Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hur motorbromsar man med automat? Hur fungerar det med att sätta auto hastighetsbegränsning? Systemet använder väl bromsarna så det är väl skitsamma?

När man satt den adaptiva farthållaren och den bromsar bilen, det är väl så intelligent att bromsljusen tänds där bak och varnar bakomliggande? Svårt att se bak hur det ser ut?
andersuw skrev:För egen del är jag vanligen alltför upptagen av mitt eget körande i nedförsbackarna för att detaljstudera andras körteknik. Det är ju också lite svårt att komma till någon klarhet om hur den tekniken egentligen ser ut genom yttre observation eftersom tända bromsljus inte alls behöver betyda att man låter fotbromsen sköta merparten av bromsandet.
Man behöver inte studera deras bromsljus som yttre observation, de gasar ju på nedför och blåser förbi så man själv tror man står stilla när man håller på och motorbromsar, sen bromsar de så hårt man tror ögonen ska poppa ur skallen precis innan varje kurva. Jag kände mig ultrapatetisk med mitt svenska körsätt när lokalbefolkningen blåser förbi i rostga fiatar och gamla renault som man är ett rundningsmärke.
Robbi skrev:Hur motorbromsar man med automat?
Du motorbromsar genom att gå över i manuellt läge och sedan växla ner. Vet inte vilken låda du har och om det är bensin eller diesel. Men på min V70 D4 VEA med åttastegad låda är bilen relativt benägen att växla ner av sig själv även i nedförsbacke om det går tillräckligt långsamt. Oftast ligger den på femman när jag går över till manuell växling. Nu räcker det inte långt, särskilt på en diesel. Man kan behöva gå ner till trean eller tvåan i böjarna. Bara att prova hur det hela fungerar innan det verkligen behövs. Du har ju lite vanlig väg att köra innan alperna tar vid.
Robbi skrev:Hur fungerar det med att sätta auto hastighetsbegränsning? Systemet använder väl bromsarna så det är väl skitsamma? När man satt den adaptiva farthållaren och den bromsar bilen, det är väl så intelligent att bromsljusen tänds där bak och varnar bakomliggande? Svårt att se bak hur det ser ut?
Vet inte om jag skulle lita på den adaptiva farthållaren i just de här lägena. Vet inte heller om den är intelligent nog att använda motorbroms. Men visst, den tänder bromsljuset när den använder fotbromsen.
andersuw skrev: Av någon anledning har jag aldrig kommit på tanken att gå ut och inspektera bromsarna omedelbart efter en "pallnit" på Autobahn. Möjligen kan det handla om att utomhusmiljön just där och då känns föga inbjudande. ;-)
Kör man i 250 och svänger in på en bensinmack på autobahn så har de ju så korta av och påfarter att man får bromsa så det känns som ögonen ska fara ur skallen. Då är bromsarna grymt varma kan jag säga. Det är inga problem med miljön på macken att gå runt och kolla hur varma bromsarna är.
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:För egen del är jag vanligen alltför upptagen av mitt eget körande i nedförsbackarna för att detaljstudera andras körteknik. Det är ju också lite svårt att komma till någon klarhet om hur den tekniken egentligen ser ut genom yttre observation eftersom tända bromsljus inte alls behöver betyda att man låter fotbromsen sköta merparten av bromsandet.
Man behöver inte studera deras bromsljus som yttre observation, de gasar ju på nedför och blåser förbi så man själv tror man står stilla när man håller på och motorbromsar, sen bromsar de så hårt man tror ögonen ska poppa ur skallen precis innan varje kurva. Jag kände mig ultrapatetisk med mitt svenska körsätt när lokalbefolkningen blåser förbi i rostga fiatar och gamla renault som man är ett rundningsmärke.
Vi har av någon anledning helt olika erfarenheter. Själv blir jag nästan aldrig omkörd vare sig uppför eller nedför några alpbackar och det beror inte på att jag kör särskilt fort utan på att de allra flesta är kloka nog att ta det lika piano som jag och inte riskera några dumdristiga omkörningar med mer eller mindre obefintlig sikt.
Då vi kör ner till Italien en till två gånger om året följer vi A7 ner till Fussen. Vi håller alltid 100 km/h genom Tyskland , Detta upplever vi inte stressande. Även om andra vissa bilister håller en betydligt högra hastighet.Sedan kör vi vidare mot Innsbruck och där väljer vi att köra på"vanlig" landsväg för att på detta sätt se lite av det vanliga Italien. Ps. All lastbilstrafik måste köra på motorvägen som ska längre ner i Italien så det är mindre stressande. Ett annat alternativ är att köra över Reute passet ( snällt pass) till Landeck samt samt där efter köra över ännu ett snällt pass till Merano o.s.v. Du behöver inte köra som "gossen" i länken nedan.

