- lör 27 aug 2016, 17:53
VolvoB20 skrev:Tråd skaparen vill berätta att han har en XC60 DRIVe fwd, Han har valt just DRIVe modellen med FWD för att kunna rita laktits utanför donken med framhjulen utan att riskera någon awd tar stryk.
VolvoB20 skrev:Ja, Det är ju väldigt lätt att hasa snett i McDriven och skada ett däck när man ska bränna däck och impa på fjortisana ....:lol: Tänkte pussla in dig i min signatur men då hade jag fått två citat med lakritsskämt.
Vojje skrev:miljömässigt vore det bäst om AWD förbjöds på det allmänna vägnätet.Miljömässigt vore det bäst om ingen körde bil alls. Påslaget från en haldex är inte massivt och mindre än en bil med konstant fyrhjulsdrift. Hur som helst ligger ju t.ex en haldex på och överför lite moment bak vid körning. Nya bilar t.ex T8 har ju eldrift på bakhjulen = ingen procentuell förlust men fortfarande med vinsten av att ha fyrkrafs.
Rörande enskilda vägar har jag inget att invända...
volvoc70cab skrev:Nej, trådskaparen kör lugnt och leker ej med bilen. Har en bekant som skadade sitt ena däck när det var kvar cirka 4-5 mm.Trådskaparen verkar missat att haldexar sedan någon generation tillbaka kan korrigera sig efter olika däckstorlekar vilket eliminerar det problemet.
Åkte till Volvo och skulle beställa ETT nytt. Fick då beskedet att om han var rädd om sin AWD fick vara så god att lägga på 4 nya däck eller finna ett beg. som hade ungefär samma slitage (4-5 mm). Han blev inte glad !