Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1176263
Nej precis.. den toppar väl kring 250km/h också.. det är ju typ en stor familjebil... på 2,5 ton... Men 0-200 gör den rätt snabbt.. och även över det slår den ju rätt många, dock inte alla bilar som är byggda för fart...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1176266
Så varför tappar den flåset över 200. Den har ju faktiskt 700 HP och det är inte litet.

Det är väl så att "mot-EMK" som ökar pga varvtalet i elmotorer blir så högt att effekten avtar. Om bilen haft annan utväxling eller en växel till kunde man fått ner varvtalet och motorn kunde fortsatt producera 700 hk även över 200 km/h
av rid54
#1176273
VolvoB20 skrev:Så varför tappar den flåset över 200. Den har ju faktiskt 700 HP och det är inte litet.

Det är väl så att "mot-EMK" som ökar pga varvtalet i elmotorer blir så högt att effekten avtar. Om bilen haft annan utväxling eller en växel till kunde man fått ner varvtalet och motorn kunde fortsatt producera 700 hk även över 200 km/h
Precis så kan det funka. Men det är ju kanske lite mer än många vill ha vad det avser farten... :D
Användarvisningsbild
av joel80
#1176281
Gissar att dom inte prioriterat det på en "konsumentbil"... Även om den är dyr så är det ju ingen sportbil.. En familjebil med viss sportbilsprestanda. Sen väger den ju 2,2 ton eller nått sånt också. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1176287
Javisst, men det visar ju i så fall att även en elmotor inte har oändligt varvtalsområde, du kan inte skruva upp frekvensen hur mycket som helst i frekvensomriktare då spolarna i motorn agerar lågpassfilter. I dessa lägen kan det vara fördelaktigt med en växellåda så att även elmotorn kan jobba i sitt bästa område.

http://gas2.org/2014/07/20/bosch-electr ... smissions/
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av Mwi
#1176288
En elbil med 1360 hästkrafter kör nordslingan på 6:45,900, en bensinbil med 455 hästkrafter kör nordslingan på 6:48,28 att 905 extra hästkrafter bara sänker varvtiderna med 2,38 sekunder verkar konstigt :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1176299
Känns som gränserna skruvas upp när man kallar en bil med 700 hk för familje-konsumentbil

700 hk är liksom i en annan division än en skoda rapid med 100 hk.:-) :-) :-)

Och behovet att ha en växellåda till elmotorn borde väl bli ännu större om man tex bara har 100 hk elmotor och inte 700. Eller tänker jag baklänges nu?
Användarvisningsbild
av joel80
#1176306
Det där med hästkrafterna på Tesla verkar vara lite märkligt.. Man plussar på frontaxelns motor med bakre... men kraften man kan få från batteriet är i vissa modeller inte lika mkt som motorernas max.
Tesla skriver själva så här:
With the P85D the combined motor shaft power can often exceed the battery electrical horsepower available.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/tesla- ... edirect=no

Och det var ju lite liv om att man inte fick ut de siffror som motorerna alltså har:
http://www.hybridcars.com/what-is-the-a ... esla-p85d/
“The shaft horsepower rating of the rear wheel drive single motor Model S is straightforward and roughly 360-470 [horsepower] depending on the variant (60, 85 or P85),” he said. “When we launched the all-wheel drive P85D, we took the straightforward and consistent approach of specifying the combined capability of the two electric motors, front + back.

Sen är det ju en bil som som sagt väger 2,2-2,3ton.. Det tar ju lite kraft att sätta några ton i rörelse.. speciellt när man börjar komma ner i accelerationssiffror.

Tesla Model S har i alla fall en fast utväxling mellan elmotorn och bakaxeln (med 9.73:1 ratio). Elmotorer snurrar med så höga varvtal att alla elbilar har någon form av fast utväxling mellan motorn och hjulen.

Backen läggs också i helt elektroniskt – man vänder helt enkelt på faserna till motorn så den börjar snurra baklänges. Rent teoretiskt skulle man kunna backa en elbil lika snabbt.. men dom mjukvarubegränsar det.. vilket nog kan vara klokt. :)

Man skulle kunna ha en växellåda i en elbil också, men fördelen med att då få bättre acceleration mellan kanske 180-250km/h har inte setts tillräckligt viktig för den extra kostnad, tyngd och eventuella problem en växellåda medför.

Jag kan gärna skippa traditionell växellåda på min kommande elbil så man slipper eventuella framtida problem med en sån. Sånt är ju dyrt att byta.. och med ökad vikt försvinner säkert viss räckvidd, vilket känns onödigt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1176323
joel80 skrev:Man skulle kunna ha en växellåda i en elbil också, men fördelen med att då få bättre acceleration mellan kanske 180-250km/h har inte setts tillräckligt viktig för den extra kostnad, tyngd och eventuella problem en växellåda medför.
Visst, men kommer vi vanliga dödliga åka runt i Teslor med 700 hk verkligen. Eller kommer vi ha 150 hk elmotor som medelsvensson. Och då tappar bilen flåset över 90 km/h utan växellåda, inte i spannet 180-250 som 700 hk Tesla.

De växellådor jag sett är ju bara små kompakta hög/låg växlar i navet direkt på elmotorn.

Eller så kanske man lyckas förbättra designen så elmotorerna får större varvtalsområde än idag
Användarvisningsbild
av snepo
#1176329
Det finns Teslor med mindre effekt också. Vad gäller accelerationen,så är den väl perfekt för normalbilister. Snabb från start.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Anliggande frambroms 740

Bromsok hållaren får skruvas bort ibla[…]

Växellådsolja

Så vad är skillnaden mellan dessa 2? Me[…]

Du får tänka på att du är en[…]

Rengör sensorer parkingshjälp

Japp, fick bytt en fram och en bak för n&arin[…]