Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Mb jag provade var en 211 E280cdi 4-matic 2008, 25000 mil 2 ägare servade hos Mb, pendlarkörd i Härjedalen, rostblemma på höger bakdörr endast, inredning sliten med klädselsläpp inne på förardörr vibrationer och alla bromsar glödheta efter lugn provkörning, v6 diesel ganska slö om man inte trampa ner gasen ordentligt då kom den likt ketchup effekten, när jag sedan satte mig i min Volvo så kändes den som en nyare bil mer lätt i stegen, bromsat som tar med ett lätt tryck m,m. D5 163 hk drar vid 30 mila pendling i 100 km/h snitt hastighet ca 0,55, men oj drar en 185 hk 0,9? Kanske bäst att behåll min Super Volvo -03 då, kanske bästa årsmodellen någonsin?
llesrof skrev:
Lövet skrev:
llesrof skrev: Jo, men jag tror inte du lagade bilen i storleksordningen 30 tusen om året. Det är ju minst där någonstans värdeminskningen ligger på Skodan. Tror snarare det är lågt räknat.

Att man tycker att det är "värt det" är en annan sak. Det är en annan budget ;-)
Jag bryr mig inte så värst mycket om värdeminskningen. Jag får ju liksom ingen faktura på den varje månad. Jag har ju värdeminskning på allt utom möjligtvis huset och min synthesizers. Så med min glädjekalkyl så får jag väl ta från nöjeskontot för värdeminskningen. Senaste åren kostade XC70:n mig nästan 10.000:- i underhåll utöver årlig service. Då fanns det mycket kvar som förmodligen började bli slitet och förmodligen behövde underhåll eller bytas ut, ECC och turbo inte minst.
Fast hur kan det vara bättre att lägga 40.000kr på ingenting varje år istället för 10.000kr i underhåll? Ekonomiskt sett spelar det ju ingen roll om du får en faktura eller inte. Det är lite detta jag menar med glädjekalkyl. Du sparar ingenting på att åka Skodan, tvärtom har du högre kostnader varje månad.
Alla bilar har ju sin Akilleshäl och Vag 2,0 Diesel har ju sin sexkantsaxel till oljepump som vill bli rund efter 10000 mil oljetrycks lampan tänds snabbt av med motorn men då har turbolagren redan tagit stryk, men då har du väl bytt till en ny bil igen?
Källa Vag verkstaden och en polare aom fått byta turbo 2 gånger på 20000 mil i sin Vag.
Inghus skrev:Mb jag provade var en 211 E280cdi 4-matic 2008, 25000 mil 2 ägare servade hos Mb, pendlarkörd i Härjedalen, rostblemma på höger bakdörr endast, inredning sliten med klädselsläpp inne på förardörr vibrationer och alla bromsar glödheta efter lugn provkörning, v6 diesel ganska slö om man inte trampa ner gasen ordentligt då kom den likt ketchup effekten, när jag sedan satte mig i min Volvo så kändes den som en nyare bil mer lätt i stegen, bromsat som tar med ett lätt tryck m,m. D5 163 hk drar vid 30 mila pendling i 100 km/h snitt hastighet ca 0,55, men oj drar en 185 hk 0,9? Kanske bäst att behåll min Super Volvo -03 då, kanske bästa årsmodellen någonsin?
du har den snålaste motorn iaf, dom nyare med partikelfilter började visst ta mer enligt många, och verkar ju stämma ganska bra då dom jag vet om ligger på 85 och uppåt. kör man riktigt lungt och växlar manuellt får man ner den med samma körning kring strax under 0,8/l milen. kan ta som exempel min 99:as e-klass 220 cdi med 47500 mil på mätaren, under en tank på samma körning samt 10 mil med släp i 110-130 hade den tagit 0,64 l milen, samt att jag ofta låg i 100-110 till och från jobbet med den, motorn går dessutom mycket tystare än xc:n som ändå bara gått snart 23 tusen.

