Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
rid54 skrev:
llesrof skrev:
Lövet skrev:De personer som är ute efter att mörda människor med en lastbil ligger på intelligensnivån att de inte ens kan stjäla en lastbil utan autobroms. Så sannolikheten att de klarar av att hacka ens en Commondore är minimal.
Hackas kommer de säkert göras framöver men då i andra syften.
Ja, det måste finnas ett syfte med att hacka dessa system. Hackers är ute efter pengar. Men visst, hacka några bilar so. Orsakar några rejäla olyckor och utöva sedan utpressning med hot om att göra betydligt värre saker. Idag är det inte så vanligt med dataintrång bara för att sabotera. Det finns ju andra system redan idag som är väldigt känsliga men som klarar sig hyfsat från attacker. Det är mig veterligen ingen som hackat ett flygplan och fått detta att störta trots att de också är "uppkopplade".
Eeh... är det nån som hört talas om Daesh/ISIS/IS? Terrorister, typ? Är det nån som hört nåt om Putin och eventuella nätbaserade attacker mot det amerikanska valsystemet? Nån som hört nåt om ddos-attacker mot banker? Viljan att utnyttja system på ett destruktivt sätt är ju inte en bristvara, precis. Man behöver ju inte "hacka ett flygplan", det är ju lika verksamt att hacka ett inflygningssystem om det är fråga om instrumentlandning, bara som exempel. Det nuvarande helt naiva accepterandet av "uppkoppling" är rätt obegripligt om man har det minsta intresse för personlig integritet och säkerhet.
Nu var det väl till stor del "falska nyheter" som påstås ha påverkat det amerikanska valet. Men visst, en attack mot bilen så att meddelandet om att fylla på spolarvätska kommer upp när det är tre fjärdedelar kvar in behållaren kan ju knäcka vem som helst. :mrgreen:

När det gäller att hacka sig in i ett flygplan så kanske det inte är så lätt. Jag kan inte så mycket om om deras system. Men ofta räcker det hitta en väg in för att påverka de olika systemen. Nu kanske det är så att systemen för flygkontroll är fysiskt åtskilt mot andra system som är uppkopplade på ett eller annat vis. Hur mycket i ett flygplan kan påverkas från marken och flygledningen? Är det möjligt att påverka flygningen via markbaserade flygledningssystem som hackats? Jag gissar att dessa system är ganska säkra.

Hur som helst... bilbranschen har troligtvis inte en susning om hur de skall skydda sig mot attacker mot självkörande bilar. Det kommer bli ett jätteproblem för dom. Var det på en Chrysler någon lyckades slå ut bromsarna? Och den hade bara wifi-uppkoppling för diverse underhållssystem och tingel-tangel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det man kan göra ang. flygplan från marken är ju främst att skicka dom felaktiga uppgifter, t ex att det är grönt att landa fast det är smockfullt på landningsbanan, leda in flera olika flygplan i samma taxi-spår osv... Det händer ju lite titt som tätt, fast kanske inte främst pga. hacks, utan fel på utrustningen.... iaf officiellt.... vem vet dom verkliga orsakerna (I)

Det är väl säkert något liknande som kommer hända med bilar, t ex ersätta värdet för framliggande bil med signal om att det är tomt, pang rakt in i bakdelen på bilen framför. Eller att det plötsligt dyker upp ett hinder så bilen pallnitar, pang bilen bakom kör in i röven på dig...
av volvo244gle
Har sagt det förr, men självkörande bilar kommer inte vara något annat än glorifierade farthållare under överskådlig tid framöver. Funktionen är bara ett hjälpsystem, som ökar säkerheten. Och det är så klart bra!

Sen kan det säkert fungera alldeles ypperligt på motorvägar och i andra förutsägbara trafikmiljöer, och vilket hjälpmedel för yrkesförare om inte annat!
Men i övriga fall? Trafiken är alldeles för komplex. Det skulle krävas en rätt avancerad dator med ett medvetande, egen moral, eget omdöme...
Och när vi väl är där så kanske vi får tacklas med nya frågor som att bilen kan bli deprimerad, svartsjuk när det är dags att byta upp sig - eller självmordsbenägen. :wink:
Skämt åsido; men trafiken är som sagt komplex. Det är mycket data att ta in och övervägda beslut som måste fattas.

