Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
intruder1400 skrev:Belägg för att Volvo skulle ha fuskat till sig de ??? S/V90 o V70 ! Du skrev inget om S70 !
S80 o V70 är ju mer släkt !
Jag menar att BilSweden inte skulle godkänna sammanslagningen i registreringsstatistiken utan S/V90 skulle stå för sig på en rad Och V70 för sig på en rad då det är helt olika bilar.

Hade Volvo velat hade dom säker kunna baka in S80 i den totala statistiken.
av andersuw
Mwi skrev:
andersuw skrev:Som simonhalmstad redan påpekat är det inte bristande produktionskapacitet som varit problemet utan bristande orderingång. Hade Volvo haft svårigheter att möta efterfrågan hade vi sett långa väntetider, såsom när XC90 var ny. Men så har inte varit fallet med S/V90.
Varför anställer man då mer personal nu när produktionen av V70 är avslutad?
Skulle ju kunna vara det vi båda konstaterat, nämligen att man säljer fler bilar än tidigare totalt sett trots misslyckandet med V90.
Mwi skrev:
andersuw skrev: Kvällstidningsläsare vet precis som andra bäst vad de ogillar och gillar ifråga om bilar. Otvivelaktigt har de bättre koll på den saken än Volvo.
Nu är det ju inte så intressant för Volvo att veta vad en kvällstidningsläsare tycker, det viktiga för Volvo är att veta vad målgruppen som köper en bil för 400,000+ tycker och anpassa sig till det.
Helt riktigt. Om kvällstidningsläsare är så inkompetenta som du påstår finns det ju alla skäl att tro att där finns en överrepresentation av folk som föredrar form före funktion. Och om den verkliga målgruppen är en lite annan än dessa kvällstidningsläsare blir ju då utfallet än sämre för Volvos del än vad ABs opinionsundersökning låter ana.

Av Volvos egna rapporter att döma beror misslyckandet med V90 på att designfolket var dumma nog att lyssna på sin VD när det gäller bakluckans lutning. Troligen är inte ens han själv i efterhand särskilt glad åt att de gjorde det. Jag menar, vad vet en VD egentligen om bildesign och om folks lastbehov? Uppenbarligen har han inte ens insett att det finns andra sätt att fylla en Volvo kombi än att lassa in ett kylskåp. ;-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
andersuw skrev:Jaså. Vad har du för belägg för det?
Tja, jag har hört det sägas många gånger av många olika människor vid diverse olika tillfällen.
Detta var ju som du givetvis förstår innan internetforumens tid så det är tyvärr svårt att länka till! :wink:
av dissonans
Man ska inte heller glömma att det är först nu som de billigare motorerna börjar levereras och därmed räknas in i statistiken. Det är fler som har råd med en D3 än en D5. Det finns ännu ingen inropare på bensinsidan. V70 hade å andra sidan _endast_ inroparmotorerna (bortsett från gasmotorn) kvar under sitt Classic-år, detta tillsammans med rabatter som gjorde en D4 summum ungefär 100 000 billigare än motsvarande (så gott det går) v90 D4 Inscription.

