Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1130360
andersuw skrev:Å andra sidan är det ju rätt störande att se hur man genom att fokusera på bränslet snarare än utsläppen riskerar att kasta ut barnet med badvattnet. Varför förbjuda snåla och också relativt rena dieslar men tillåta törstigare och smutsigare bensinbilar?
Kanske för att avgasnormerna inte säger så mycket om verkligheten. Den dåliga luftkvaliteten i storstäderna är ett mått på bilarnas faktiska, samlade utsläpp. Och det är det som t ex Paris måste utgå från när man ger varannan bil körförbud varannan dag när det är särskilt illa.

Att körcyklerna måste avspegla verkligheten bättre (det är väl kanske på gång), och att t ex Sverige har haft en väldigt konstig politik för dieselbilar, kan inte storstäderna göra så mycket åt – de har ett reellt problem som måste hanteras.

Kritiken blir lite missriktad även här. Förslaget är antagligen inte tänkt att bidra till att snabba på utvecklingen av bättre avgasrening för dieselfordon, eller att tvinga fram mer realistiska avgasnormer. Det är tänkt att göra luften i storstäderna mindre hälsofarlig.
#1130378
Om jag inte minns fel så är det där mest skadliga utsläppet(nOX? eller vad nu är..) relativt snabbt borta. Ett par veckor eller något sånt.
Så tar man bort, eller iaf drastiskt minskar, det som släpper ut det ämnet så blir det ju en direkt possetiv verkan i storstäderna, till skillnad mot övriga ämnen som inte kommer försvinna i våra livstider även om vi totalt slutade släppa ut dom idag.
#1130383
NilsO skrev:
andersuw skrev:Å andra sidan är det ju rätt störande att se hur man genom att fokusera på bränslet snarare än utsläppen riskerar att kasta ut barnet med badvattnet. Varför förbjuda snåla och också relativt rena dieslar men tillåta törstigare och smutsigare bensinbilar?
Kanske för att avgasnormerna inte säger så mycket om verkligheten.
Nej knappast. För det första är bristen på realism hos nuvarande EU-körcykel densamma för bensinbilar som för dieselbilar. För det andra sjunker de faktiska utsläppen i takt med de sjunkande gränsvärdena. För det tredje är nog EU-körcykelns brist på realism inte något större problem i just tät storstadstrafik, där den av allt att döma är mer realistisk än under andra förhållanden.
NilsO skrev:Den dåliga luftkvaliteten i storstäderna är ett mått på bilarnas faktiska, samlade utsläpp. Och det är det som t ex Paris måste utgå från när man ger varannan bil körförbud varannan dag när det är särskilt illa.
Den dåliga luftkvaliteten i storstäderna är ett mått på alla möjliga utsläpp (plus klimatbetingelser), inte bara bilars utsläpp och ännu mindre bara personbilsdieslars utsläpp. Exempelvis är koleldade kraftverk en betydande NOX-källa. Alltså bör man analysera orsakerna och sedan agera maximalt effektivt ifråga om åtgärder, inte trubbigt och halvblint.
NilsO skrev:Att körcyklerna måste avspegla verkligheten bättre (det är väl kanske på gång),
Ja, det är på gång.
NilsO skrev:och att t ex Sverige har haft en väldigt konstig politik för dieselbilar,
Vad är det som är konstigt med den svenska politiken för dieselbilar menar du?
NilsO skrev:kan inte storstäderna göra så mycket åt – de har ett reellt problem som måste hanteras.
Visst. Se ovan när det gäller hur de borde agera.
NilsO skrev:Kritiken blir lite missriktad även här. Förslaget är antagligen inte tänkt att bidra till att snabba på utvecklingen av bättre avgasrening för dieselfordon, eller att tvinga fram mer realistiska avgasnormer. Det är tänkt att göra luften i storstäderna mindre hälsofarlig.
Vems/vilkas kritik menar du är missriktad i det här hänseendet?
#1130475
VolvoB20 skrev:Nu ska både bensin o dieselbilar bort från städerna.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... -All_Users

I sundsvall gör de enkelt så ALL fordonstrafik försvinner genom stan, nämligen genom att göra det enkelfiligt, fiffigt va..........

Man undrar vad fan de dära politikerna tänker med.....
Användarvisningsbild
av ER
#1130526
VolvoB20 skrev:Nu ska både bensin o dieselbilar bort från städerna.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... -All_Users
Efterlevnaden blir garanterat "lika bra" som dubbdäcksförbudet vissa städer envisas med i tron att det är dubbdäcken som orsakar vad usel vår och sommarstädning av gatorna orsakar och bara resulterar i omvägar med högre utsläpp som resultat, dvs obefintligt. Så länge man inte jagar dom som åker runt med dubbdäck maj-oktober så finns ingen anledning att ens försöka följa dessa förbud som bara psakar mera utsläpp än att man tar kortaste vägen till målet.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]