I övrigt så blir ju framtiden precis vad vi gör den till! :P Jag har gärna en självkörande elektrisk bil som skjutsar mig till jobbet eller till affären, istället för nuvarande manuella V70 med sin laggiga elektroniska gaspedal.
Men skulle aldrig ge upp min kära 245:a och dess totala avsaknad av modern teknik.
Finns inte ens intervalläge på torkarna, rätt charmigt på sitt vis. :)
Känslan av att sätta sig bakom ratten, känna fossilmotorn rista igång och ta kontroll över mekaniken är helt enkelt oslagbar!

Så länge det finns folk som uppskattar gamla bilar, V8-motorer o.s.v. så kommer vi inte behöva sakna dem heller tror jag. :-)-)
volvo244gle skrev:Har sagt det förr, men självkörande bilar kommer inte vara något annat än glorifierade farthållare under överskådlig tid framöver. Funktionen är bara ett hjälpsystem, som ökar säkerheten. Och det är så klart bra!

Sen kan det säkert fungera alldeles ypperligt på motorvägar och i andra förutsägbara trafikmiljöer, och vilket hjälpmedel för yrkesförare om inte annat!
Men i övriga fall? Trafiken är alldeles för komplex. Det skulle krävas en rätt avancerad dator med ett medvetande, egen moral, eget omdöme...
Och när vi väl är där så kanske vi får tacklas med nya frågor som att bilen kan bli deprimerad, svartsjuk när det är dags att byta upp sig - eller självmordsbenägen. :wink:
Skämt åsido; men trafiken är som sagt komplex. Det är mycket data att ta in och övervägda beslut som måste fattas.

I övrigt så blir ju framtiden precis vad vi gör den till! :P Jag har gärna en självkörande elektrisk bil som skjutsar mig till jobbet eller till affären, istället för nuvarande manuella V70 med sin laggiga elektroniska gaspedal.
Men skulle aldrig ge upp min kära 245:a och dess totala avsaknad av modern teknik.
Finns inte ens intervalläge på torkarna, rätt charmigt på sitt vis. :)
Känslan av att sätta sig bakom ratten, känna fossilmotorn rista igång och ta kontroll över mekaniken är helt enkelt oslagbar!

Så länge det finns folk som uppskattar gamla bilar, V8-motorer o.s.v. så kommer vi inte behöva sakna dem heller tror jag. :-)-)
Nja vi yrkesförare stänger ju ner alla dessa hjälpsystem o flera åkare väljer bort detta pga alla fel som kommer med dessa system ;-)
Användarvisningsbild
av 800serien
Jag tycker att folk som inte har bilintresse kan hålla sig till lokaltrafiken. Hade blivit bäst för oss alla!

Vad jag själv tycker om självkörande bilar? Det kan ni gissa. Volvo satsar fullt ut såklart, vad annars. :???: Men visst är det bra för folk som ej har bilintresse, de kan ju luta sig tillbaka och leka med mobilen och ta selfies eller dricka kaffe latte som de normalt brukar göra medan de sitter bakom ratten. Ser hellre att en dator sköter framförandet av fordonet för dessa typer av personer.

För bilintresserade är det här med självkörande bilar ett stort skämt givetvis.

Hur ska det gå för BMW? De kör ju med sin slogan "När du älskar att köra". Kommer BMW göra självkörande bilar?

