Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
VolvoB20 skrev:Tråd skaparen vill berätta att han har en XC60 DRIVe fwd, Han har valt just DRIVe modellen med FWD för att kunna rita laktits utanför donken med framhjulen utan att riskera någon awd tar stryk.
VolvoB20 skrev:Ja, Det är ju väldigt lätt att hasa snett i McDriven och skada ett däck när man ska bränna däck och impa på fjortisana ....
:lol: Tänkte pussla in dig i min signatur men då hade jag fått två citat med lakritsskämt.
Vojje skrev:miljömässigt vore det bäst om AWD förbjöds på det allmänna vägnätet.
Rörande enskilda vägar har jag inget att invända...
Miljömässigt vore det bäst om ingen körde bil alls. Påslaget från en haldex är inte massivt och mindre än en bil med konstant fyrhjulsdrift. Hur som helst ligger ju t.ex en haldex på och överför lite moment bak vid körning. Nya bilar t.ex T8 har ju eldrift på bakhjulen = ingen procentuell förlust men fortfarande med vinsten av att ha fyrkrafs.
volvoc70cab skrev:Nej, trådskaparen kör lugnt och leker ej med bilen. Har en bekant som skadade sitt ena däck när det var kvar cirka 4-5 mm.
Åkte till Volvo och skulle beställa ETT nytt. Fick då beskedet att om han var rädd om sin AWD fick vara så god att lägga på 4 nya däck eller finna ett beg. som hade ungefär samma slitage (4-5 mm). Han blev inte glad !
Trådskaparen verkar missat att haldexar sedan någon generation tillbaka kan korrigera sig efter olika däckstorlekar vilket eliminerar det problemet.
Användarvisningsbild
av joel80
sparwen skrev:
joel80 skrev:Bäst däck bak oavsett antisladd eller relativt bra däck. Antilsladd-systemet kan bara göra så bra jobb som däcken tillåter... med sämre däck bak kommer det släppa bak först och är underlaget för halt eller farten för hög kommer man till den punkt där det släpper och antisladdsystemet inte kan kompensera, vilket det hade klarat en liten bit till med bra däck. Och släpper det är det som de flesta vet absolut farligast om det släpper bak.
Nu förutsätter jag även att det är samma däck vi pratar om, bara med olika mönsterdjup, jag tror knappast det blir märkbar skillnad där. Eller har du något test som motbevisar det?
Det har stor betydelse hur mycket mönsterdjup du har, såklart även på samma sorts däck.
mönsterdjup däck.jpg
mönsterdjup däck.jpg (24.86 KiB) Visad 2004 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Bäst däck bak oavsett antisladd eller relativt bra däck. Antilsladd-systemet kan bara göra så bra jobb som däcken tillåter... med sämre däck bak kommer det släppa bak först och är underlaget för halt eller farten för hög kommer man till den punkt där det släpper och antisladdsystemet inte kan kompensera, vilket det hade klarat en liten bit till med bra däck. Och släpper det är det som de flesta vet absolut farligast om det släpper bak.
Om du sätter bästa däcken bak på en XC så tar det bara 1000 mil innan fram är så mycket mera slitna än bak att du måste kasta dem för att det är för stor skillnad fram bak för att haldexen ska må bra. Speciellt Gen 5 som ligger på en del hela tiden....

De flesta förare tycker det är för dyrt att köpa nya däck var 1000:e mil.

Sätter du de bästa fram , man byter ju 2 ggr per år, kommer det aldrig att diffa mer är 0,5 mm, vi lever inte på stenåldern längre, bilen har ABS, DSTC, AWD och individuella givare och reglering på varje hjul som utan minsta problem kan hanter att mönstret skiljer 0,5 mm.

Om 0,5 mm gör att man genast fladdrar av vägen och dör trots alla sytem som stabiliserar bilen ska man nog sluta köra bil överhuvudtaget,

Kör du i en kurva så kan vägbeläggingen har större skillnad i grepp än vad 0,5 mm skiljer på däcken.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
I regel är det givetvis bästa däcken bak, men det finns ju en fin gräns. Jag skulle väl säga att om man kör mycket per säsong(typ 1000+ per SÄSONG) så kanske man bör skifta fram/bak i mitten av säsongen, innan differensen blir för stor.
Det är väl egentligen något man bör göra oavsett vilken ände/ändar bilen driver i, då slipper man eländet att 2 däck är sopslut och 2 nästan nya :P (lite överdrivet, givetvis).
Det är väl iofs mest jobbigt på en FWD när det händer... Måste ha bra däck bak för att man har noll kontroll över bakvagnen, och man måste ha bra däck fram för att ta sig någonstans :P

RWD fungerar ju lite annorlunda, där har man ju dom bästa däcken både bak och på drivningen.... Nackdelen är väl att man tappar styrningen istället, men det är väl bara att rycka i kryckan och gasa sig ur :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(sista stycket är inte seriöst menat)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:.
Det är väl egentligen något man bör göra oavsett vilken ände/ändar bilen driver i, då slipper man eländet att 2 däck är sopslut och 2 nästan nya :P (lite överdrivet, givetvis).
:-)-)

På min sista 10 st omgångar däck har aldrig något däck någonsin skiljt mer än 0.5 mm, oftast mindre, då jag skiftar runt.

