med bilbytena. Lycka till med ditt nya köp.
Användarvisningsbild
av lennarte
snepo skrev: Och jag är på min 79:e nu.
Det var inte lite.
Jag har bara "bytt" bil en gång. Då menar jag bytt in och köpt en annan på en bilfirma. Det var i mitten på -80-talet när jag bytte in vår första andrabil (Datsun 100A -72) och köpte frugans första Passat (en "lätt rostskadad" -80 års kombi) som blästrades och hellackerades (både in och utvändigt) som hon körde med i c:a 5 år, sedan hade min mor den i många år innan den såldes vidare. Tillsammans har vi ägt c:a 20 bilar under 45 år. Vissa bara över vintern, men min andra Opel Rekord -59 såldes våren 2010 efter 32 år i min ägo. Den hade då gått c:a 11500 mil. Den dyraste bil jag köpt (frugans inte medräknade) är den bästa bil jag haft och den jag kört med i (mest år och mil) en Mazda B1800 Pick Up -78 som jag köpte för 5000 kr -91 och skrotade -03
Användarvisningsbild
av EjS
Det fanns ju han killen med en Volvo P1800 i usa som hade samma bil under 40 år. Han fick en ny XC90 free of charge när den hade gått 2 M miles.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]