Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
andersuw skrev:Min första Volvo var en 145 DL -72 med B20D-motor och manuell låda. Att det just då blev en Volvo var mest en slump. Bilen tillhörde en studentkamrat och det hampade sig så att jag krockade den hemma på mammas gata i en sväng jag gjort hur många gånger som helst utan problem. Men den här gången var det halare än jag anade och bilen behagade svänga bara halvvägs tills det tog stopp mot en lyktstolpe. Det blev ett präktigt avtryck av stolpen i stötfångare, grill och huv men inget kom till skada utom plåten och huven gick efter lite kofotsarbete att öppna och stänga på korrekt sätt.

Ägaren hade hur som helst tänkt sälja bilen eftersom den var i bedrövligt skick. Den påminde lite om en mustang och då menar jag vildhästen, inte Fordmodellen: vit med bruna fläckar. ;-) Jag löste problemet åt honom genom att köpa den för ett par tusenlappar. Jag behövde i det här läget bil på nytt efter ett antal billösa år som student eftersom jag var på väg att bli familjefar. Och en 145:a var förstås inte helt fel i det läget. Men någon kärlek vid första ögonkastet var det definitivt inte tal om och det berodde inte bara på bilens bedrövliga skick. Jag tänker tillbaka med viss nostalgi på mina första tre bilar (Saab 99 -71, Volkswagenbuss -66, Cadillac Coupe de Ville -75) men inte på denna första Volvo.

Visst hade 145:an sina företräden men något charmtroll var den ju inte och antalet minuspunkter var rätt många i mina ögon. Så här skulle jag beskriva plus och minus:

Plus
God passiv säkerhet
Praktisk design
Rymlig
Bra stolar
Slitstark drivlina
Lättmekad
God tillgång på reservdelar och verkstadskompetens

Minus
Rostbenägen
Törstig
Trögstyrd
Trögväxlad
Trögtrampad koppling
Rätt dålig väghållning och därmed även rätt dålig aktiv säkerhet
Rätt dålig framkomlighet
Rätt måttliga fartresurser
Rätt bullrig
Stekhet på sommaren
Måttligt bra fjädringskomfort
Rätt trist invändigt
Rätt trist utvändigt

I ärlighetens namn delade den förstås en hel del av minusposterna med andra bilar i samma generation. Men inte alla. Dessbättre har det ju gått framåt sedan dess. Annars hade det nog inte blivit sex Volvo på raken för min del. Och när jag betraktar min V70 D4 -15 är jag nog benägen att stryka alla minusposterna med vissa reservationer när det gäller den första och den sista punkten.
B18 och B20 motorerna var helt fantastiska ifråga om driftsäkerhet men tyvärr så var de också minst lika tråkiga ifråga om körglädje.Så att klockor kunde stanna av ren leda.På -73 och framåt brukade man ju se alltför många Volvo 140 med fasttejpade framblinkers pga rosten.Allt i en tid när plastskärmarna fram sålde ganska så bra. :D
Ja det är som sagt inget man direkt längtar tillbaka till. ;-) De hade ju sina goda sidor dessa bilar men dit hörde definitivt varken körglädje eller rostskydd. Minns att jag körde en 144 -73 i körskolan och tyckte den var bedövande tråkig trots att det då var en höjdare att få köra bil överhuvudtaget. Epitetet "världens snabbaste traktor" var på den tiden synnerligen välgrundat. ;-)
Har alltid hamnat tillbaks i en Volvo även om jag många gånger tänkt byta märke. Hade en golf en gång medans körkortet var nytaget, men det slutade med att den såldes och en 740 Turbo köptes istället. Sen vart det ett antal Volvos av olika skick och modeller tills jag sålde S60'n. Efter den var jag less och bestämde att det var dags att prova nåt tyskt istället. Efter mycket om och men vart det en BMW 335i som jag hade i 2 år. Härlig bil på många vis, men den såldes pga ändrade arbetsförhållanden. Behovet av en bil som var billig i inköp efter att BMW'n såldes var stort och ska man äga billigt så gäller det att hålla sig till det man kan med och då vart det en V70. Så från att ha bestämt mig för att bara ha kvar Amazonen som är min första bil är jag tillbaks på att äga 3 Volvos. Men frågan är om det inte blir tyskt igen den dagen V70'n gjort sitt...
av Icebear
Jätteroligt att ni vill dela mer av era upplevelser om era gamla volvosar :D
Jag ska försöka skriva ner vilka modeller jag har haft genom åren.