Det är det bästa för balans, grepp, miljö och plånbok.
av Waizguy
Sjukt att folk är så beroende av hur många drivande axlar fordonet har för att kunna klara en svensk vinter.
Ännu konstigare är att man behöver awd som boende i stockholm för att åka till fjällen en gång per år.
Kanske 4 hjul som driver inte är nog bäst att köpa 6WD så man tar sig till dalarna....;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Waizguy skrev:Sjukt att folk är så beroende av hur många drivande axlar fordonet har för att kunna klara en svensk vinter.
Ännu konstigare är att man behöver awd som boende i stockholm för att åka till fjällen en gång per år.

Hehe ja... Jag bor i en riktig snöhåla, där AWD faktiskt skulle göra någon nytta men... Jag har bara haft 2-hjulsdrivna bilar med öppen diff(=driver på det hjul som går lättast), och jag har bara "kört fast" EN gång, och det var på min egen uppfart som får spolad glansis under vintern, och det var första vintern med V70in och var helt mitt eget fel, då jag placerade bilen som om den vore RWD(hade en 945a innan) som jag var van vid för att få fäste... :P Då var det bara att låta bilen glida ner för backen med stolheten droppandes efter och göra om göra rätt :lol:
av sparwen
joel80 skrev:
Det har stor betydelse hur mycket mönsterdjup du har, såklart även på samma sorts däck.
mönsterdjup däck.jpg
Du bör kanske tillägga att den där bilden avser där det är vatten på vägbanan?
Nokian rekommenderar i alla fall däckbyte mellan fram och bak runt 5000 - 10 000 km och de borde väl ha rätt bra koll på det här med sladd.
Men jag har aldrig sagt emot att de sämsta däcken ska vara bak, men jag anser att man aldrig ska vänta med däckbyte så länge att det blir dåliga däck ens.
av llesrof
volvoc70cab skrev:Därför kör jag FWD

LÄST !!!!
Lågt däcktryck påverkar inte däckets omkrets, jämför med en bandvagn. Däremot är det så att många AWD-system kopplar in "fyrhjulsdriften" under alldeles för lång tid när varvtalet skiljer mellan fordonets olika axlar – när framhjulen rullar snabbare än bakhjulen (t.ex. på grund av mer slitna framdäck). Min verkstad får in väldigt många stadsjeepar som måste få AWD-systemet utbytt när diverse solbrända blöjraggare har slitit ner framdäcken kraftigt efter att ha försökt imponera på fjortisarna utanför McDonalds genom burnouts och andra dito pubertala övningar
Fast när det gäller däck på samma axel torde det vara samma på alla bilar. Man bör ha lika stora för att inte diffen ska arbeta hela tiden.
Det är annat när det gäller fram- mot bakhjul, olika 4WD är olika känsliga beroende på konstruktion (mellandiff).
Tex. gick ju V70 AWD ner om man inte bytte alla däck samtidigt. En liten nätt kostnad på 40.000...
Om man läser i en del instruktionsböcker framgår ganska tydligt att det är ytterst noga med att alla däcken är lika mycket slitna. I Audis fall har jag för mig (orkar inte titta efter) är det så att om ett däck byts på t.ex. bakaxeln måste BÅDA bytas för att drivlinan inte skall ta skada. Få tycks ha koll på dett
Tack. Då vet vi det.

Waizguy skrev:Sjukt att folk är så beroende av hur många drivande axlar fordonet har för att kunna klara en svensk vinter.
Kanske 4 hjul som driver inte är nog bäst att köpa 6WD så man tar sig till dalarna....;)
Det är ju för tusan inne i stan man behöver AWD. Det är isigt när man skall iväg från korsningar och trafikljus, för att inte tala om dåligt snöröjda parkeringsplatser. Största anledningen till att köra AWD är nog ändå att det retar många små viktigpettrar som anser att AWD är onödigt, dåligt för miljön och att riktiga karlar minsann klarar sig med tvåhjulsdrift och helst så på bakhjulen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Derank
Hehe, smått facinerande att en så banal sak som AWD kan skapa en sån debatt, likaså de där trådarna om bensin vs diesel.........
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 29
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?