Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Dacia Duster är till stora delar Nissan Qashqai under skalet. En testvinnare vid flera tillfällen. Däremot är utförandet "öststatsmässigt" och bilen bullrig, ful och trött. Kan man leva med det så är det billigt.
Användarvisningsbild
av svergie2
Schmoyoho skrev:
svergie2 skrev:Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo S80 V8 AWD 315hk http://www.blocket.se/vi/66486847.htm

Här har du en jättefin bil!

Fyrhjulsdrivna Volvos med 5000 mil under 150k existerar inte, gå upp till 12 000 mil så hittar du några fler. Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V70 II D5 AWD http://www.blocket.se/vi/67087742.htm

//Kantig unge.
Jag tänkte bevisa dig fel men du har rätt. Det var ett snävt urval med 150 kkr, <5000 mil och AWD. V8:an var ju ett bra tips för hälften av kriterierna. Den faller nog på låg totalkostnad: dyr att försäkra, dyr i bränsleförbrukning (förhållandevis snål på landsväg men på sin höjd kommer du ner i en förbrukning motsvarande en dieselbil med husvagn). Men bekväma, säkra, och trevliga på landsväg är de ju helt klart.

Går man upp till 10000 mil breddas ju utbudet av volvos men inga bilar som direkt slår en som bränslesnåla. Några XC70:s, XC90s och en S80 3.2 AWD. Några V50 T5 men frågan är ju om de inte faller på komforten. T.o.m jag som inbiten volvo-...karaktär hade ju nog börjat snegla på BMW istället med en budget på 150kkr.
Ja, BMW skulle jag nog också tittat på. Absolut ingen Dacia iallafall Bild

//Kantig unge.
Jag kan tänka mig att gå upp till 200 000. Vad tror ni om följande som pendlarbil med fyrhjulsdrift (som jag behöver en gång per dag på vintern för att ta mig uppför en 150 m lång backe)
Passat
Golf
Skoda Octavia

Jag kör cirka 2 mil motorväg i 90-110 km/h och 2 mil i bilköer 20-50 km/h enkel väg.

Jag vill ha en 1-2 år gammal bil som gått max 5000 mil och ha bränslevärmare med tidur eller fjärrkontroll.
av Mwi
Vad kör du för bil idag och hur ofta kör du fast i backen med nuvarande bil?
Du kommer ju att köra 8 mil varje dag utan att behöva fyrhjulsdriften och du får ju högre driftskostnader hela tiden med fyrhjulsdrift oavsett årstid eller snöfri vinter. Själv hade jag valt en Volvo V40 diesel D2-D4 FWD med automat och Nokia Hakka vinterdäck, då får man en säker och bekväm bil med bra drivförmåga i snön.
Mwi skrev:Vad kör du för bil idag och hur ofta kör du fast i backen med nuvarande bil?
Du kommer ju att köra 8 mil varje dag utan att behöva fyrhjulsdriften och du får ju högre driftskostnader hela tiden med fyrhjulsdrift oavsett årstid eller snöfri vinter. Själv hade jag valt en Volvo V40 diesel D2-D4 FWD med automat och Nokia Hakka vinterdäck, då får man en säker och bekväm bil med bra drivförmåga i snön.
Kör en v70 från 2009 som gått 18 000 mil. Kör fast 5-10 gånger per vinter. Hade väl varit OK att leva med om jag inte haft bilen med hungriga dagisbarn...
Användarvisningsbild
av fjohan82
av Mwi
petermikael skrev:Kör en v70 från 2009 som gått 18 000 mil. Kör fast 5-10 gånger per vinter. Hade väl varit OK att leva med om jag inte haft bilen med hungriga dagisbarn...
Ok då är det helt klart värt merkostnaden för fyrhjulsdrift, hungriga dagisbarn är inte smidigt, en Volvo med awd och dina övriga önskemål tror jag blir svårt att hitta så dina tankar på Skoda eller VW är ganska vettiga.
av Lövet
Det är enbart ett fåtal servicar som är dyrare till awd modeller när exempelvis olja i bakaxel ska bytas. I övrigt är det inte mycket som behöver servas.
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]