Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BandVagn
#1183577
Intressant initiativ av Volvo oavsett.

Det här med att man ständigt och jämt behöver sitta o ladda sin elbil verkar fortfarande vara en missuppfattning bland många.

Vi har en Volvo och en Model S. Förra veckan var vi ner till Öland i några dagar. En resa på 46 mil enkel resa.
Långturerna tar vi Teslan eftersom den lastar så mycket mer bl.a.

Vi startar med fullt batteri. Teslan vill sen att vi laddar på superchargern i Edsbruk i 18minuter. Det är det hela. Inte en timme. Då kommer vi fram till resmålet med god marginal.
Sen tar laddstoppet mycket längre än så då vi har småbarn. Det ska kissas, det ska springas runt lite, det ska ätas nån glass m.m. Och det är så genomgående. Bilen är alltid klar före oss när vi stannar och laddar på våra resor. Det är inte där flaskhalsen är. Ofta kanske man även äter mat medan man laddar och då är ju stoppet lätt 45min med en barnfamilj. Så vi kommer inte fram en minut tidigare till vårt mål om vi kört dieselbil istället.

Sen är man själv och sträckkör en 50-milssträcka så absolut kan man spara in tid jämfört med Teslan. Sen är ju frågan om det är den trafiksäkraste metoden.

Man ska komma ihåg också att batteriteknik och laddtekniker utvecklas så laddningstiderna för elbilar kommer ju bara bli kortare vad det lider. Porsche som ju ska ha hälften elbilar i sitt sortiment till 2022 kommer ju ha sjukt bra flås i laddningen av sina bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1183607
Vilken Model S har ni? Alltså batteristorlek...
Vad har du för snittförbrukning på en sån resa och vad brukar du hålla för hastighet på motorväg då?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1183904
Varför inte köra elbil 11 månader per år och under semestermånaden, om inte elbilen räcker till, kan man hyra en dieselbil eller liknande. Problem solved :lol:
Räknade just ut att en resa från norr till söder skulle ta ca 3h längre med elbil (130mil) än med en dieselbil. Inte mycket att klaga på :)

/Kalle
av andersuw
#1183923
Tror inte det kommer att bli någon bra affär ekonomiskt. De där dieselbilarna som folk vill använda bara på semestern kommer då att stå oanvända större delen av året. Hyrorna lär bli därefter.
av andersuw
#1183960
joel80 skrev:Fast att säga att alla framtida modeller som nu kommer även går att få som pure electric är väl ändå att kalla en stor elbilssatsning....
Att V40ns efterträdare kommer att finnas som ren batteribil är ju helt i linje med förväntningarna på basis av tidigare uttalanden. Så egentligen finns här inget nytt bortsett från att mildhybrid blir en slags minimistandard. Mest ett sätt för Volvo att skaffa sig lite PR utan att egentligen säga något nytt. Dock finns det i den passage i pressmeddelandet jag citerar nedan något som strider mot vad Volvo ganska nyligen deklarerat:

"Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider"

Kan någon se vad? ;-)
av andersuw
#1187050
andersuw skrev:
joel80 skrev:Har du kört hela semesterkörningen i sträck? Känns som att du övernattat i allafall några gånger? Hur många av dagarna körde du över 30 mil? Hur många dagar över 50 mil? Med 25 minuters laddning i mitten klarar du 50mil med en Model S85.
Hittills är det tre dagar med en körsträcka på över 50 mil per dag, varav två dagar med en körsträcka på ca 100 mil per dag.
Kan nu tillägga att längsta "dagsetappen" denna semester blev ca 175 mil. Lämnade Tübingen söder om Stuttgart i fredags kl 9.30 på förmiddagen. Anlände hem till Uppsala ca kl 8.30 morgonen därpå. Tror uppriktigt sagt att den resan inte gått fullt lika smidigt med en Tesla. ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1187100
Med en Tesla hade ni haft råd med en till lyxig hotellnatt och en middag för pengen ni sparar på bränsle. Det går fint att semestra I Europa med elbil, men kör man 175mil kan det vara smart att dela upp det på 2 dagar.. Vilket jag I och för sig tycker kan vara klokt även med ICE-bil... Har man yngre barn vill man heller inte gärna köra hela dagarna.

Om du ska ha en bil baserat på att du en eller två dagar per år bara måste kunna bränna genom halva Europa på kortast möjliga tid förstår jag att du har svårt att se dig som elbilist. Så småningom kommer även du få anpassa dig men har du den inställningen och dom kraven blir du kanske en av de sista som håller kvar vid ICE-bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1187130
Vi har gått igenom det där tidigare.

Dels är det märkligt att man mäter det ena fordonets tillverkningsutsläpp och driftsutsläpp mot enbart det andra fordonets utsläpp vid drift.
Varför skippar man att lägga till de ton CO2 det faktiskt går åt att tillverka en "vanlig" bil också? Ska det räknas rättvist är det skillnaderna man ska räkna på!

Batterierna utvecklas snabbt. Den energiförbrukning som gick åt runt 2012 då siffrorna till den där undersökningen är hämtad är troligen redan halverade.
Energiförbrukningen baseras på upp till 70% fossil. Det är betydligt högre än snittet i Europa, och utsläppen vid elförbrukningen minskar rätt stadigt nu.
Nästan alla som har elbil (och även de som sätter upp laddstationer) väljer i största mån fossilfri el som leverantör till sina laddplatser/hem.

Det står ju i artikeln du länkar:
"Batteriernas energiåtgång kommer att minska i framtiden samtidigt som elproduktionen går mot högre andel fossilfria el."
Grejen är att vi redan är "i framtiden" från de siffror man räknat på.

Här är en lite tydligare graf på vilket som blir "bäst" och var.
DNs elbilar CO2 vs fossila bilar.png
DNs elbilar CO2 vs fossila bilar.png (134.74 KiB) Visad 499 gånger
Förbrukningssiffrorna kommer från verkliga mätningar https://www.spritmonitor.de/en/

Har du en VW Lupo som drar 0,37l/mil och kör mycket i Polen eller Kina bör du tänka till en extra gång innan du går över på elbil.
Siffran 2kwh/mil som används i grafen där gäller för övrigt stora "törstiga" bilar (Tesla). En Leaf, BWM i3, Hyundai Ioniq eller Zoe drar 1,3-1,7kwh/mil i snitt.


Vad menar du med genomskådat? Även i den där artikeln visar det ju på att elbilen är bra mycket bättre än alternativet. Och med nollutsläpp gällande partiklar och andra föroreningar vid körning blir skillnaderna ännu större.
Så länge du inte kör din dieselbil på HVO blir det bra mycket sämre än en elbil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1187134
T.o.m USA har förresten minskat sitt CO2-utsläpp i elförbrukning med nästan 25% sen toppåret 2007.
https://www.eia.gov/totalenergy/data/br ... rted=0-1-6
Skärmklipp 2017-07-24 20.54.17.png
Skärmklipp 2017-07-24 20.54.17.png (105.1 KiB) Visad 498 gånger
Det är 25% på 10 år! I en växande marknad! I ett land som ändå inte är speciellt drivna på den fronten.

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]

Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]