andersuw skrev:mikethebik skrev:Sverige har drygt en (1) promille av jordens befolkning, om samtliga vi boende i Sverige lade oss ner och dog idag skulle en eventuell positiv påverkan på det framtida globala klimatet inte ens vara mätbart.
Varför skall vi nödvändigtvis tänka i ett svenskt perspektiv? Mycket av miljöpolitiken avgörs i praktiken idag inom EU snarare än inom Sverige. Och vi har som bekant dessbättre avtal på global nivå också.
mikethebik skrev:Sverige har sedan lång tid tillbaka årligen minskat sina utsläpp högst markant, som en jämförelse ökar t.ex. Kina sina årliga utsläpp mera än Sveriges totala årliga emissioner.
Specifikt vilka utsläpp avser du och vilken trovärdig källa kan du länka till? Om Kina just nu ökar sina utsläpp på vissa områden så beror det i huvudsak på att de genomgår en hastig ekonomisk utveckling med åtföljande strukturomvandling, inte på att det saknas medvetenhet om miljöproblemen.
mikethebik skrev:Vad vi gör i vår lilla sandlåda spelar egentligen ingen roll, är nog bara Mp som tror det..
Dessbättre är det inte bara mp som tror det. Någon måste gå före och visa vägen genom att anstränga sig lite även om andra inte gör det. Det gäller både när vi pratar om enskilda människor och enskilda länder. Väldigt mycket av de positiva utvecklingsdrag vi kan se i mänsklighetens historia handlar om att vissa tagit initiativ och gått före för att visa vägen. Därigenom kan man klargöra att det som vissa trodde var omöjligt faktiskt är möjligt och sätta press på andra att följa efter.
Jag bor i Sverige och tänker därmed i svenskt perspektiv, Sverige ligger redan i framkant inom EU vad gäller utsläpp, där har övriga EU-medlemmar mycket att hämta in.
Det som är populärt att mäta är ju CO2, t.ex. hade Sverige 1960 ett utsläpp per år och capita 6,6 ton = 49 500 000 ton, 2013 4,6 ton per capita = 44 390 000 ton. Kina har under samma period gått från 1,6 till 7,6 ton per capita, blir väldigt mycket nollor där om man vill räkna.. Källa Worldbank, räknar vi 70-talet och framåt blir skillnaderna ännu större, finns hur många källor som helst om man orkar leta.
En jämförelse i ett litet perspektiv: vi står 1000 personer (speciellt utvalda medlemmar av "jag rullar") och pinkar i en bassäng som håller 1000 m3 vatten, en av oss bestämmer sig för att vägra då vattnet blir förorenat, vem vill dricka av det efter denna uppoffring?, den kiss-vägrande personen får också urinvägsinfektion och njurproblem som lök på laxen! :D
Vad vi gör i vår lilla sandlåda betyder inte ett skvatt globalt, hade det betydelse kanske många av oss tycker det är roligare att straffskattas på snart sagt allting som rör energi. Själv är jag ett stort fan av sol-energi, fast det tyckte ju Mp också borde straffskattas..
Om miljö bara blir (är?) ett argument för att håva in mera skattepengar, nej då gasar jag lite mer

i mina gammelbilar (som för länge sedan har betalat sin miljöskuld)
Mike