Kommer Koenigsegg, Lamborghini, Ferrari och Porsche hoppa på tåget med självkörande bilar för att ta några exempel? Hela grejen med dessa bilar försvinner ju då kan jag tycka. ?:-/
Användarvisningsbild
av 800serien
Camel skrev:
Joem skrev:hur kommer denna framtid av allsköns självkörande bilar kunna tillgodose mitt egna behov av att köra bil??! Jag vill inte åka bil, jag vill köra, känna och uppleva.
Håller med till 100%. Bilar är till för att köras. Och bilen ger dessutom frihet. Men det kommer en tid då jag själv kanske inte kan köra bil pga ålder, sjukdom, etc. Då kan ju självkörande bil vara ett sätt att behålla lite av friheten att bestämma själv och slippa förlita sig på t.ex. färdtjänst. Men det är förhoppningsvis många år kvar innan den situationen blir aktuell.
Håller med om det där, men så länge man är tillräckligt frisk så finns det inget annat än att köra.
Användarvisningsbild
av joel80
Hahahaha...
Skulle det funnits ett "hästforum" år 1907 hade det gått att översätta hela den här diskussionen till eran enorma vurmande för hästen och alla dess fördelar.
av rid54
joel80 skrev:Hahahaha...
Skulle det funnits ett "hästforum" år 1907 hade det gått att översätta hela den här diskussionen till eran enorma vurmande för hästen och alla dess fördelar.
Bild
Jo, det går väl att göra sig lustig över oss bakåtsträvare, såklart. Men häst o vagn var förmodligen mer självkörande än den hästlösa vagn som senare blev nutidens bil; hästen hade ju lite förflyttningsalgoritmer att ta till för egen del om föraren (kusken) somnade eller tog fram fickpluntan.

Min principiella invändning när det gäller detta med "självkörande" bilar, är att människans eget ansvar på nåt vis riskerar att elimineras. Det är många fenomen i samhället idag som strävar åt det hållet - ofta i den heliga säkerhetens namn. Dock utan att det går (ännu) att föra i bevis, att allt faktiskt blir jättebra när människan tas bort ur ekvationerna. Jag vill mena, rent "filosofiskt", att utan ansvar finns ingen frihet. Om allt ansvar tas över av andra funktioner, kommer vi inte att ha frihet eller starkt begränsad frihet att manövrera - det blir nån annan som bestämmer. Microsoft, eller Apple eller Tesla, kanske, styr vägval, hastighet, körstil, fikapauser...

Nu överdriver jag ju, såklart, ungefär som att dra in hästarna :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rid54 skrev:
joel80 skrev:Hahahaha...
Bild
Jo, det går väl att göra sig lustig över oss bakåtsträvare, såklart. Men häst o vagn var förmodligen mer självkörande än den hästlösa vagn som senare blev nutidens bil; hästen hade ju lite förflyttningsalgoritmer att ta till för egen del om föraren (kusken) somnade eller tog fram fickpluntan.

Min principiella invändning när det gäller detta med "självkörande" bilar, är att människans eget ansvar på nåt vis riskerar att elimineras. Det är många fenomen i samhället idag som strävar åt det hållet - ofta i den heliga säkerhetens namn. Dock utan att det går (ännu) att föra i bevis, att allt faktiskt blir jättebra när människan tas bort ur ekvationerna. Jag vill mena, rent "filosofiskt", att utan ansvar finns ingen frihet. Om allt ansvar tas över av andra funktioner, kommer vi inte att ha frihet eller starkt begränsad frihet att manövrera - det blir nån annan som bestämmer. Microsoft, eller Apple eller Tesla, kanske, styr vägval, hastighet, körstil, fikapauser...

Nu överdriver jag ju, såklart, ungefär som att dra in hästarna :D
Det är intressant analogi.

De första bilarna var motoriserade hästvagnar. Det tog 20-30 år innan man gjort sig av med det arvet från hästkärran och byggt "riktiga" bilar utan häst-arvet.

Förmodligen händer samma här, Idag är det självkörande "gamla" bilar, typ Tessla. Det kommer ta lika lång tid innan innan man har skakat av sig arvet från dagens bilar och byggt framtidens självkörande bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
Om du nån gång suttit i ett flygplan eller ett tåg så är dom rätt automatstyrda dom också. Flygplan landar automatiskt nu också.. Piloterna är ibland med om nått skulle gå fel... Och för att ställa kan autopiloten, vilket egentligen skulle kunna göras via flygledartorn eller så..

Jag gillar att köra bil ibland.. Men som tidigare sagt, inte faan får man ut så mycket av att sakta puttra fram i en kö på Essingeleden.. Eller köra motorväg 15 mil.. Skulle gärna kunna välja att koppla bort mig då och låta bilen köra ett tag.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]