- sön 08 jan 2017, 22:56
När det gäller att hacka sig in i ett flygplan så kanske det inte är så lätt. Jag kan inte så mycket om om deras system. Men ofta räcker det hitta en väg in för att påverka de olika systemen. Nu kanske det är så att systemen för flygkontroll är fysiskt åtskilt mot andra system som är uppkopplade på ett eller annat vis. Hur mycket i ett flygplan kan påverkas från marken och flygledningen? Är det möjligt att påverka flygningen via markbaserade flygledningssystem som hackats? Jag gissar att dessa system är ganska säkra.
Hur som helst... bilbranschen har troligtvis inte en susning om hur de skall skydda sig mot attacker mot självkörande bilar. Det kommer bli ett jätteproblem för dom. Var det på en Chrysler någon lyckades slå ut bromsarna? Och den hade bara wifi-uppkoppling för diverse underhållssystem och tingel-tangel.
rid54 skrev:Nu var det väl till stor del "falska nyheter" som påstås ha påverkat det amerikanska valet. Men visst, en attack mot bilen så att meddelandet om att fylla på spolarvätska kommer upp när det är tre fjärdedelar kvar in behållaren kan ju knäcka vem som helst. :mrgreen:llesrof skrev:Eeh... är det nån som hört talas om Daesh/ISIS/IS? Terrorister, typ? Är det nån som hört nåt om Putin och eventuella nätbaserade attacker mot det amerikanska valsystemet? Nån som hört nåt om ddos-attacker mot banker? Viljan att utnyttja system på ett destruktivt sätt är ju inte en bristvara, precis. Man behöver ju inte "hacka ett flygplan", det är ju lika verksamt att hacka ett inflygningssystem om det är fråga om instrumentlandning, bara som exempel. Det nuvarande helt naiva accepterandet av "uppkoppling" är rätt obegripligt om man har det minsta intresse för personlig integritet och säkerhet.Lövet skrev:De personer som är ute efter att mörda människor med en lastbil ligger på intelligensnivån att de inte ens kan stjäla en lastbil utan autobroms. Så sannolikheten att de klarar av att hacka ens en Commondore är minimal.Ja, det måste finnas ett syfte med att hacka dessa system. Hackers är ute efter pengar. Men visst, hacka några bilar so. Orsakar några rejäla olyckor och utöva sedan utpressning med hot om att göra betydligt värre saker. Idag är det inte så vanligt med dataintrång bara för att sabotera. Det finns ju andra system redan idag som är väldigt känsliga men som klarar sig hyfsat från attacker. Det är mig veterligen ingen som hackat ett flygplan och fått detta att störta trots att de också är "uppkopplade".
Hackas kommer de säkert göras framöver men då i andra syften.
När det gäller att hacka sig in i ett flygplan så kanske det inte är så lätt. Jag kan inte så mycket om om deras system. Men ofta räcker det hitta en väg in för att påverka de olika systemen. Nu kanske det är så att systemen för flygkontroll är fysiskt åtskilt mot andra system som är uppkopplade på ett eller annat vis. Hur mycket i ett flygplan kan påverkas från marken och flygledningen? Är det möjligt att påverka flygningen via markbaserade flygledningssystem som hackats? Jag gissar att dessa system är ganska säkra.
Hur som helst... bilbranschen har troligtvis inte en susning om hur de skall skydda sig mot attacker mot självkörande bilar. Det kommer bli ett jätteproblem för dom. Var det på en Chrysler någon lyckades slå ut bromsarna? Och den hade bara wifi-uppkoppling för diverse underhållssystem och tingel-tangel.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"