1.144 GL 74:a aut med skinnklädsel,taklucka 130hk B20 med insprutning Guld metallic
2.240Gl 83:a man låda B230 overdrive knapp i mitten på växelspaken
3.240Gl 86: man låda B230
4.Amazon 65:a B18
5.745Gl 86:a man låda B230
6.360 87:a med skövde spis B19 man låda
7.940Gl 91:a med 5vxl overdrive knapp i mitten på växelspaken
8.945 Turbo 96:a man låda
9. v70 Business 05:a aut 140hk
10.V70 summum 10:a aut 175hk
11. Xc60 D4 summum awd aut classic 2017
:-)-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Icebear skrev:Jag kan säga så här att alla volvosar som har tillverkats så är inte alla av god kvalitet tex Daf som sedan blev volvo66 ,440,340,760 med fransk motor mm.
760 med PRV-6an...... :roll: första gen. x40 med uh, mitsubishi? motorn är ju inte mycket att hurra för den heller.
Yamaha-V8an som satt i XC90 hade ju rätt rejält med problem också, läckte in vatten och började rosta :lol:
Har för mig det fanns någon mer skum ikke-volvo-motor som också var rena skräpet mellan 70- och 90-talet, möjligt att den fanns i några 260is. Meh, får kolla upp det där sen tror jag :P
Icebear skrev:Jag kan säga så här att alla volvosar som har tillverkats så är inte alla av god kvalitet tex Daf som sedan blev volvo66 ,440,340,760 med fransk motor mm.
Dom bästa modellerna är tillverkade i Torslanda och motorer i skövde.
Det var sådär att volvo fick ford motorer under huven.Jag har själv sett till att dom volvo som jag har haft så har det alltid suttit en skövde spis under huven.Skönt att volvo blev av med ford tillslut.MADE BY SWEDEN :-)-)
För att vara breda på bilmarknaden krävs många olika biltyper, men också en mängd olika motoralternativ. Att utveckla en ny motortyp och producera den i en mindre upplaga är inte ekonomiskt försvarbart, vi talar alltså om miljardkostnader i utveckling.
Tittar man på t ex modellår 2006:
1.6D(Tillv av fords motorfabrik i England tillsammans med PSA, inga kända fel.)
2.0D(ren PSA-motor. kända fel är bl a rembrott och motorras samt problem vid filterförbränningen som resulterar i att dieseln inte förbränns utan går ner i motoroljan och oljan går upp i vevhusvent. och sen in i insuget och motorn går på sin egna olja)
2.4D/D5
1.6
1.8/1.8F (fordmotor, kamkedja. Bör undvikas enl. volvo själva)
2.4/T5-P2(2435cc med grundkonstruktion från 850-serien 1991, beprövad och säker).
2.5T/T5-P1(Bredare cyl.diameter, men samma slag som motorn ovan. dual VVT)
T6(volvos egna raka 6:a)
V8( tillv av yamaha, vevlagerras på tidiga ex)

Totalt 9 olika grundmotor är inte ekonomiskt att producera i egen regi.
1.6D och 2.0D är samproducerade av PSA(citroën/pegeut), men byggs med ford i England.
1.8/1.8F är en fordhistoria.

Volvo hade aldrig kunnat ta upp kampen med konkurrenterna utan de mindre motorerna, det är många som inte vill ha en stor tung bil med en 5-cylindrig motor, utan det är ekonomin som tilltalar, eller miljön med syfte på 1.6D och 1.8F.

I dagsläget har man frångått motorstorlekens betydelse och helsatsat på en enda motorkonstruktion, D420 som täcker samtliga bilars motorbehov från D2 115 hk till D5 med 225 hk.
På ottosidan är det 1.6 respektive 2.0 som utgör T2, T3. T4, T5 och T6.
Ekonomiskt var det det enda rätta att göra, men motorslitaget blir påtagligt när man plockar ut höga effekter och moment ur liten slagvolym. Vi får se hur bra skövdespisarna klarar 300 hk på 2.0L. Förut var maxeffekten ca 100 hk/volymliter, något som höjts med 50% och medför stora påfrestningar på vevaxeln, stakarna och kolvarna.

När det gäller tillverkningsort så har torslanda alltid fått producera storbilsplattformarna, medan Gent fått producera de mindre modellerna, vilka haft bristande kvalitet, tänker främst på S40/V40 98-04.
Man har frångått den principen och man har samkört produktionsanläggningarna, vilket resulterat i att många P2:or(01-07) producerades i Gent, som annars primärt producerade P1(04-12) S40/V50, vilken också samkördes med nischanläggningen i Uddevalla, som producerade kullsyskonet C70.
Det sista du skriver där om VEA gör mig lite nojjig, ska man tolka det som en halv rekommendation att hålla sig borta från T5 och T6?
pelleplutt skrev:Det sista du skriver där om VEA gör mig lite nojjig, ska man tolka det som en halv rekommendation att hålla sig borta från T5 och T6?
300 pollar på 2.0 liter är väldigt mycket, inte ens BSR har plockat ur så mycket ur någon 2-liters volvomotor.
Polestar däremot har skrämt upp en 2.0L volvomotor till 334 hk och en 2L diesel till 500Nm, något som knappt de 5-cyl 2.4 klarar att ge.
Ge volvo 2 år på sig att åtgärda eventuella barnsjukdomar som alltid kommer med nyutvecklad teknik, så får tiden utvisa var kraft vs hållbarhet har sin gräns.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
milktrucker skrev: (grundkonstruktion från 850-serien 1991, beprövad och säker).

