Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja men ofta kan de ta ett högre pris än normalt blocketpris för privatpersoner. Det innebär att de finns en möjlighet att göra business om de betalar ett par procent mindre än privatpris (till folk som inte orkar sälja själva) och sedan säljer bilen runt 10% dyrare vilket också är rätt normalt för ett företag som erbjuder finans, inbyten och garantier. Då har du tjänat nånstans runt 15% om du sköter dina kort rätt som handlare.
Bilfirmor som handlar med begagnade bilar behöver ibland köpa in begagnade bilar – det är inget konstigt med det. Om de enbart sålde bilar som de fått i inbyte skulle ju deras "park" bli äldre och äldre, och de skulle snart bli stående där med enbart skrotbilar. Och det finns ganska gott om sådana firmor. En del seriösa, en del är skojare. Jag skulle vara mer tveksam till att köpa en bil av en okänd sådan firma än att sälja den till dem, så länge man vidtar de mått och steg som alltid gäller när man säljer.

Även "märkeshandlare", bilfirmor som säljer nya bilar, köper in begagnade bilar. Långtifrån alla "nästan" nya bilar är inbytesbilar.

Det behöver inte vara något skumt med att en firma hör av sig om en annons på Blocket. Däremot kan man kanske få mer för bilen om man säljer den privat.
Tycker Blocket försäljning av bilar blivit jobbigt. Jag lägger inte ut tfn nr längre. Jag la ut min förra bil för 80000. Tre första mailen jag fick var. Kommer och hämtar ikväll 50000. Nästa 55000. Sedan en till 50000. Jag sålde min till Viköperdinbil. Fick 72000 och jag har sommarhjulen kvar. Mycket snabbt och smidigt.
Lövet skrev:
Favazza skrev:http://www.allabolag.se/5590857511/autosolid-sweden-ab
Aldrig hört talas om dem. Jag skulle varit mycket försiktig.
Håller helt med.

I övrigt kan jag hålla med om att blocket blivit riktigt jobbigt att hantera. Ringer och mailar ohyggliga mängder med muppar som har åsikter om pris och allt mellan himmel och jord. Brukar länka vad "dom får för bjuden summa". Några blir riktigt otrevliga och hotar med allt möjligt, andra kan man åtminstone drömma om att dom tänker en gång till.
Riktigt trött på det. Kan nog knappt tänka mej hur extremt mycket skit som bilhandlarna får höra, läsa och hantera.
TommyP86 skrev:
Lövet skrev:
Kan nog knappt tänka mej hur extremt mycket skit som bilhandlarna får höra, läsa och hantera.
Det är ju därför de kan ta så mycket marginal per bil, folk orkar inte hantera tjafset.

Jag har sålt vääääldigt mycket på Blocket och har i princip slutat lägga ut telefonnummer. Knappt ens om någon frågar efter numret får de det. Kräver att de ska formulera frågorna i mejl istället (hur svårt kan det vara?) och då kryper det fram fort att det enda de egentligen vill är att fråga om de får den billigare *suck*. Eftersom jag nästan alltid lägger bilen billigast i Sverige för jämförbar mil/modell/år/utrustning så slösar jag ingen tid längre på sådana muppar. Det kommer alltid köpare till slut som vet hur prisbilden ser ut och då säljs de alltid utan tjafs. Dock tycker jag det tar längre och lägre tid att hitta dessa...
TommyP86 skrev:
Lövet skrev:
Håller helt med.

I övrigt kan jag hålla med om att blocket blivit riktigt jobbigt att hantera. Ringer och mailar ohyggliga mängder med muppar som har åsikter om pris och allt mellan himmel och jord. Brukar länka vad "dom får för bjuden summa". Några blir riktigt otrevliga och hotar med allt möjligt, andra kan man åtminstone drömma om att dom tänker en gång till.
Riktigt trött på det. Kan nog knappt tänka mej hur extremt mycket skit som bilhandlarna får höra, läsa och hantera.
Ja därför jag inte har tfn numret med. Jag mailade till den första,som mailade mig. Om man är intresserad av en bil,brukar man ha frågor om bilen. Inte komma med ett skambud. Fick inget svar. Men det kanske är bilhandlare. Nappar någon så kan de ju tjäna pengar.
Alla som inleder med ett bud på Blocket utan att ställa några frågor om själva bilen kan man lika gärna skita i. De är semiprofessionella svarthandlare så även om du säger ja och ska möta dem kommer de pruta ytterligare 50% på plats. Inget att göra affärer med överhuvudtaget.
Så är det, jag accepterar enbart mailkontakt vid ev. försäljning nu för tiden. Dels pga. ojämna jobb-tider(som givetvis ingen respekterar), men främst för att jag inte orkar tjaffsa i telefon, jag har bättre saker att lägga min tid på.
Jag brukar dock alltid svara på alla mail. Många blir det dock enbart "knappast", "nej", "glöm det", "haha ja lycka till med det" och liknande. Ev. ytterligare kontakt ignorerar jag dock. :roll:

Sen ang. priser... Bilhandlare tar ju mer betalt för bilarna än privatpersoner kan, så det är inte så stor risk att dom går back på ett bilköp även om dom betalar fullt "privatpris" för bilen.
För då har ju blivande brukaren ett val, köpa privat och "spara pengar" - med risken att det blir totalhaveri utan garantier, eller betala (ofta rätt markant mycket) mer för motsvarande bil hos handlare, och då få vissa garantier på köpet.
Bilen såldes privat. Tack för input.

Det där med att sälja på Blocket ja. Riktigt jobbigt. Vi la inte heller ut nummer, men några hittade ändå. Vi tror via CarFax på någotvis (man anger reg.nr vid inläggning av annons).
Så nästa gång, om det blir fler, ska ingenting anges. Om det nu är möjligt att hoppa över det steget...
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]