Men annars är det en upplevelse att passera passet ! Vi var glada att vi ej satt på cykel den gången.
Senast redigerad av 2 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gång.
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev: Av någon anledning har jag aldrig kommit på tanken att gå ut och inspektera bromsarna omedelbart efter en "pallnit" på Autobahn. Möjligen kan det handla om att utomhusmiljön just där och då känns föga inbjudande. ;-)
Kör man i 250 och svänger in på en bensinmack på autobahn så har de ju så korta av och påfarter att man får bromsa så det känns som ögonen ska fara ur skallen. Då är bromsarna grymt varma kan jag säga. Det är inga problem med miljön på macken att gå runt och kolla hur varma bromsarna är.
Normalt sett råder aldrig fri fart vid av- och påfarter till Autobahn. Av detta såväl som andra skäl har jag aldrig kommit på tanken att köra 250 och sedan "pallnita" på avfarten.
VolvoB20 skrev:Jag har tex kört ned från
Cime de la Bonette 2802 m,
Stelvio Pass 2,757 m
Grossglockner 2.504 m
Transfargasan 2042 m
mfl
Brukar stanna när man är nästan nere och bromsarna är ju bara lite ljumma trots att jag kör normalt bara och inte jobbar mer med motirbroms än vid vardagskörning. Ni måste ju ha fel på bromsarna om det börjar ryka om dem. Mina luktar inte ens varmt.

Skillnad om man kör runt en bana, då kan man ju värma upp dem så de glöder.
Ja självklart bör vi alla lyssna på dig istället för på vad motororganisationer och myndigheter har att säga om hur man färdas säkert i alpin terräng. Och naturligtvis måste det ha varit något märkligt fel på bromsarna på min 245:a som gjorde att de rykte efter nedfarten i Harzgebirge trots att de aldrig annars gjorde det vare sig förr eller senare. ;-)
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:
Vi har av någon anledning helt olika erfarenheter. Själv blir jag nästan aldrig omkörd vare sig uppför eller nedför några alpbackar och det beror inte på att jag kör särskilt fort utan på att de allra flesta är kloka nog att ta det lika piano som jag och inte riskera några dumdristiga omkörningar med mer eller mindre obefintlig sikt.
Antigen kör du rejält fort eller så kör du i turistsäsongen. När den är över och det bara är lokalbefolkningen kvar på bergsvägarna så kör de som raketer.
SBergdahl skrev:Nu har jag inte mätt på en bil men på cykel är det stor skillnad mellan att mesbromsa hela vägen nedför en alp eller att punktbromsa hårt ibland. Det senare är enormt mycket skonsammare för bromsarna då. Eftersom allt är så smått på en cykels skivbroms går det fort att värma upp grejerna om man gör fel.
Jag har inte mätt jag heller. Men enligt fysikens lagar är det ju samma energi som skall hanteras av bromsarna. Kör du långsamt hela vägen med anliggande broms sprider du ut belastningen men får lite sämre kylning. Om du glider på i raskare takt och sedan tvärbromsar får du punktvis bättre kylning men också punktvis större belastning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Recharge frågor

En 2022.

Extra ljus

Ja, paketet med dongel och powerunit.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