Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Gotlandsbästa skrev: Där alkoholen går in går omdömet ut. Chansen att det var en vanedrikare är ju dock större
Att det är en vanedrickare är nog ganska klart. Dom kan ju faktiskt fungera ganska normalt med denna alkoholhalt även om omdömet och reaktionsförmågan lämnar mycket i övrigt att önska. En "vanlig Svensson" hade inte hittat bilen med 2,5 promille. "Dom" plockade in ett fruntimmer i södra Halland för något år sedan som hade 4,2. Då hade någon som visste vem hon var ringt polisen om att hon var ute och körde. Hon var väldigt oförstående när dom stoppade henne. Ingen "vanlig" människa tål denna mängd.
lennarte skrev:
Gotlandsbästa skrev: Där alkoholen går in går omdömet ut. Chansen att det var en vanedrikare är ju dock större
Att det är en vanedrickare är nog ganska klart. Dom kan ju faktiskt fungera ganska normalt med denna alkoholhalt även om omdömet och reaktionsförmågan lämnar mycket i övrigt att önska. En "vanlig Svensson" hade inte hittat bilen med 2,5 promille. "Dom" plockade in ett fruntimmer i södra Halland för något år sedan som hade 4,2. Då hade någon som visste vem hon var ringt polisen om att hon var ute och körde. Hon var väldigt oförstående när dom stoppade henne. Ingen "vanlig" människa tål denna mängd.
Det är väl bara finnar och ryssar som tål de mängderna alkohol. :D
llesrof skrev:
lennarte skrev:
Det är väl bara finnar och ryssar som tål de mängderna alkohol. :D
Jo, tråkigt men sant. Hur som, jag har jagat polisen hela veckan, vet inte om han glömt telefonen någonstans, han svarar aldrig. Men efter lite tips från bl.a. Bärgare, o ihärdigt detektivarbete så är han nu identifierad, född 1990, lite sorgligt att en sådan ung råkar ut för alkoholens krafter, men han kommer få sona sitt brott.
Usch... Hur känns det såhär några dagar efter? Inga fysiska problem som uppstått?
grillchips skrev:Usch... Hur känns det såhär några dagar efter? Inga fysiska problem som uppstått?
Kroppen känns bra, men man tänker ju på olyckan hela tiden, det var sjukt nära att jag hade fått åka likbil. Sen har hela vecka blivit uppåner med allt jagande efter försäkring, polis o hyrbil. Ska bli skönt när han får sin dom.
Hur funkar försäkringen för släp när sånt där händer.. Gissar att den blev skrotad direkt och du för ersättning.. Blir det så du kan köpa motsvarande kärra eller hur gör dom?
joel80 skrev:Hur funkar försäkringen för släp när sånt där händer.. Gissar att den blev skrotad direkt och du för ersättning.. Blir det så du kan köpa motsvarande kärra eller hur gör dom?
Bra fråga, eftersom jag dumt nog inte hade försäkring på vagnen, har aldrig hänt något när jag kört släp, tänkte jag. O många tusen mil med släp har det blivit. Men jag vet att släpet går på min trafikförsäkring, sedan begär Folksam de från IF, motpartens försäkringsbolag, som sedan kräver en stor del av honom. Hans bil hade körförbud, obessad.
Jag har fått en offert på likadant släp av de jag köpte de av. De plussade lite ;-// så jag kanske får lite över, jag kommer ju ändå köpa nytt släp av dem. Polisen har frågat mig om ersättningskrav, vilket jag måste avvakta med.
Hämtade förövrigt pärlband idag efter drygt 10 dagar på verkstan, dragkrok, kontakt, bakre stötfångare o plastlisten runt höger hjulhus byttes, fyrhjulsinställning gjordes också. Gud så skönt att köra sin egen bil. Har kört en Passat Alltrack i en vecka nu, inte en bil jag skulle köpa.
lennarte skrev:Ett problem med sådana förare som kör omkring såpass påverkade är att dom ofta har andra saker på sitt samvete (inget körkort, straffbelastad i övrigt) och då får dom ofta straffrabatt för dom "lindrigare" brotten. Vilket tyvärr rattfylleri fortfarande räknas som, fast han borde åtalas för mordförsök. Minst.. :evil:
Du hade riktig tur denna gång... :lol:
Det är precis lika mycket svenssons med både jobb och körkort som kör rattfulla, så det kommer inte att utdömas annorlunda i något av fallen.
Åtalsunderlåtelse är relativt sällsynt att man får när man kört rattfull, i synnerhet om det skett en trafikolycka i samband med detta. Att åtalas för mordförsök är ju ganska omöjligt eftersom föraren knappast haft uppsåt att döda någon. Vållande till kroppsskada bör dom ju däremot ha skrivit på eftersom TS fått ont i nacken. Lär bara bli böter ändå.
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]