Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

milktrucker skrev:Iden i ugnen köper jag, men man vill ju kunna laga mat i ugnen i fortsättningen.
Det ryker så pass otroligt att det är svårt att beskriva med ord, det är som att elda ris.
Att fläska på med glödhetta så det ryker som en rökhandgranat är nog ingen ide. De flesta oljor ger upp någonstans runt 210-220 grader och dessutom över tiden om de får vara i värmen länge.

Jag minns förr när jag körde på en olja som inte finns längre, Castrol RS Syntetic 10W-60. Den hade bland den högsta värmetåligheten man kunde hitta, 240 grader någonting har jag för mig. Medans de billiga kunde brytas ned redan vid 185 grader. (Inte säker på att jag minns exakt rätt på graderna)
Denna fråga ska tolkas som att jag inte vet tillräckligt inom området:

Är det ett vanligt problem på moderna (Efter låt säga 2000) bilar att man får problem på grund av koksning, alltså, att det är vanligt förekommande med koksning?
Variosboy skrev:Denna fråga ska tolkas som att jag inte vet tillräckligt inom området:

Är det ett vanligt problem på moderna (Efter låt säga 2000) bilar att man får problem på grund av koksning, alltså, att det är vanligt förekommande med koksning?
En teori är att jakten på låg friktion och låg viskositet på oljorna, typ 0W - XX för att få ned bränsleförbrukningen har gjort att man prioriterat bort värmetåligheten så att oljan bildar olje-sludge, som tex består av olja som koksat.
Variosboy skrev:Denna fråga ska tolkas som att jag inte vet tillräckligt inom området:

nä, det är inte ett vanligt förekommande problem på några bilmärken, det händer, men inte vanligt.
Själva grejen började med att jag och en bekant servar bilarna tillsammans och han ringde en bekant som jobbar på volvo lastvagnar och frågade om hur Q8-oljan är, varvid hanbhan får svaret att den koksar.
Då hade jag använt Q8-olja i flera år utan koks i oljefiltret, men han var skeptisk till Q8 eftersom märket betyder mycket.
VolvoB20 skrev: En teori är att jakten på låg friktion och låg viskositet på oljorna, typ 0W - XX för att få ned bränsleförbrukningen har gjort att man prioriterat bort värmetåligheten så att oljan bildar olje-sludge, som tex består av olja som koksat.
Att det koksar beror på bland annat på tillsatserna i oljan, Oljor med stora mängder tillsatser dvs hi-saps oljor har en förmåga att koksa mer än andra oljor med mindre mängd tillsatser.
Men det finns ett stort MEN och det är att alla oljor koksar vid en tillräckligt hög temperatur, Tar man tex Redlines motorolja avsedd för gatbilar så håller den motorer väldigt rena invändigt men skulle man värma upp den med en gasbrännare så koksar den horribelt mycket jämfört med andra oljor.

Det finns ett test som heter TEOST33 där man gör ett test på en metallstav för att mäta beläggningarna, Men att värma upp en olja som dom gjorde på sidan som det länkades till i denna tråd är helt ovetenskapligt.
Bara för att en olja inte koksar lika mycket som en annan olja när man värmer upp den med gasbrännare betyder inte att den håller motorn renare då den kanske innehåller mindre mängd dispersants.
Magnus308 skrev: Att det koksar beror på bland annat på tillsatserna i oljan, Oljor med stora mängder tillsatser dvs hi-saps oljor har en förmåga att koksa mer än andra oljor med mindre mängd tillsatser.
Tyvärr har du fel.
Tester visar att ACEA-C3 oljor(som har låg saps) koksar mer än A3/B4 (som har hög Saps).
milktrucker skrev:
Magnus308 skrev: Att det koksar beror på bland annat på tillsatserna i oljan, Oljor med stora mängder tillsatser dvs hi-saps oljor har en förmåga att koksa mer än andra oljor med mindre mängd tillsatser.
Tyvärr har du fel.
Tester visar att ACEA-C3 oljor(som har låg saps) koksar mer än A3/B4 (som har hög Saps).
I en motor koksar C3 mer det är korrekt, Men i dessa gasbrännartester som det hänvisats till så kan resultatet vara det motsatta.
Det jag lite otydligt försökte förklara är att ett gasbrännartest motsvarar inte ett test i en motor och testresultaten kan bli tvärtom mot vad det blir I en motor.
Resultaten av testerna är ganska diffusa och det är svårt att dra några direkta slutsatser.
Det man dock kan se är en röd tråd, avslöjande att C3-oljor är överrepresenterade när det gäller koksning, men även att oljor med viskositet 5W-30 generellt sett är mer benägna att koksa.
Ingen tillverkare har visat sig vara bättre än någon annan, utan det är mer specifikt per produkt som resultaten skiljer sig från varandra.
Orsaker till detta är omöjligt att säga något om, eftersom C3 ska vara av samma HTHS som A3/B3, dvs samma typ av smörjförmåga, men C3 har minimal tillsats av svavel, kalium med mera.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]