Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns idag några olika modeller att välja på när det gäller isolerade kabelskor . Detta är ju den vanligaste typen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... rtId=44031

Så finns denna, den klämmer man som vanligt. Sedan värmer man den som en krympslang
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... rtId=44223

Sedan använder vi en 3-dje typ som man inte klämmer utan bara värmer så löds kablarna samtidigt som det "krymper ihop" som en krympslang.
http://www.streetpower.se/kabelskor-lod ... a-rod.html

Finns ju även oisolerade kabelskor som vi använder (främst) till större dimensioner som man kan trä krympslang över det finns ju även krympslang med smältlim på insidan för extra säkerhet
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000035542/

Det finns att välja på. Jag använde oisolerade kabelskor och krympslang med lim till båten (från 6mm² till 35mm²) när jag flyttade batterierna från BB sida till SB för att få bättre jämnvikt
av NilsO
monarped111 skrev:hej
köpta en tång te kabelskor på bt.
finns de 2 olika tänger, en för skor o en för skarv.
för när ja trycker skarvhylsa med krympslang så skadar ja krympslangen.
dom vanliga isolerade skarvhylsorna går bra.
JA. Det behövs olika verktyg till flatstiftshylsor ("kabelskor") och till skarvhylsor med krympslang. Vanlig "kabelskotång" förstör krympslangen som du skriver, och pressar dessutom inte ihop hylsan på rätt sätt.
av Amarace
NilsO, vad för tång ska det då vara? Mina pressar då som dom ska.
Användarvisningsbild
av stuffs
Ja NilsO, vilken tång ska man då använda? Både wurth samt tillverkaren säger att en vanlig traditionell kabelskotång skall användas. Vilket jag själv gör utan problem.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av stuffs
Jag tycker lennarte har sammanfattat det mycket bra. Precis så använder jag dessa också. Kan varmt rekommendera lödskarvhylsan, dessa använder jag ofta. Värmer ihop dom med min gasoldrivna lödkolv med varmluftsmunstycke (varsamt, lätt att bränna sönder dom) Blir en otroligt stark och tät skarv.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av monarped111
för de måste la va olika tgänger te kabelsko o skarvhylsa.
eftersom skon e öppen o hylsan e rund
av Rådlös
Skillnaden på dessa två tänger är enbart klämområdet! Inte till vilka former det är på kabelskorna, ringkabelskor eller flatstiftshylsor eller rörskarvhylsor (av den "gamla" ursprungliga sorten. T.ex Abiko-kabelskor)

Om du tittar på det första exemplet så ser du färgmärkningen, Röd, Blå och Gul. Det betyder 1,0 + 1,5 kvmm, och 2,5 kvmm och 6,0 kvmm.
Den andra tången har en färgmärkning som börjar med Grön. I min värld och den gamla standarden betyder Grön 0,5 och 0,75 kvmm.
Dom övriga två färgerna till den tången är då enligt samma standard 1,0 + 1,5 kvmm och 2,5 kvmm. Du kan alltså aldrig klämma någon grövre kabelsko än 2,5 kvmm med den tången.

Nu skriver Biltema helt andra siffror som inte förekom under min tid som "Proffesionell kontaktklämmare". Och dom här skarvhylsorna med krympslang som har nämnts i tråden, är ungefär lika ostandardiserade som Biltemas "hemmagjorda" standard. Dessutom var ett av exemplen med krympslang bara en Lödhylsa. Inte en klämskarvhylsa.

Så tänk efter vad du behöver. En klämtång för tunna trådar på 0.5 och 0,75 kvmm eller en klämtång för 1,0 + 1,5, 2,5 och 6,0 kvmm? I bilar är det oftast 1,0 och 1,5 kvmm som gäller. Någonstans kan det vara grövre också i bilar. Tunna kablar i bilar handlar oftast om signalkablar i instrumentpaneler och annat. Sådana kablar är aldrig långa. I många fall kan dom även vara lödda.

