- sön 15 jan 2017, 15:46
andersuw skrev:Min första Volvo var en 145 DL -72 med B20D-motor och manuell låda. Att det just då blev en Volvo var mest en slump. Bilen tillhörde en studentkamrat och det hampade sig så att jag krockade den hemma på mammas gata i en sväng jag gjort hur många gånger som helst utan problem. Men den här gången var det halare än jag anade och bilen behagade svänga bara halvvägs tills det tog stopp mot en lyktstolpe. Det blev ett präktigt avtryck av stolpen i stötfångare, grill och huv men inget kom till skada utom plåten och huven gick efter lite kofotsarbete att öppna och stänga på korrekt sätt.B18 och B20 motorerna var helt fantastiska ifråga om driftsäkerhet men tyvärr så var de också minst lika tråkiga ifråga om körglädje.Så att klockor kunde stanna av ren leda.På -73 och framåt brukade man ju se alltför många Volvo 140 med fasttejpade framblinkers pga rosten.Allt i en tid när plastskärmarna fram sålde ganska så bra. :D
Ägaren hade hur som helst tänkt sälja bilen eftersom den var i bedrövligt skick. Den påminde lite om en mustang och då menar jag vildhästen, inte Fordmodellen: vit med bruna fläckar.Jag löste problemet åt honom genom att köpa den för ett par tusenlappar. Jag behövde i det här läget bil på nytt efter ett antal billösa år som student eftersom jag var på väg att bli familjefar. Och en 145:a var förstås inte helt fel i det läget. Men någon kärlek vid första ögonkastet var det definitivt inte tal om och det berodde inte bara på bilens bedrövliga skick. Jag tänker tillbaka med viss nostalgi på mina första tre bilar (Saab 99 -71, Volkswagenbuss -66, Cadillac Coupe de Ville -75) men inte på denna första Volvo.
Visst hade 145:an sina företräden men något charmtroll var den ju inte och antalet minuspunkter var rätt många i mina ögon. Så här skulle jag beskriva plus och minus:
Plus
God passiv säkerhet
Praktisk design
Rymlig
Bra stolar
Slitstark drivlina
Lättmekad
God tillgång på reservdelar och verkstadskompetens
Minus
Rostbenägen
Törstig
Trögstyrd
Trögväxlad
Trögtrampad koppling
Rätt dålig väghållning och därmed även rätt dålig aktiv säkerhet
Rätt dålig framkomlighet
Rätt måttliga fartresurser
Rätt bullrig
Stekhet på sommaren
Måttligt bra fjädringskomfort
Rätt trist invändigt
Rätt trist utvändigt
I ärlighetens namn delade den förstås en hel del av minusposterna med andra bilar i samma generation. Men inte alla. Dessbättre har det ju gått framåt sedan dess. Annars hade det nog inte blivit sex Volvo på raken för min del. Och när jag betraktar min V70 D4 -15 är jag nog benägen att stryka alla minusposterna med vissa reservationer när det gäller den första och den sista punkten.
S80 2.5T BSR - Suzuki Hayabusa - Honda Blackbird