- mån 05 dec 2016, 12:34
#1130360
Att körcyklerna måste avspegla verkligheten bättre (det är väl kanske på gång), och att t ex Sverige har haft en väldigt konstig politik för dieselbilar, kan inte storstäderna göra så mycket åt – de har ett reellt problem som måste hanteras.
Kritiken blir lite missriktad även här. Förslaget är antagligen inte tänkt att bidra till att snabba på utvecklingen av bättre avgasrening för dieselfordon, eller att tvinga fram mer realistiska avgasnormer. Det är tänkt att göra luften i storstäderna mindre hälsofarlig.
andersuw skrev:Å andra sidan är det ju rätt störande att se hur man genom att fokusera på bränslet snarare än utsläppen riskerar att kasta ut barnet med badvattnet. Varför förbjuda snåla och också relativt rena dieslar men tillåta törstigare och smutsigare bensinbilar?Kanske för att avgasnormerna inte säger så mycket om verkligheten. Den dåliga luftkvaliteten i storstäderna är ett mått på bilarnas faktiska, samlade utsläpp. Och det är det som t ex Paris måste utgå från när man ger varannan bil körförbud varannan dag när det är särskilt illa.
Att körcyklerna måste avspegla verkligheten bättre (det är väl kanske på gång), och att t ex Sverige har haft en väldigt konstig politik för dieselbilar, kan inte storstäderna göra så mycket åt – de har ett reellt problem som måste hanteras.
Kritiken blir lite missriktad även här. Förslaget är antagligen inte tänkt att bidra till att snabba på utvecklingen av bättre avgasrening för dieselfordon, eller att tvinga fram mer realistiska avgasnormer. Det är tänkt att göra luften i storstäderna mindre hälsofarlig.