- tis 07 jun 2016, 18:07
Jag har handlat från mister auto ett par gånger,jag har inte haft några problem med dom.
Moderator: Moderatorer
oveg skrev:Hur är det med momsenKöper du från ett EU-land (exv Tyskland), så betalar du tysk moms om 19% (väntas sannolikt höjas några procentenheter). Ingen tull eller andra avgifter tillkommer. Kort sagt, precis samma förfarande som om du skulle köpa från svensk nätbutik (dock med längre momsats, än så länge).
M auto s priser är väl utan moms.
Hur fungerar detta
EU land?????
Ni som har handlat
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Yaniz skrev:Det stämmer bara delvis, ett företag som säljer mycket varor till Sverige måste betala svensk moms. Jag tror gränsen går vid 300k/år, men är osäker. Därför får man betala 25% moms fast man köper från t.ex Amazon.de, Amazon.co.uk, även mister-auto, reservdelar24 med dess systsersidor är det 25% moms. Det går heller inte att "lura systemet" genom att handla med EUR på deras tyska sida, momsen ändras till 25% när du väljer frakt till Sverige :)
Köper du från ett EU-land (exv Tyskland), så betalar du tysk moms om 19% (väntas sannolikt höjas några procentenheter). Ingen tull eller andra avgifter tillkommer. Kort sagt, precis samma förfarande som om du skulle köpa från svensk nätbutik (dock med längre momsats, än så länge).
Waizguy skrev:Yaniz skrev:Det stämmer bara delvis, ett företag som säljer mycket varor till Sverige måste betala svensk moms. Jag tror gränsen går vid 300k/år, men är osäker. Därför får man betala 25% moms fast man köper från t.ex Amazon.de, Amazon.co.uk, även mister-auto, reservdelar24 med dess systsersidor är det 25% moms. Det går heller inte att "lura systemet" genom att handla med EUR på deras tyska sida, momsen ändras till 25% när du väljer frakt till Sverige :)
Köper du från ett EU-land (exv Tyskland), så betalar du tysk moms om 19% (väntas sannolikt höjas några procentenheter). Ingen tull eller andra avgifter tillkommer. Kort sagt, precis samma förfarande som om du skulle köpa från svensk nätbutik (dock med längre momsats, än så länge).
/// Waiz
Yaniz skrev: Handlar reservdelar mm till mina bilar uteslutande på tyska nätbutiker och det har alltid påförts tysk moms om 19%. Nu senast från autoteilemann.de (kollade just momssatsen på fakturan). Det är mina personliga erfarenheter och inget som ger mig dåligt samvete.Det är företagets skyldighet att se till att rätt moms betalas, har du bara betalat 19% och det senare visas att företaget behöver betala 25% så är de ju såklart inte ditt ansvar. Du kan omöjligen veta om de säljer tillräckligt mycket till Svenska kunder för att momsen ska betalas hit.
oveg skrev:Tack för svar.Handlade från Finland el delar till företaget för ca 1700 kr och oväntat var det inger moms alls pålagd trots pris inkl sv moms i nätbutiken
Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]
Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]