Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JEriksson
Av egen erfarenhet så är det inte lugnt...

Blev fotad med fars bil och han fick hem en lapp, Han skickade tillbaka brevet med ett svar att det inte var.
Skrev inte vem det var eller något annat som meddelande, endast att det inte var han på bilden.

Efter ett tag kom lappen hem till mig, så det var bara att betala...
Vi är skrivna på olika adresser, så de måste ha kollat upp familjebanden på något sätt

// J
av KrilleW
SBergdahl skrev: Det tråkiga är ju att de inte själva föregår med gott exempel utan kör för fort även utan blåljus, för nära bilen framför och andra liknande riskbeteenden som också borde sättas dit.

Men i sak är det svårt att ha någon synpunkt även om jag kanske inte själv är fläckfri heller.
Du kanske ska läsa in dig på polisens lagstöd innan du bildar en åsikt om att föregå med gott exempel. Blåljus och siren är till för att påkalla fri väg. Polisen behöver således inte ha blåljusen på för att bryta mot gällande hastighetsbegränsning.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
KrilleW skrev:
SBergdahl skrev: Det tråkiga är ju att de inte själva föregår med gott exempel utan kör för fort även utan blåljus, för nära bilen framför och andra liknande riskbeteenden som också borde sättas dit.

Men i sak är det svårt att ha någon synpunkt även om jag kanske inte själv är fläckfri heller.
Du kanske ska läsa in dig på polisens lagstöd innan du bildar en åsikt om att föregå med gott exempel. Blåljus och siren är till för att påkalla fri väg. Polisen behöver således inte ha blåljusen på för att bryta mot gällande hastighetsbegränsning.
De får bryta mot vissa regler men aldrig ömdömeslöst. Det sista är förstås ett extremt stort tolkningsutrymme. Att slentrianköra en aning för nära bilen framför på motorvägen utan några försök att köra om i vänsterfil känns till exempel som ett ganska tveksamt ur förebildssynpunkt. Fullt normalt, ja. Gott exempel, nej. En bil som faktiskt försöker ta sig fram lite fortare än trafikrytmen syns ganska tydligt, oavsett om den är full med texten POLIS, anonym eller för den delen en jäktad taxi.

Självklart är det högt och lågt bland poliser precis som hos alla andra men jag kan tycka att kraven är lite högre på den som ska lagföra andras felaktigheter.
av KrilleW
SBergdahl skrev: De får bryta mot vissa regler men aldrig ömdömeslöst. Det sista är förstås ett extremt stort tolkningsutrymme. Att slentrianköra en aning för nära bilen framför på motorvägen utan några försök att köra om i vänsterfil känns till exempel som ett ganska tveksamt ur förebildssynpunkt. Fullt normalt, ja. Gott exempel, nej. En bil som faktiskt försöker ta sig fram lite fortare än trafikrytmen syns ganska tydligt, oavsett om den är full med texten POLIS, anonym eller för den delen en jäktad taxi.

Självklart är det högt och lågt bland poliser precis som hos alla andra men jag kan tycka att kraven är lite högre på den som ska lagföra andras felaktigheter.

"Det tråkiga är ju att de inte själva föregår med gott exempel utan kör för fort även utan blåljus" skrev du. Jag kan ge dig lagstödet som visar svart på vitt att det finns inga krav på att blåljus MÅSTE användas för att bryta mot hastighetsregler. Har du något som säger annorlunda?

Det du beskriver är inget jag känner igen i övrigt heller. Däremot så känner jag igen att man lägger sig nära en bil man är intresserad av. I övrigt så ser jag ingen anledning varför en polispatrull skulle lägga sig i röven på en bil om det finns utrymme att köra om i vänsterfil.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
KrilleW skrev:
SBergdahl skrev: De får bryta mot vissa regler men aldrig ömdömeslöst. Det sista är förstås ett extremt stort tolkningsutrymme. Att slentrianköra en aning för nära bilen framför på motorvägen utan några försök att köra om i vänsterfil känns till exempel som ett ganska tveksamt ur förebildssynpunkt. Fullt normalt, ja. Gott exempel, nej. En bil som faktiskt försöker ta sig fram lite fortare än trafikrytmen syns ganska tydligt, oavsett om den är full med texten POLIS, anonym eller för den delen en jäktad taxi.

"Det tråkiga är ju att de inte själva föregår med gott exempel utan kör för fort även utan blåljus" skrev du. Jag kan ge dig lagstödet som visar svart på vitt att det finns inga krav på att blåljus MÅSTE användas för att bryta mot hastighetsregler. Har du något som säger annorlunda?

Det du beskriver är inget jag känner igen i övrigt heller. Däremot så känner jag igen att man lägger sig nära en bil man är intresserad av. I övrigt så ser jag ingen anledning varför en polispatrull skulle lägga sig i röven på en bil om det finns utrymme att köra om i vänsterfil.
Min egentligen poäng var att jag inte alltid upplever polisen som föredömen i trafiken vilket jag tycker är synd. Visst, de är också människor men jag kan tycka att det ingår i yrket att försöka vara ett föredöme.

Men jag ska självklart sluta att tycka saker om min omvärld genast.
av Schmoyoho
Alexas skrev:Riktigt låg nivå på denna tråden. Lägsta flashback-nivå. Har du begått ett brott och medvetet ljuger för polisen, både du och din far, är ni lika goda kålsupare båda två. Precis lika goda kålsupare som de som bränner bilar och sen springer ifrån platsen.
Gå steget längre och mörda åklagaren så gör det livet lättare att bestrida en eventuell bot senare, om du nu menar det fanns någon sorts jämförelse att göra mellan bilbränder och fortkörning?

