Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1155972
Lucif3r skrev:S80 finns ju dock med T6a :D ........... Fast automaten i den lämnar ju en del att önska :roll:
Jag vågade aldrig köpa T6 av den anledningen :(
Användarvisningsbild
av SRT
#1155981
Röstar på en S8O som är betydligt rymligare och skönare att åka i än den mindre S60.140 HK versionen duger bra med sina 20 ventiler om man inte har alltför bråttom.I så fall så ska du ha en T6 eller den ännu bättre 2.5T som du sedan kan trimma vidare på med bla BSR.Då går den som bara hel_ete.Felen brukar ofta cirkulera kring dålig automatlåda, sliten koppling, slavcylindern, packboxen, sliten fjädring.Är detta okey och du sköter bla oljebyten i sedvanlig ordning så har du förmodligen en bra bil länge.

[youtube]l_7_2KVasqU[/youtube]
av andersuw
#1156013
SBergdahl skrev:Det är samma teknik men diffar några centimeter på längden och ett fåtal kilon bilarna emellan. Är S60 verkligen märkbart roligare att köra?
Har inte kört någon av bilarna tillräckligt mycket och tillräckligt nära i tid för att uttala mig. Men S60 borde ju vara lite roligare enbart med tanke på storlek/proportioner. Tror dock inte det är någon jätteskillnad i det avseendet.
SBergdahl skrev:Skillnaden mot V70 som är mer S60-stor är ju inte märkbar när man kör. Mer än att utrymmet i framsätet också är märkbart mindre än i S80. Det är alltså inte bara bak det är skillnad.
Det är fullt möjligt att du har rätt i att S80 är ännu rymligare där fram. Men S60 och V70 är ju likadana fram till B-stolparna så mellan dem kan det inte skilja. Och nog tycker jag med lång erfarenhet av V70N att det räcker till mer än väl även för rätt storvuxna personer. Jag är själv 190.
SBergdahl skrev:Image-mässigt är å andra sidan inte S80 sportig för fem öre. Det är en stor skillnad. Personligen tycker jag att S80 är snyggare än S60. Men det är ju rent subjektivt. S80 är snyggare innan faceliften också tycker jag. De extra plastbitarna är så tydligt påklistrade. S60 däremot blir snyggare med sin facelift.
När det gäller sportighetsimagen är vi överens. När det gäller estetiken i största allmänhet har vi delade meningar. Även där tycker jag S60n vinner klart i kraft av bättre linjer/proportioner. Här är för övrigt en länk till en tråd med mycket bilder på en välvårdad S60 för den som vill bilda sig en uppfattning.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=10928
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1156028
andersuw skrev:
SBergdahl skrev:Image-mässigt är å andra sidan inte S80 sportig för fem öre. Det är en stor skillnad. Personligen tycker jag att S80 är snyggare än S60. Men det är ju rent subjektivt. S80 är snyggare innan faceliften också tycker jag. De extra plastbitarna är så tydligt påklistrade. S60 däremot blir snyggare med sin facelift.
När det gäller sportighetsimagen är vi överens. När det gäller estetiken i största allmänhet har vi delade meningar. Även där tycker jag S60n vinner klart i kraft av bättre linjer/proportioner. Här är för övrigt en länk till en tråd med mycket bilder på en välvårdad S60 för den som vill bilda sig en uppfattning.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=10928
Jag säger inte att S60 inte är snygg. Bara att jag tycker bättre om S80. S60 är huggen lite kort, linjerna får inte löpa hela vägen.

Just det där exemplaret må vara välvårdat men hade varit än snyggare utan det extra ditklistrade kromet på bakluckan och backspegelkåporna i mina ögon :)
Och utan vingen :P

Men det sista är ren smak, så det är väl ingen större idé att debattera. TS köper förslagsvis det han tycker är snyggast.
av andersuw
#1156045
SBergdahl skrev:Just det där exemplaret må vara välvårdat men hade varit än snyggare utan det extra ditklistrade kromet på bakluckan och backspegelkåporna i mina ögon :) Och utan vingen :P
Vingen har jag inga starkare åsikter om i vare sig den ena eller andra riktningen men den stör mig i vart fall inte. Kromlisten är jag lite tvekande inför och jag kan helt hålla med om att andra backspegelkåpor hade varit att föredra: Antingen svarta eller mayagula som bilen. Snygg och lite annorlunda färg den mayagula tycker jag. Och fälgarna samt de svartlackade listerna gör sig utmärkt i den omgivningen.
SBergdahl skrev:Men det sista är ren smak, så det är väl ingen större idé att debattera. TS köper förslagsvis det han tycker är snyggast.
Detta har jag ingen svårighet alls att hålla med om. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1156202
2.9aut... En 6a alltså... Den har väl samma skrot-automat som T6an vad jag vet... Visserligen skiljer det "lite" i effekt och vrid, så på den kanske lådan håller bättre...

Men, en 6a känns faktiskt rätt så dumt/onödigt. Dom dricker bra mycket bensin för nästan ingen effekt, automaten kan man ifrågasätta, plus att dom väger mer än 5orna.
Jag skulle faktiskt råda dig till att titta på 5orna istället. 140hk-modellen går att chippa till 170hk, 17hk-modellen är där den är, sen har vi dom lite roligare motorerna såsom 2.5T och T5 - fast jag är osäker på om S80 fanns som T5a, det får någon annan svara på :)
Sug-modellerna duger gott och väl, dom är pigga för att sakna turbo helt klart, och dricker mindre soppa än 6an. turbo-modellerna är såklart bäst både utifrån bränsleförbrukning och effektmässigt :-)-) Min gamla t5a går att köra på 0.7 landsväg utan större problem, koncentrerar man sig går det köra ytterligare lite snålare, och dom nya(99+) motorerna som P2orna har går att pressa ner ytterligare i förbrukning jämnfört med dom äldre motorerna som jag har.


F.ö. så nog tusan märks det tydlig skillnad mellan S80 och V70/S60 vid framsätena. I V70 slår jag nästan i knäna i handsfacket, medans i S80 så skulle det utan större problem få plats ett par knän till :P
När man sitter bakom ratten är det dock ingen märkbar skillnad tycker jag. Möjligen att det är lite lättare att kliva i och ur bilen utan att trassla in sig i ratten :P
Användarvisningsbild
av snepo
#1156275
Christian1984 skrev:Ska kolla på en Volvo S80 på lördag en 2.9 automat.
Ska du köpa med sexa,lika bra att köpa T6 då. Har själv haft en T6 -99. Chippad till 315hk. Nästintill fullutrustad. Vet att det är mycket snack om automaterna i dom. Men jag hade inga problem. Körde ca 4000 mil chippad. Den had gått 33000 mil när jag bytte bort den
av Christian1984
#1156322
Jag skulle kunna tänkte mig den äldre generationen S/V40 finns hur mycket styling som helst att tillgå där och dom kan man ju få till en vettig peng.
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]