Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jonas144
VolvoBengan skrev:Jag anser att det både är olagligt, och lagligt!

Man har fortfarande gjort det i uppsåt att "smita" förbi tullavgifter samt att hindra de vägkameror som är uppsatta för trafiksäkerheten genom att minska farten på bilarna.

MEN, det finns som sagt ingen lag där det står skrivet att den måste synas från sidan, uppifrån eller nedifrån, endast fram och bakifrån (7m).

Så därmed har jag svårt att se hur detta skulle kunna leda fram till ens en förundersökning, då det saknas lagstöd för att kunna få fram en ev. fällande dom eller böter.

Så tills det kommer en lagändring att skylten inte får täckas av vare sig det ena eller det andra, så finns det ingen risk att åka dit av att ha en prisma framför skylten.

Läs er själva fram till detsamma som jag gjort, Sveriges Rikes Lag.

Tack för ett mycket klokt inlägg.
av robbieboy
Härligt att läsa allt..
MEN..om dom nu skulle ringa nästa vecka och det blir domstol så vill jag kunna peka till en viss paragraf och hänvisa till det som står där. Är det någon som kan hjälpa mig med vilka paragrafer som gäller och vad det står i dom gällande reg.skyltar?

Mvh,
Robban
av matzen10
robbieboy skrev:Härligt att läsa allt..
MEN..om dom nu skulle ringa nästa vecka och det blir domstol så vill jag kunna peka till en viss paragraf och hänvisa till det som står där. Är det någon som kan hjälpa mig med vilka paragrafer som gäller och vad det står i dom gällande reg.skyltar?

Mvh,
Robban
Du behöver inte kunna detaljer kring detta! Det går alldeles utmärkt att be tingsrättens ledamöter om råd kring detta. Dom är till för dig!! Som det står tidigare i tråden så ska skylten vara läslig framifrån (om det stämmer). Och du har ju inte dolt skyltens läslighet framifrån :!:
Fanns det ingen länk på hemsidan där du köpte skylten, till lagtexten eller författningssamlingen?
Men jag tror inte du behöver vara så orolig; om det nu inte finns något prejuriderande utslag redan. Jag tror inte ens att det kommer upp till rättegång såvida inte tingsrätten har behov av att pröva lagligheten. Om du skulle till skranket så lär det ligga ett tag framåt i tiden.. Jag har väntat på "min" rättegång i 7 månader, efter en trafikolycka, så det lär väl inte vara prioritet för dig heller.
Sök runt lite på Google och se om du kan finna något som beskriver lagtexten för just det här. Eller varför inte ringa till en trafikjurist och se om denna kan tänkas hjälpa dig med denna fråga (det behöver inte kosta skjortan!).

M V H
---< Matz
av S60AWD2.5T
Skylten är ju inte läslig framifrån utan endas i en smalsektor RAKT framifrån. Tingsrätt är ju lite av lotteri men klarar du detta skall jag vara en som gratulerar dig.

Om man läser på hemsidan är det ju uppenbart att sektorn är alldeles för snäv.
av frasse72
Trafikjuristen (http://www.trafikjuristen.se/) eller liknande kommersiella verksamheter kan kanske hjälpa dig. Lycka till.

Den dumma frågan i sammanhanget är varför du inte bara håller hastighetsgränserna?
av jonas144
S60AWD2.5T skrev:Skylten är ju inte läslig framifrån utan endas i en smalsektor RAKT framifrån. Tingsrätt är ju lite av lotteri men klarar du detta skall jag vara en som gratulerar dig.

Om man läser på hemsidan är det ju uppenbart att sektorn är alldeles för snäv.
Du får nog precisera dig lite bättre. "Skylten är ju inte läslig framifrån utan endas i en smalsektor RAKT framifrån" när är då sektorn så stor att den plötsligt blir laglig då? Det står inte preciserat i lagen, vad jag vet.

Vilken hemsida refererar du till? Är det http://www.osynlig.org? Och i såfall hur kommer du fram till detta?
av matzen10
frasse72 skrev:Den dumma frågan i sammanhanget är varför du inte bara håller hastighetsgränserna?
Jag har ett halvbra svar på den: På vägen till mitt jobb har landsvägen "byggts ut", typ. Det finns numera korta stigningsfält * flera i båda körriktningarna. Det är bra eftersom det går sanslöst mycket tung trafik på R50. Samtidigt har det satts upp 12 kameror på 6 mils sträcka; 6 i vardera körriktningen då.
Stigningsfälten är bra eftersom man då kan hålla 90, istället för 40-50 som annars är fallet med södra dalarnas postbilar och Kopparbergs bryggeribilar. När man kör om vill man ju gärna gasa på lite så man hinner innan stigningsfältet tar slut, eller hur? Speciellt om det är flera bilar bakom oxå.
Och vart finns då flera av dessa plåtpoliserna? Jo, i anslutning till stigningsfälten! Det är, enligt mig, jävligt cyniskt och har bara den uppgiften att sätta åt bilar som kör om (för)tungt lastade lastbilar.. Det kan vara ett skäl i alla fall, att utnyttja möjligheten med prisman.

Nu har jag iofs en laserstörare (Rocky Mountain DLS315) som funkar klockrent, men den är ju garanterat olaglig.

M V H
---> matz
av robbieboy
En fråga till..
Om jag drar det till rättegång får jag stå för alla rättegångskostnader då om jag förlorar?
Någon som vet?

/R
av jonas144
robbieboy skrev:En fråga till..
Om jag drar det till rättegång får jag stå för alla rättegångskostnader då om jag förlorar?
Någon som vet?

/R
Vet inte helt hundra, men har kollat lite med osynligt.org och dom menar på att man skall stå på sig. Antagligen tar det lång tid innan du hör något. Men vanligtvis så har man rättsskydd i sin hemförsäkring. Exakt vad det innebär vet jag dock icke.
av matzen10
robbieboy skrev:En fråga till..
Någon som vet?

/R
Nej, det behöver du inte. Bara om du själv tar något till rättegång och förlorar eller motparten inte är likvid.

M V H
---> Matz
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]