Nje, det stämmer väl inte riktigt... Grundkonstruktionen är gjord för 760 ca 88-89 i form av en 6a, men kom inte ut på marknaden fören lanseringen av 960 -91(eller sent -90). Det finns några få 760is som rullar med 6an som standard, gamla testbilar vad jag förstått som letade sig ut på marknaden.
5-an är bara en avhuggen 6a, mer eller mindre ALLT passar från 6an på 5an(pratar om 5orna 92-98 nu, inte dom nyare med elektronisk spjäll osv, givetvis), minus grenrör och andra cylinder-specifika delar givetvis, och 4an(x40) är i sin tur bara en avhuggen 5a.
T6an som fanns i S80 99- är en nästan orörd 960-6a, med lite annat komp och annan topp, samt andra kolvar för att öka slagvolymen(botten är baserad på 2.5an om jag minns rätt, inte 3.0an, däremot är toppen tagen från 3.0an, riktigt hop-kok det där :P) och kringdelar för att få den att passa på bredden, samt dubbla turbos då, givetvis :-)-) . Denna modell fick ju dock lida rätt mycket pga platsbrist, i form av bland den svagaste pinsammaste automatlåda volvo någonsin satt i en FWD- produktionsbil, och resultatet är ju givet, det är inte svårt att hitta billiga(runt 10k) orginal S80T6or i bra skick med få (<20k är få för mig) mil, som har rasade lådor.... :roll:

edit: att komma upp i 300 pållar på en 2.0a är inte speciellt svårt, inte dom gamla som min t ex. Men man behöver givetvis byta en hel del för att det ska hålla, såsom kolvar och stakar, eftermarknadssprut, och en riktig mappning(inget bsr-fjanteri..)
Finns/fanns en på garaget med en 2.0T5(samma som jag har) som hade bänkat den till 370hk eller därikring.
Lucif3r skrev:
milktrucker skrev: (grundkonstruktion från 850-serien 1991, beprövad och säker).

Nje, det stämmer väl inte riktigt... Grundkonstruktionen är gjord för 760 ca 88-89 i form av en 6a, men kom inte ut på marknaden fören lanseringen av 960 -91(eller sent -90). Det finns några få 760is som rullar med 6an som standard, gamla testbilar vad jag förstått som letade sig ut på marknaden.
5-an är bara en avhuggen 6a, mer eller mindre ALLT passar från 6an på 5an(pratar om 5orna 92-98 nu, inte dom nyare med elektronisk spjäll osv, givetvis), minus grenrör och andra cylinder-specifika delar givetvis, och 4an(x40) är i sin tur bara en avhuggen 5a.
T6an som fanns i S80 99- är en nästan orörd 960-6a, med lite annat komp och annan topp, samt andra kolvar för att öka slagvolymen(botten är baserad på 2.5an om jag minns rätt, inte 3.0an, däremot är toppen tagen från 3.0an, riktigt hop-kok det där :P) och kringdelar för att få den att passa på bredden, samt dubbla turbos då, givetvis :-)-) . Denna modell fick ju dock lida rätt mycket pga platsbrist, i form av bland den svagaste pinsammaste automatlåda volvo någonsin satt i en FWD- produktionsbil, och resultatet är ju givet, det är inte svårt att hitta billiga(runt 10k) orginal S80T6or i bra skick med få (<20k är få för mig) mil, som har rasade lådor.... :roll:

edit: att komma upp i 300 pållar på en 2.0a är inte speciellt svårt, inte dom gamla som min t ex. Men man behöver givetvis byta en hel del för att det ska hålla, såsom kolvar och stakar, eftermarknadssprut, och en riktig mappning(inget bsr-fjanteri..)
Finns/fanns en på garaget med en 2.0T5(samma som jag har) som hade bänkat den till 370hk eller därikring.
B5244 som sitter i P2 S60/S80/V70 hette tidigare B525 när den satt på P80 (850/S70/V70), men slagvolym 2435cc , cyldiam, slaglängd med mera är identiskt. Sen är det gjort lite mindre förändringar runt om med olika toppar, olika styrningar, men själva motorkonstruktionen är den samma från 850 från 1991.

T6:an satt ju på S80 och XC90 under flera år, däremot fanns en ovanlig 2,9 sugare på S80 i tidiga dagar, och den försågs med en amerikansk 4-stegad historia fram till 2005/2006 då TF80 ersatte den.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Bildelsbasen.se har faktiskt lite stötfå[…]

Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?