Tycker ni verkligen att det är så konstigt att V90 än så länge säljer sämre än V70???
av BennyL
Lung pôjar... Det är bara bilar vi pratar om.
Så här ser jag det:
V70 / XC70 sålde bra, har vart King på den Svenska marknaden under många år. Nu gick den ur tiden och ersätts av V90.
V90 kom först i "delux-modeller" som D4, D5, T5, T6 och med ganska långa leveranstider från dag ett, volymleveranserna kom inte igång ordentligt fören under hösten. Bilen i dessa utförande är en del dyrare än tidigare V70 och det påverkar självklart köpviljan eller för förmånsbilsförare, köpmöjligheten. Dessa har, om de nu tvingats byta bil, valt ett annat märke eller valt V60 eller XC60, som har ökat starkt på den Svenska marknaden.
Nu har Volvo kommit ikapp och släppt D3 och D3AWD som möjliggör för tjänstebilsköparen att välja V90, men då är fortfarande leveranstiderna evighetslånga. Modellprogrammet saknar även T4 som jag tror kommer att ta en del köpare när fler vill välja bort diesel. Glöm inte heller hur stor del av "V70" som faktiskt var XC70, speciellt de senaste åren, då XC70 blivit en poppis tjänstebil, men med V90 så har den saknats, men precis börjat levereras i och med V90cc.
Vi får nog lugna oss till att modellprogrammet är komplett för att kunna jämföra mot tidigare siffror och som sagt, titta även på siffrorna på V60 och XC60, helt plötsligt har även dessa en betydande plats på listan.
XC60 har ökat med 79% första två månaderna 2017 mot samma tid 2016.
V/S60 har ökat med 45% för samma tid.
Detta är en del av det hela, V70 försvinner, V90 blir för dyr för tjänstebilsföraren, denne väljer V60/XC60 istället.
V90 kommer, dels med D3 och även V90cc när dessa nu kan börja levereras.

Jag tror att det största problemet är tillverkningskapacitet i Torslanda, dels nu, men ännu mer när nya XC60 skall in där. OK, V60 flyttar ut, men globalt säljer XC60 mer än V60 så totalvolymen kommer att bli större, om nya XC60 kan ta sin tidigare plats på listan när leveranserna är i full gång under slutet av 2017.

Skulle säga, mina 5 cent, men det blev nog lite mer än så... :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja det blir intressant hur prisbilden till slut blir mot gamla V70/XC70

Jag fick ju in min XC70 D5 AWD my13 i basbeloppen. Jag undrar om någonsin en V90 CC D5 AWD kommer att klara det? Vad tror ni ? Eller är det mindre och segare motorer som gäller för V90 CC i all evghet.
av Mwi
andersuw skrev: Skulle ju kunna vara det vi båda konstaterat, nämligen att man säljer fler bilar än tidigare totalt sett trots misslyckandet med V90.
Intressant hur olika man kan tolka Volvos siffrorna i länken du hänvisar till.
V70 February 2016 2096 st. det borde väl gå att jämföra det med V90 February 2017 2879 st, även V70 Year To Date 2016 3600 st borde vara jämförbart med V90 Year To Date 2017 5154 st. Att göra som du och summera V70/XC70 med V90/V90CC ger ju ganska missvisande siffror eftersom V90CC precis har släppts och produktionskapaciteten inte hänger med, alla V90CC 2017 var ju slutsålda innan Volvo ens hade börjat leverera den modellen. Så att kalla V90 ett misslyckande som du gör är inte sant, att sälja fler V90 med ett högre snittpris än V70 som har ett lägre snittpris tycker jag är riktigt bra gjort av Volvo.
andersuw skrev: Helt riktigt. Om kvällstidningsläsare är så inkompetenta som du påstår finns det ju alla skäl att tro att där finns en överrepresentation av folk som föredrar form före funktion. Och om den verkliga målgruppen är en lite annan än dessa kvällstidningsläsare blir ju då utfallet än sämre för Volvos del än vad ABs opinionsundersökning låter ana.
Varför blir Volvos utfall av en undersökning sämre jämfört med Aftonbladet? När Volvo undersöker marknaden gör man den på målgruppen som köper bilar i deras prisklass, i Aftonbladets undersökning baseras ju undersökningen av de som går in på Aftonbladets hemsida, tror faktiskt inte att en bilköpare i prisklassen 400,000+ är någon flitig läsare av Aftonbladet utan de är betydligt vanligare på Di.

