Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Tyvärr verkar dina nyvunna insikter inte ha varat mer än några minuter. :cry:
av andersuw
Ja för somliga verkar det vara knepigt. Själv tycker jag inte det är särskilt svårt att ha det i bakhuvudet.
Användarvisningsbild
av joel80
Kan inte heller se att det skulle vara speciellt ansträngande att lägga en tanke på miljö i sina små och stora vardagsval.
Användarvisningsbild
av Derank
Då tillhör jag väl som skiter i miljön då. Det enda jag gör per automatik idag är att sopsortera. Hemma och på jobbet.

Jo förresten. , handlar faktiskt en del ekologiskt pga att jag inbillar mig att ungarna får i sig mindre gifter i frukt och grönsakerna
andersuw skrev:
mikethebik skrev:Sverige har drygt en (1) promille av jordens befolkning, om samtliga vi boende i Sverige lade oss ner och dog idag skulle en eventuell positiv påverkan på det framtida globala klimatet inte ens vara mätbart.
Varför skall vi nödvändigtvis tänka i ett svenskt perspektiv? Mycket av miljöpolitiken avgörs i praktiken idag inom EU snarare än inom Sverige. Och vi har som bekant dessbättre avtal på global nivå också.
mikethebik skrev:Sverige har sedan lång tid tillbaka årligen minskat sina utsläpp högst markant, som en jämförelse ökar t.ex. Kina sina årliga utsläpp mera än Sveriges totala årliga emissioner.
Specifikt vilka utsläpp avser du och vilken trovärdig källa kan du länka till? Om Kina just nu ökar sina utsläpp på vissa områden så beror det i huvudsak på att de genomgår en hastig ekonomisk utveckling med åtföljande strukturomvandling, inte på att det saknas medvetenhet om miljöproblemen.
mikethebik skrev:Vad vi gör i vår lilla sandlåda spelar egentligen ingen roll, är nog bara Mp som tror det..
Dessbättre är det inte bara mp som tror det. Någon måste gå före och visa vägen genom att anstränga sig lite även om andra inte gör det. Det gäller både när vi pratar om enskilda människor och enskilda länder. Väldigt mycket av de positiva utvecklingsdrag vi kan se i mänsklighetens historia handlar om att vissa tagit initiativ och gått före för att visa vägen. Därigenom kan man klargöra att det som vissa trodde var omöjligt faktiskt är möjligt och sätta press på andra att följa efter.
Jag bor i Sverige och tänker därmed i svenskt perspektiv, Sverige ligger redan i framkant inom EU vad gäller utsläpp, där har övriga EU-medlemmar mycket att hämta in.
Det som är populärt att mäta är ju CO2, t.ex. hade Sverige 1960 ett utsläpp per år och capita 6,6 ton = 49 500 000 ton, 2013 4,6 ton per capita = 44 390 000 ton. Kina har under samma period gått från 1,6 till 7,6 ton per capita, blir väldigt mycket nollor där om man vill räkna.. Källa Worldbank, räknar vi 70-talet och framåt blir skillnaderna ännu större, finns hur många källor som helst om man orkar leta.

En jämförelse i ett litet perspektiv: vi står 1000 personer (speciellt utvalda medlemmar av "jag rullar") och pinkar i en bassäng som håller 1000 m3 vatten, en av oss bestämmer sig för att vägra då vattnet blir förorenat, vem vill dricka av det efter denna uppoffring?, den kiss-vägrande personen får också urinvägsinfektion och njurproblem som lök på laxen! :D

Vad vi gör i vår lilla sandlåda betyder inte ett skvatt globalt, hade det betydelse kanske många av oss tycker det är roligare att straffskattas på snart sagt allting som rör energi. Själv är jag ett stort fan av sol-energi, fast det tyckte ju Mp också borde straffskattas..
Om miljö bara blir (är?) ett argument för att håva in mera skattepengar, nej då gasar jag lite mer :wink: i mina gammelbilar (som för länge sedan har betalat sin miljöskuld)

Mike
av Exyzäta
Solenergi är bra. Jag har 5 stycken paneler på min vinddrivna segelbåt. Det är ett miljötänk som duger när man vet att det finns de som kör sörplande V8:or som dessutom väsnas rätt rejält med sina raka rör. De hörs på långt håll när de kommer åkandes på fjärdarna.
Användarvisningsbild
av joel80
Solenergin för vanliga hus för dig och mig har aldrig beskattas, och det som har producentbeskattas p.g.a en EU-lag (som Sverige snällt följde som ett av de få länder i EU) är borta så att t.ex bostadsbolag och andra som har många kW installerat inte heller betalar skatt på det.

