Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
När vi ändå är inne på ämnet, tips på sommardäck? Någon som har koll på om det börjat dyka upp däcktester ännu?

Lade på nya ContiSportContact 5:or i våras och hade 3-4 mm kvar efter 1000 mil när jag bytte till vinterhjulen. Som jämförelse har en bekant med en T6:a fortfarande fabriksdäck med bra mönsterdjup efter 5500 mil, continental 4x4 contact tror jag de heter? Dock har jag en S80 så några sådana däck är jag inte intresserad av. Men liknande gummikomposition, mindre suddgummidäck? Betalade 1700 kr/däck för mina 245/45-18 så gärna något billigare också, behöver inte massor med grepp och jag tycker inte jag lägger märke till att de är mycket tystare än något annat däck.

(Ska göra en hjulinställning men det gjordes 2015 så jag tror inte felet låg där, vinterhjulen har ju hållit bra. Jag kör lugnt och lagligt 99% av tiden, det är väl i midnattssolen på tomma motorvägar man har svårt att hålla sig under 170 men det kanske kostar så pass mycket i däck).
Schmoyoho skrev:När vi ändå är inne på ämnet, tips på sommardäck? Någon som har koll på om det börjat dyka upp däcktester ännu?

Lade på nya ContiSportContact 5:or i våras och hade 3-4 mm kvar efter 1000 mil när jag bytte till vinterhjulen. Som jämförelse har en bekant med en T6:a fortfarande fabriksdäck med bra mönsterdjup efter 5500 mil, continental 4x4 contact tror jag de heter? Dock har jag en S80 så några sådana däck är jag inte intresserad av. Men liknande gummikomposition, mindre suddgummidäck? Betalade 1700 kr/däck för mina 245/45-18 så gärna något billigare också, behöver inte massor med grepp och jag tycker inte jag lägger märke till att de är mycket tystare än något annat däck.

(Ska göra en hjulinställning men det gjordes 2015 så jag tror inte felet låg där, vinterhjulen har ju hållit bra. Jag kör lugnt och lagligt 99% av tiden, det är väl i midnattssolen på tomma motorvägar man har svårt att hålla sig under 170 men det kanske kostar så pass mycket i däck).
Ja hade Good year Eagel F1 förut, de tog slut på 2 säsonger, alltså totalt slut, vettefaan om de ens va lagliga. Men, jag har XC70 my06, o drar mycke släp. Nu försöker jag starta mjukare.
Användarvisningsbild
av Skruffel
Nokian Hakka Blue vet jag har fått bra recensioner, och är utvecklade för nordiska vägar. Har hittils kört Nokian Hakka Black SUV och dem ser ut som NYA efter två säsonger! De kostar väl antagligen lite mer än "vanliga" däck, men jag har ALDRIG varit så nöjd som jag varit med mina Hakka Black SUV! Till vanliga bilar har dem Blue och någon annan modell, som ska ha bra rullmotstånd och vara tysta. Kolla in dem! 8)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Michelins Energy Saver+ marknadsförs som hållbara och brukar få bra sådant betyg i tester. Jag har haft sådana och inte kunnat urskilja att de slitits öht.

Good Year Efficientgrip som jag har nu ser inte heller ut att slitas så fort.
Användarvisningsbild
av lennarte
Beställt 4 st Nankang Econex NA-1 185/65 R15 92T XL från http://www.dackonline.se (1881 sek) passar utmärkt till min 745-a. Väljer förstärkta för jag kör ofta med last. Dom får nog "vila" ett tag, men ska försöka "kränga" på dom på fälgarna så fort dom kommer i alla fall. Det gäller att vara "ett steg före" så blir det ingen panik när "björken får musöron" :lol:
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Kör nexen på båda bilarna en med 225 40 18 och en med 215 40 17 funkar utmärkt o bra grepp även i väta. Kommer inte ihåg precis just nu men under betalade 1500 för 2 st monterat o klart sist men det var UTAN MOMS
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ska köpa mig 2 st landsail däck tänkte jag, typ dessa https://www.skruvat.se/dack/landsail/la ... 37968.aspx

Har vredestein däck nu och är ganska missnöjd med dom då dom slets något otroligt fort. Dock så är dom väldigt mjuka i gummit därav att dom går tyst men vete tusan om jag vill behöva köpa nya däck efter enbart två säsonger och så mycket kör jag inte. Så nu blir det till att prova ett par landsail och se vad jag tycker om dom. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad är problemet ??? Jag har kört dubbfritt i 15 år och det är suveränt.

Hatar dubbdäck, körde 100 mil genom Tyskland och bilen var ren och fin när jag kom fram till Svenska gränsen trots fuktigt och temp på nollan. Sen efter en mil i Sverige med samma väder ser bilen ut som man har rullat den i ävja, totalt igenmurad med dynga som består av nedmald asfalt och sten. Hela vägbanan är helt södersågad av dubbdäcken och inte bara bilen utan allt i vägen närhet som vägren, skyltar, räcken, sidomarkeringar är skitigare än det skitigaste. Ser verkligen inte roligt ut. Vart tar det vägen när det regnar, ner i grundvattnet ?
av Lövet
Visst bodde du i Skåne va? Dubbdäck har en liten annan funktion mera norröver ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]