Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Audi RS6 inbjuder ju något djävulskt till aktiv körning, nu har jag inte kört en sådan själv men den ligger högst på önskelistan.
Användarvisningsbild
av StringerBell
grillchips skrev:Audi RS6 inbjuder ju något djävulskt till aktiv körning,
ALLTID aktiv körning = Måste kunna köra ifrån polisen när bilen är full av vapen och cash!!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
800serien skrev:
StringerBell skrev:Jag förstår helt och hållet om man väljer manuell växellåda för mer aktiv körning. Men varför finns det då de som samtidigt väljer en storlek och kaross som inte alls inbjuder till det?
För längesedan fanns det en biltillverkare som tävlade med en kombi i en stor och välkänd racingserie. Hör av dig till dem med din fråga, de borde ha svaret. :wink: :-)-)
Den har ju i och för sig inte jättemycket gemensamt med produktionsbilen mer än kaross och motorblock.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SBergdahl skrev:Den har ju i och för sig inte jättemycket gemensamt med produktionsbilen mer än kaross och motorblock.
Nu ska vi inte vara sånnadär :P ... Tror dock att växellådan var tämligen orginal också, förutom att den hade en riktig diff och inte öppen som majoriteten av produktionsbilarna har :roll:
Bakvagnen var väl inte speciellt mycket modifierad heller. Andra dämpare, givetvis, och troligen lite roligare bussningar, men mer än så var det nog inte.
av Waizguy
robinb3rgsten skrev:De är ju bara ren lathet o bekvämligheter sitter o kört lastbil 10 timmar om dan och kör manuell och de är då inget som stör mig man är ju så van så de går ändå "automatiskt"

Måste vara en gammal lastbil du kuskar omkring i med tanke på växellåda och hur många timmar du kör om dagen ;)

Men var glad att du slipper bli ståendes på en rastplats mitt ute i ingenstans pga att automatlådans mjukvara fått fnatt och skiten inte rör sig en cm :)
av Schmoyoho
Nu ligger flashback nere men för er som vill diskutera manuell vs automat kan bege er till bilforat. Finns en mastodonttråd av "nä" och "jo" om automatlådans vara eller icke-vara där. Den var väl intressant i ungefär två sidor av det totala spannet på ett tiotal, om inte hundra sidor.

TS: Du har förstås ingen som helst hänvisning till åtminstone en påstådd expert som säger att en manuellt växlad bil gör dig till en mer uppmärksam förare?
av Yaniz
SBergdahl skrev:Med automat är ena handen ledig att äta med ;-)
Gjorde misstaget att äta en BigMac under färd i slips och vit skjorta (i bil med automatlåda). Har aldrig ätit något under bilfärd sedan dess.
av sparwen
När jag var ung och dum förr klarade jag av att äta, dricka och fippla med telefonen i stadstrafik med manuell. Vansinne ja.
Nu har jag automat och fipplar inte med något alls utan koncentrerar med på körningen.

Vad är det med forum förresten, kan man slänga ur sig vad som helst utan belägg och sen tror folk det är sanningen. Ställer samma fråga som Schmoyoho, finns det någon undersökning på detta?
Användarvisningsbild
av Waterlily
Många högg på trådskaparens "flame bait". Så det är bara att veva in fångsten. :D :)

Åk till skroten och köp en bygel dä[…]

@fjohan82 , Ja herren själv vet väl in[…]

På grund av krock med rådjur söke[…]

Stefans 968

Trevligt, man blir allt lite glad när man ser[…]