Argumentet att det inte har någon betydelse vad den enskilde gör är så urvattnat.. Går du och röstar? Varför? Du gör ingen skillnad.. Eller?

För övrigt är vi i Sverige bland de värsta i klimatforspår per innevånare.. Bara det att vi exporterar våra utsläpp till andra länder.
Vi är storkonsumenter på elektronik och vi importerar extremt mycket för konsumtion. Tyvärr räknas inte de utsläppen per land det tillverkas för utan det är t.ex Kina som står för den ökningen, trots att det är vi och andra länder som är beställare och slutkonsument.
av LarsBd
mikethebik skrev:Jag bor i Sverige och tänker därmed i svenskt perspektiv, Sverige ligger redan i framkant inom EU vad gäller utsläpp, där har övriga EU-medlemmar mycket att hämta in.
Det som är populärt att mäta är ju CO2, t.ex. hade Sverige 1960 ett utsläpp per år och capita 6,6 ton = 49 500 000 ton, 2013 4,6 ton per capita = 44 390 000 ton. Kina har under samma period gått från 1,6 till 7,6 ton per capita, blir väldigt mycket nollor där om man vill räkna.. Källa Worldbank, räknar vi 70-talet och framåt blir skillnaderna ännu större, finns hur många källor som helst om man orkar leta.
Under perioden 1960-2013 har exporten från Kina ökat med enormt många % och om statistiken ska bli lite rättvisare bör den del av Kinas ökade utsläpp som kommer av export till bland annat Sverige belasta det land som importerar. Det är lite orättvist att exportera sina utsläpp och sedan skylla på det land som gör utsläppen åt sig, samtidigt som man slår sig för bröstet och skryter över sin egen förträfflighet.

Hur ska man vända sig för att inte ha ändan bak??????
joel80 skrev:Solenergin för vanliga hus för dig och mig har aldrig beskattas, och det som har producentbeskattas p.g.a en EU-lag (som Sverige snällt följde som ett av de få länder i EU) är borta så att t.ex bostadsbolag och andra som har många kW installerat inte heller betalar skatt på det.

Argumentet att det inte har någon betydelse vad den enskilde gör är så urvattnat.. Går du och röstar? Varför? Du gör ingen skillnad.. Eller?

För övrigt är vi i Sverige bland de värsta i klimatforspår per innevånare.. Bara det att vi exporterar våra utsläpp till andra länder.
Vi är storkonsumenter på elektronik och vi importerar extremt mycket för konsumtion. Tyvärr räknas inte de utsläppen per land det tillverkas för utan det är t.ex Kina som står för den ökningen, trots att det är vi och andra länder som är beställare och slutkonsument.
Jodå, jag röstar, dels för att jag vill men mest för att det är en förbannad plikt i en demokrati!
Men liknelsen är perfekt, om jag röstar eller ej gör ingen skillnad på utgången i ett val. Samma med den globala miljön, först om alla på klotet slutade köpa kläder vi inte behöver, slutar röka, slutar flyga, slutar åka bil, ingen kosmetika, skippar surfplattor, datorer, tv-apparater, flashiga kaffemaskiner, osv, osv osv.
Jag bryr mig i allra högsta grad om miljö och den värld vi lever i, jag har barn som jag vill ska må bra, men det handlar om äpplen och päron.
Tyvärr gick en av mina stora idoler bort nyss, Hans Rosling, där hade vi en man som kunde se skillnad på dessa frukter.
Vi i vår lilla sandlåda kan gärna gå före, och det gör vi och har gjort, men vi ska inte göra det in absurdum.
Till syvende och sist är grundproblemet att vi är för många på vår lilla planet...

Mike
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]