Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
TommyP86 skrev:Ett tips om du så att säga fäst dej vid grabben; mycket plåt och lite motor. En s40 t5 är aaaaalldeles för stark imo, köp typ 1,8F eller nåt.
Min hobby de första 2 åren var att varvstoppa en 850 GLT -97 och kolla hur fort den kunde gå. Hade jag haft en T5 hade det varit nattsvart.
Perra83 har även en poäng med att börja på hög nivå, kanske inte det bästa.
Bättre med nåt mer standard,billigare att reparera. Sen beror det ju på hur han kör. Har en kompis som kör som en kärring,eller värre. Inget ont om kärringar
Användarvisningsbild
av SBergdahl
TommyP86 skrev:Ett tips om du så att säga fäst dej vid grabben; mycket plåt och lite motor. En s40 t5 är aaaaalldeles för stark imo, köp typ 1,8F eller nåt.
Min hobby de första 2 åren var att varvstoppa en 850 GLT -97 och kolla hur fort den kunde gå. Hade jag haft en T5 hade det varit nattsvart.
Min GLT tog stopp på den elektroniska fartspärren snarare än varvstoppet.. :roll:
Användarvisningsbild
av TommyP86
SBergdahl skrev:
Min GLT tog stopp på den elektroniska fartspärren snarare än varvstoppet.. :roll:
Min hade iaf 4 växlar tämligen opåverkade av den, femte sänkte väl farten med några km/h...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
TommyP86 skrev:
SBergdahl skrev:
Min hade iaf 4 växlar tämligen opåverkade av den, femte sänkte väl farten med några km/h...
Jag vill minnas att jag aldrig använde femman i det läget, då hamnade motorn för lågt i varv för att orka. Men det var några år sen så lite osäker är jag.

Men angående huvudfrågan så är det väl bara TS som känner sig 18-åring och kan avgöra vad som är lämpligt. Vill man ha något lagom tråkigt men bekvämt och hyfsat säkert för 15-20000 är det rätt lätt att hitta en fin S80 för de pengarna.
av andersuw
SBergdahl skrev:Men angående huvudfrågan så är det väl bara TS som känner sig 18-åring och kan avgöra vad som är lämpligt. Vill man ha något lagom tråkigt men bekvämt och hyfsat säkert för 15-20000 är det rätt lätt att hitta en fin S80 för de pengarna.
Kan kanske vara lite svårt att entusiasmera en 18-åring för en S80. Men en S60 2005 eller snäppet senare tycker jag känns som ett rimligt alternativ. En av de tjusigare bilar Volvo byggt, lite sportkänsla, antisladd som standard m.m. m.m. :-) Borde inte behöva kosta några stora pengar heller.
av Volvopowertrain
Pengarna är grabbens men han har nog inte slavat ihop många ören på det kontot, men han har ett timjobb på kvällar, helger och lov så driftkostnader får han stå för själv. Har själv gjort mina misstag med trimmade mopeder, a-traktor innan det blev dax för körkort -92. Köpte sedan en BMW 528i-83 som första bil och som någon annan skrev så ville man ju prova hur fort bilen gick, oftast mot någon annan kompis som hade lånat farsans nya 850 glt. Går själv i tankar att köpa en S/V90 alt nya XC60n, så att han ska få låna den är helt uteslutet. Äpplet faller inte långt från trädet, och jag känner att han är allt för lik mig med sina trimmade EU-moppar, så det bästa kanske skulle vara att köpa en golf med typ 100hk så att man vet att det inte är någon idé att utmana kompisar med snabbare bilar. Han är ändå mogen när vi har våra diskutioner vid köksbordet om för och nackdelar. Kul att så många har engagerat sig i frågan!
Användarvisningsbild
av frasse4
Vill han ha nya S40 finns ju även 2.4 med sugfemma på 140/170 hk. Gott ljud i dessa och med lite bröligare avgas låter det ju som minst 100 hk till 8) . Nackdelen med S40/V50 av den generationen är att om han vill mecka lite billjud är det krångligare än likagamla S60/V70 eftersom det är en integrerad stereo med optisk signalöverföring.
Användarvisningsbild
av Perra83
En Golf är ingen dum idé. En bra och komfortabel bil. Ofta hygglig stereo, AC/ECC och billiga reservdelar. Ganska snåla.
Sen ska det i med raggartärningar, bort med emblem, poleras, sänkas, tonas rutor mm.
Användarvisningsbild
av svergie2
Jag har en V40 2.0T 2002 Jubileum som förstabil, fyller 18 i september. 163 hk, mycket utrustning (passagerarkrockkudde och antispinn är väl det som saknas), 0,6 landsväg när jag kör och ca 0,8 i samhället. Fick bilen av mamma och pappa när dom skaffade V60 och får stå för alla kostnader själv. Oljebyte, byte av bälte förare och ny arm till bakrutetorkare är det som ska göras. Bilen har vart i familjen sen 2005 så man vet ju vad som är gjort med den :) 17 000 mil på mätaren dessutom!

Runt 2000 kr i skatt och Volvia har Nice Price helförsäkring som låg kring 250 kr/mån om jag kommer ihåg rätt.

Bild

Skickat från min OnePlus 3
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]