andersuw skrev:Av Volvos egna rapporter att döma beror misslyckandet med V90 på att designfolket var dumma nog att lyssna på sin VD när det gäller bakluckans lutning. Troligen är inte ens han själv i efterhand särskilt glad åt att de gjorde det. Jag menar, vad vet en VD egentligen om bildesign och om folks lastbehov? Uppenbarligen har han inte ens insett att det finns andra sätt att fylla en Volvo kombi än att lassa in ett kylskåp. ;-)
Du brukar ju alltid kräva att alla andra skall hänvisa till någon faktakälla/bevis när det gäller påstående, kan du göra det själv med ditt påstående ovan?
Personligen är jag glad att det verkar gå bra för Volvo :D
av andersuw
BennyL skrev:Lung pôjar... Det är bara bilar vi pratar om.
Så här ser jag det:
V70 / XC70 sålde bra, har vart King på den Svenska marknaden under många år. Nu gick den ur tiden och ersätts av V90.
V90 kom först i "delux-modeller" som D4, D5, T5, T6 och med ganska långa leveranstider från dag ett, volymleveranserna kom inte igång ordentligt fören under hösten. Bilen i dessa utförande är en del dyrare än tidigare V70 och det påverkar självklart köpviljan eller för förmånsbilsförare, köpmöjligheten. Dessa har, om de nu tvingats byta bil, valt ett annat märke eller valt V60 eller XC60, som har ökat starkt på den Svenska marknaden.
Nu har Volvo kommit ikapp och släppt D3 och D3AWD som möjliggör för tjänstebilsköparen att välja V90, men då är fortfarande leveranstiderna evighetslånga. Modellprogrammet saknar även T4 som jag tror kommer att ta en del köpare när fler vill välja bort diesel. Glöm inte heller hur stor del av "V70" som faktiskt var XC70, speciellt de senaste åren, då XC70 blivit en poppis tjänstebil, men med V90 så har den saknats, men precis börjat levereras i och med V90cc.
Vi får nog lugna oss till att modellprogrammet är komplett för att kunna jämföra mot tidigare siffror och som sagt, titta även på siffrorna på V60 och XC60, helt plötsligt har även dessa en betydande plats på listan.
XC60 har ökat med 79% första två månaderna 2017 mot samma tid 2016.
V/S60 har ökat med 45% för samma tid.
Detta är en del av det hela, V70 försvinner, V90 blir för dyr för tjänstebilsföraren, denne väljer V60/XC60 istället.
V90 kommer, dels med D3 och även V90cc när dessa nu kan börja levereras.

Jag tror att det största problemet är tillverkningskapacitet i Torslanda, dels nu, men ännu mer när nya XC60 skall in där. OK, V60 flyttar ut, men globalt säljer XC60 mer än V60 så totalvolymen kommer att bli större, om nya XC60 kan ta sin tidigare plats på listan när leveranserna är i full gång under slutet av 2017.

Skulle säga, mina 5 cent, men det blev nog lite mer än så... :lol:
För egen del är jag lugn som en filbunke. :-)

Men riktigt som du beskriver det ligger det ju inte till. D3, som förväntas svara för det stora flertalet förmånsbilar, dök upp väldigt snart efter det att det blev möjligt att överhuvudtaget beställa en S/V90, närmare bestämt för bortemot ett år sedan. Den är också starkt nedpressad prismässigt på den svenska marknaden och prisskillnaden jämfört med V70 är marginell.

http://teknikensvarld.se/volvo-v90-d3-k ... re-292027/

Och att det inte finns något billigare alternativ än T5 på bensinsidan saknar väsentligen betydelse. I det här marknadssegmentet är ju dieseln helt dominant (över 90 procent) och de som föredrar något annat är säkert i de flesta fall ute efter något vassare än en T4.

Som redan påpekats har det heller inte varit några överdrivet långa leveranstider så det är inte där skon klämmer.
Användarvisningsbild
av SRT
Finns det folk som köper fula bilar bara de är funktionella !?.Okey, då förstår jag varför det ser ut som det gör ibland. :D
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
av dissonans
Det är skillnad på när det går att beställa en bil och när den levereras. D3orna började levereras sent i höstas, därför har de inte heller räknats in i statistiken förrän nu. Manuell D3 gick inte att beställa förrän i maj förra året.

Jag tror tvärtemot dig att T4 kommer sälja mycket när den väl kommer. Men time will tell vem av oss som har rätt =)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]