När vi ändå är inne på flashback, säg vad man vill om den sidan men bilforumet brukar vara intressant att läsa i, så var det en tråd om fartkameror där och rekommendationen var att bara slänga breven. Returnerar man det så har man bekräftat att man mottagit det. https://www.flashback.org/t2210409
Exyzäta skrev:Fartdårar ska man sätta åt, hårt! För att minska på döda i trafiken är det enda sättet. Och det har polisen oxå kommit på nu. Senaste veckorna är det dagligen jag ser kontroller runt Göteborg iallafall. Ta körkortet av de värsta syndarna, jag gläds med de som får åka kollektivt.
Kommit på och kommit på, antalet trafikpoliser i hela landet har väl decimerats i det stora hela. Minns inte siffrorna men i runda slängar från 1700 till 300? Polisen har dock blivit mer synliga på vägarna där jag bor de senaste månaderna dock, vilket är varmt välkommet. Ingen ökad hastighetsövervakning däremot, vilket också är välkommet. Jag hade gärna sett man satt dit fler rötägg i trafiken än just fortkörare i sig. Folk som pysslar med telefonen, gör idiotiska omkörningar och helst de som ligger kloss bakom och pressar är de jag helst hade sett bli av mer körkorten.
av skrothögen
300 trafikpoliser, det låter som en grov överskattning, kanske om man räknar in tunga sidan som väger lastbil då och då men annars knappast. Även om det var 1700 så är det på tok för lite i ett land med miljontals körkortsinnehavare, samt de som kör utan körkort. Nej trafikarna är tyvärr ersatta av selfiestolpar och betongklumpar. Varför tror ni att man möter 1/20 utan regskylt? Finns ingen trafikövervakning utöver stolparna.

Nej just ja, kom på att man kanske för in blåskontrollen lördag f.m när bolaget öppnar i statistiken...då finns ju en liten övervakning i vilket fall, det är bra.
Användarvisningsbild
av SRT
SBergdahl skrev:
KrilleW skrev:

Min egentligen poäng var att jag inte alltid upplever polisen som föredömen i trafiken vilket jag tycker är synd. Visst, de är också människor men jag kan tycka att det ingår i yrket att försöka vara ett föredöme.

Men jag ska självklart sluta att tycka saker om min omvärld genast.
Var med om två rötägg i målad polisbil för ca ett år sedan som gjorde en vänstersväng mitt framför mig i Malmö när jag skulle rakt över en korsning vid grönt ljus.Inga sirener och inget blåljus.När jag gasade på så tyckte de uppenbart att jag försökte köra på dom och vände för att fråga mig om min körstil !!??.När de såg att jag dessutom var i femtio års åldern så sa dom att man bara trodde att unga människor körde så vårdslöst.Uppenbart inte svarade jag när det var ni i polisbil som gjorde en vänstersväng framför mig som skulle rakt fram, eller ni har redan glömt det eftersom jag fått för mig att ni ska vara ett föredömme i denna trafik och inte göra samma dumheter som många andra bilister i just denna korsning.Efter lite meningslös ordväxling som i en dålig parodi önskade dom mig ändå en trevlig kväll precis som om de började förstå vad det hela höll på att mynna ut i och försvann snabbt från platsen.Snacka om att försöka utnyttja sin position i samhället för stunden i någon form av skrämselsyfte som just polis. ?:-/

Har däremot stött på några riktigt trevliga mc poliser i landet när jag kört hoj vilket man ibland inte kan säga om den kategorien som verkar ha ett armeringsjärn uppkört där bak när de vägrar att bocka sig oavsett dumheter bara för att de bär polisuniform.Herrejestrikanes. :D
av Schmoyoho
skrothögen skrev:300 trafikpoliser, det låter som en grov överskattning, kanske om man räknar in tunga sidan som väger lastbil då och då men annars knappast. Även om det var 1700 så är det på tok för lite i ett land med miljontals körkortsinnehavare, samt de som kör utan körkort. Nej trafikarna är tyvärr ersatta av selfiestolpar och betongklumpar. Varför tror ni att man möter 1/20 utan regskylt? Finns ingen trafikövervakning utöver stolparna.

Nej just ja, kom på att man kanske för in blåskontrollen lördag f.m när bolaget öppnar i statistiken...då finns ju en liten övervakning i vilket fall, det är bra.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tre-a ... an-vagarna

374 var siffran för ett år sedan och 1800 var det "förut", men det var visst så länge sedan som 80-talet. Jag kan några reg.nr på s.k pilotbilar i mitt län, bl.a ett antal T6:or, men det är ytterst sällan man ser dem. Vet inte om de används till vanlig civilkörning också eller om de uteslutande används till trafikuppdrag. Sen 1/20 = 5% utan regskylt, bor du i någon laglös utkant till byhåla då eller? Jag undrar också var trafikpolisen håller till ibland men sedan jag börjat följa deras händelseflöde på polisen.se så gör de ändå en del trafikinsatser, bara inte större sådana t.ex stå och lasra. Någon sån har jag inte ens sett de senaste 7-8 åren.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tänker inte leka moraltant och gnälla över att du kört för fort, det är upp till dig, och jag är inte mycket bättre själv så :) ... (bortsett från att jag aldrig åkt dit, än :P )
Men åker man dit på det så tycker jag att man ska stå sitt kasst och betala boten. Du vet ju att du gjort fel, ett lagbrott, och du blev tagen på bar gärning. Svälj stoltheten och betala så är det ur värden sen.

Är man lite gasglad av sig så ska man ju vara medveten om att man åker dit för det, förr eller senare. Fartkamerorna har ju ändå en hyffsad marginal när dom fotar, vill minnas att det är typ 96-97km/h på 90-vägar. Dock möjligt att det varierar runt om i landet.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]