Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
rid54 skrev:Finns det nån annan variant för personbilar?

uhm... Jag har inte sett något annat än 4-hjuls-rullar dom senaste 15åren iaf :roll: Visserligen har jag besiktat på samma ställe under dessa 15år också men... :P

Men som svar, ja det finns annat för personbilar, som jag trodde var standard nu för tiden. :???:
av Alexas
Hur fungerar fyrhjulsrullar? Jag menar alla bilar harju totalt olika hjulbaser. Det borde ju fungera på alltifrån en Volkswagen Amarok till en Polo.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
Ni gör åter en höna av en fjäder, hur många AWD besiktas dagligen i Svedala tror ni ?
av andersuw
wissel skrev:Sedan förstår jag inte ens vitsen med dessa valsar, gör alternativt bromsprov och känn efter hur dom tar vore ett trevligare alternativ.
Vitsen är väl ändå lätt att förstå. Det tar väsentligt mindre tid och ger väsentligt mer precist och klargörande resultat. Sedan kan man ju även tycka att biltillverkarna alltid borde se till att det finns ett läge att tillgå där bilen klarar att genomgå ett sådant här prov utan problem.
Användarvisningsbild
av wissel
andersuw skrev:
wissel skrev:Sedan förstår jag inte ens vitsen med dessa valsar, gör alternativt bromsprov och känn efter hur dom tar vore ett trevligare alternativ.
Vitsen är väl ändå lätt att förstå. Det tar väsentligt mindre tid och ger väsentligt mer precist och klargörande resultat. Sedan kan man ju även tycka att biltillverkarna alltid borde se till att det finns ett läge att tillgå där bilen klarar att genomgå ett sådant här prov utan problem.
Javisst är det så men det "känns" inte OK.... :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad händer om man kör uppför en backe med isfläckar och trycker på gasen så man har 2500 Nm i drivlinan och det spinner och driver om vartannat ?

Flyger låda, diff, hylsor och AWD all världens väg
av rid54
Lucif3r skrev:
rid54 skrev:Finns det nån annan variant för personbilar?

uhm... Jag har inte sett något annat än 4-hjuls-rullar dom senaste 15åren iaf :roll: Visserligen har jag besiktat på samma ställe under dessa 15år också men... :P

Men som svar, ja det finns annat för personbilar, som jag trodde var standard nu för tiden. :???:
Hehe :D ja inte i Vallentuna i alla fall; där är det en axel i taget och köra fram hela ekipaget för att byta axel
Användarvisningsbild
av wissel
VolvoB20 skrev:Vad händer om man kör uppför en backe med isfläckar och trycker på gasen så man har 2500 Nm i drivlinan och det spinner och driver om vartannat ?

Nej det tror iaf inte jag då Haldexsystemet tar hand om detta scenario, men om framhjulen står stilla så blir det kanske nå´t annat?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
wissel skrev:
VolvoB20 skrev:Vad händer om man kör uppför en backe med isfläckar och trycker på gasen så man har 2500 Nm i drivlinan och det spinner och driver om vartannat ?

Nej det tror iaf inte jag då Haldexsystemet tar hand om detta scenario, men om framhjulen står stilla så blir det kanske nå´t annat?
Men vad händer om jag bromsar och framhjulen hamnar på isfläckar, då tvärstannar de ju medans bakhjulen som är på barmark vrids runt när bilen rör sig framåt innan man står helt still. Borde ju inte vara någon skillnad mot när de brosmprovar på rullar.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]