Och så en liten pekpinne: Biltema nämner även 4 kvmm i sina tabeller. Jag jobbade alltså i ett telekomföretag med hela världen som arbetsfält (Ericsson). Där förekom aldrig 4 kvmm. Men jag vet att bilindustrin var "konservativa" och hade kvar 4 kvmm under flera år. Man jagade väl enkronor? När man bygger många bilar går det åt t.ex 10 mil kabel under ett helt år. Då kan man spara några kronor genom att gå ner i kabelarean så att den inte blir större än nödvändigt och använder 4 kvmm där det går för sig. Så resonerade man inte inom telekomindustrin (i Sverige). Om du skulle träffa på en tång eller kabelskor för 4 kvmm så är dom svarta i färgmärkningen (enligt det ursprungliga systemet). När man pratar om kabelareor i kvadratmillimeter så har det i min värld alltid haft en lika standard med kabelareor och kabelskor. Dom var alltså gjorda för att passa varandra. Inom Biltema och i USA har dom en helt annan standard. Det är ett helt ologiskt system som skulle kräva en lång tråd att förklara här.

"Ur led är tiden: ve! att jag är den som föddes att den vrida rätt igen."
W Shakespeare. Hamlet.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
av Rådlös
Ett annat tillägg till kabelskorna. Det förekommer ofta oisolerade kabelhylsor och stift i bilar och datorer. Dom kallades förr i världen A M P-stift och A M P-hylsor. I dag heter dom något annat. Så här kan stift och hylsor se ut: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ack-p37338
och motsvarande stift. I bilar finns dom ofta till skarvkopplingar till styrdatorn och dess givare. Även högtalaranläggningen har dessa, DIN-kontakt (?) Dom finns även i kraftenheterna i PC-datorer. Det är alltså oisolerade stift och hylsor som är tänkta att sitta i kontakthus, som finns i en uppsjö av olika storlekar och utformning. Till dom här används en helt annan typ av klämtång: http://www.swedol.se/kabelskotang-74760.html
Biltema och Kjell & Co säljer stift och hylsor, men inget klämverktyg! Det finns i stället på t.ex Swedol. Säkert på andra ställen också. Dessa stift och hylsor används ibland på klenare kablar. Men dom finns till grövre kablar också.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag jobbar mestadels med s.k. dupont-kontakter, ser ungefär ut som dom där "AMP"-stiften länkade ovan, fast rejält mycket mindre.
Dom används främst inom mindre elektronik-grejer, speciellt hemmapulade. Dom är avsedda för att passa i vanlig 2.54mm stifthylsa.
3/4-pins PC fläktar och kablaget till power/reset/hddled/pwrled/interna usb osv använder också den typen. Mer eller mindre alla stift som sticker ut på moderkortet är av dupont-typ.

Gamla "AMP" kallas väl i regel felaktigt för molex nu för tiden, pga. kontakthusen dom oftast sitter i. Mest välkänt just inom datorer och dess nätaggregat.

F.ö. fungerar "biltemas" blåa tång tidigare visad även till dupont/AMP, men, man måste ha andra käftar i den storlek som tången på swedol länkad ovan.
Inställningshjulet är inget man måste ha, även om det säkert kan vara bra att ha. Men inte 450kr-bra-att-ha :mrgreen:
Största skillnaden mellan dupont/amp/liknande och "klassiska" skor är att dupont/osv klämmer i 2 steg, i 2 olika storlekar. En storlek för kardelerna och en storlek för kabelhöljet. Det är rätt kinkigt att stiftet sitter rakt och rätt i tången, och att kabeln är skalad till rätt längd, för att det ska bli rättklämt. Går inte bara kasta dit stiftet och köra in en kabel och tro att det blir bra direkt :P Kan vara lite smådrygt om man som jag skakar som ett asplöv :lol:
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]