vet inte om det bara är jag som tycker n karossen känns betydligt mycket bättre ihopskruvad samt bättre matrial i inredningen, mindre gnissel och skrammel, någorlunda ordentligt dörrtjoff, helt enkelt bättre känsla än dom nyare?
Trodde att en 5 år nyare och halva körsträckan Mb E211 facelift med 4-hjulsdrift 3 liters V6 Diesel Automat skulle ge mig en aha upplevelse och måste ha känsla men tyvärr min 70000 kr billigare Volvo Xc70n visade bara hur bra den var i jämförelse. Visst knarrar det ibland under instrument panelen, och gnisslar i kupe fläkten under uppstart men nog går xc tyst nog för sina 55000 mil, tystare än en ny Focus hgv 1,6 D tex. Pratade med Volvo verkstaden i dag och han förorda 2011 och framåt pga stort kvalitets lift på Volvo både känsla och tekniskt dvs hoppa xc 2008-10 pga Ford strul...
Inghus skrev:Trodde att en 5 år nyare och halva körsträckan Mb E211 facelift med 4-hjulsdrift 3 liters V6 Diesel Automat skulle ge mig en aha upplevelse och måste ha känsla men tyvärr min 70000 kr billigare Volvo Xc70n visade bara hur bra den var i jämförelse. Visst knarrar det ibland under instrument panelen, och gnisslar i kupe fläkten under uppstart men nog går xc tyst nog för sina 55000 mil, tystare än en ny Focus hgv 1,6 D tex. Pratade med Volvo verkstaden i dag och han förorda 2011 och framåt pga stort kvalitets lift på Volvo både känsla och tekniskt dvs hoppa xc 2008-10 pga Ford strul...
Samma upplevelse,fast från E211 -05 till nuvarande S80 -10. Skrammel knarr gnissel. Men vad vet jag kanske fått ett måndagsexemplar.
snepo skrev:
Inghus skrev:Trodde att en 5 år nyare och halva körsträckan Mb E211 facelift med 4-hjulsdrift 3 liters V6 Diesel Automat skulle ge mig en aha upplevelse och måste ha känsla men tyvärr min 70000 kr billigare Volvo Xc70n visade bara hur bra den var i jämförelse. Visst knarrar det ibland under instrument panelen, och gnisslar i kupe fläkten under uppstart men nog går xc tyst nog för sina 55000 mil, tystare än en ny Focus hgv 1,6 D tex. Pratade med Volvo verkstaden i dag och han förorda 2011 och framåt pga stort kvalitets lift på Volvo både känsla och tekniskt dvs hoppa xc 2008-10 pga Ford strul...
Samma upplevelse,fast från E211 -05 till nuvarande S80 -10. Skrammel knarr gnissel. Men vad vet jag kanske fått ett måndagsexemplar.
tror inte du fått något måndags ex, volvo är helt enkelt så, iaf dom jag åkt men det är till 09-10 den nyaste jag suttit i, och ingen har gått särskilt långt, den som gått längst har gått 27 tusen idag. men den bilen har haft mycket problem med allt möjligt, allt från framlysena till dörrlås som inte fungerar, dåliga spridare samt kontakt till en spridare så bilen gick inte alls som den skulle, och lådan gick i felsäkert läge. och innan verkstäderna hittade felet (var in på 2 olika), virvel spjäll mm mm
osla skrev:nej, de gör dom inte, även en bekant har en exakt lika bil, och hans tar ännu mer men då kör han lite hårdare. är väl mycket för att lådan verkligen gillar att varva motorn det går mycket bränsle, men sen är ju inte 185 hk känd för att gå billigt heller
Med automat drar den ohemula mängder om man kör på lite. Med manuell låda är 185 hk motorn förbluffande snål.
osla skrev:
snepo skrev:
tror inte du fått något måndags ex, volvo är helt enkelt så, iaf dom jag åkt men det är till 09-10 den nyaste jag suttit i, och ingen har gått särskilt långt, den som gått längst har gått 27 tusen idag. men den bilen har haft mycket problem med allt möjligt, allt från framlysena till dörrlås som inte fungerar, dåliga spridare samt kontakt till en spridare så bilen gick inte alls som den skulle, och lådan gick i felsäkert läge. och innan verkstäderna hittade felet (var in på 2 olika), virvel spjäll mm mm
Min har bara gått 17 tusen. Tycker min gamla T6:a -99,var bättre hopskruvad.

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]