Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
rid54 skrev: men skillnaden mellan A3 och A5 tycks ju vara delvis andra saker.
Om man ska uttrycka sig så enkelt som möjligt, så ska skillnaden mellan A3 och A5 bestå i att A5 "håller" i 3000 mil, medan A3 "håller" i 2000 mil. Båda är longlifeoljor. Så säger teorin, men det vete fan om man ska tro på ...
av Waizguy
Longlfe är bara en form av en klassifikation som hänger ihop med tillverkarens klassifikationer. Ett exempel på sådan klassifikation är Saab som ska ha GM DexosII Longlife och som de flesta Saab-kännare vet så byter man oljan långt innan 2000-2500 mil.
Det finns även s.k "Longlife oljefilter" skulle vara högst intressant att öppna upp en sådan för att se skillnaden, om det ens är någon skillnad.

ACEA's A1/B1 är en lågfriktionsolja som passar till motorer som vill ha en HTHS viskositet mellan 2.6 till 3.5 cP
och
ACEA's A5/B5 har en HTHS viskositet mellan 2,9–3,5 cP.

Det handlar alltså om friktion och viskositet = bränslebesparing.
Longlife är en längre serviceintervall med många (ibland knepiga) krav som ev. skulle fungera utmärkt till en lastbil som kör på samma varvtal, mil efter mil, timmer efter timme.
I många lastbilar rengörs oljan också i en form av centrifug.

Den vanligare (snart ovanligare) A3/B3 är en helsyntetisk motorolja med Jämn viskositet dvs den ska hålla den viskositet den är specificerad för och inte bli sämre under den tid och förhållande som den ska klara av.

Är motorn specad för A1/B1 så kör på den men korta ned intervallerna, ett bra, fräscht, oljefilter gör mycket.

Jag har inte öppnat en Volvo motor som gått på långa bytesintervaller men jag var med en bekant med dennes audi och silen var nästan igensatt och fullt med skit i tråget, undrar hur kammarna såg ut.
Sen om den bilen var allmänt misshandlad kan jag inte svara på men att byta olja, rätt olja och i tid är viktigt.

/// Waiz
av andersuw
Waizguy skrev:ACEA's A1/B1 är en lågfriktionsolja som passar till motorer som vill ha en HTHS viskositet mellan 2.6 till 3.5 cP
och
Helt rätt. Men om man skall vara petig är det 2,6 på A1/B1 bara vid viskositetsklassningen xW-20. Annars är det 2,9-3,5 även där.
av andersuw
rid54 skrev:ACEA-klassningen är väl inte stenhårt sammankopplad med viskositeten, egentligen? Om man har behov av en 0W-30 olja så kan den säkert finnas både som A1, A3, A5... Eller?
Ja. Fast när man botaniserar på oljehyllan på macken tror jag det är lättare att hitta A5/B5 som 0W-30 än att hitta A3/B3/B4 i samma viskositetsklass. Detta hänger förstås ihop med vilka kombinationer av ACEA-klass och viskositetsklass som biltillverkarna rekommenderar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:viskositeten säger ju bara hur tjock-/tunnflytande oljan är vid olika temperaturer. Första säger hur tjock den är kall, och andra säger hur tunn den är varm.
Gamla varma motorer bör ha -40, nyare motorer som inte är lika varma bör ha -30. 0W, 5W eller 10W beror på hur bilen står förvarad och sånt. Står den oskyddad ute under kalla vintrar med många kallstarter så är nog 0W att överväga. Står den i garage där tempen är som lägst typ 0C så är 5W rätt lämpligt. Är det ännu varmare så funkar 10W.

Att kallstarta vid -30c med t ex 10W är inte så nyttigt, då oljan kommer vara mer tjockflytande än sirap, medans 0W kommer vara betydligt mer tunnflytande.
Samma gäller t e x -30 och -40. -40 i en motor som har kallare drift temperatur(dom flesta nyare) får skapligt mycket mer friktion då oljan aldrig blir tillräckligt varm för att ta nytta av -40, vilket då i första hand leder till högre bränsleförbrukning(oh no!! ...).
En äldre varm motor med -30 blir det tvärt om för, oljan blir så tunn att den inte smörjer lika bra som -40. Att ha -40 i en -30 motor, eller -30 i en -40 motor är ingen katastrof dock, det är så pass små skillnader att det skulle ta många många år och mil utan oljebyte innan det skulle ha en negativ inverkan. kall-viskon är desto viktigare dock, då man vill ha smörjning så fort som möjligt vid kall starter. Kamaxlar osv mår inte bra av att vänta på oljan :roll:

Själv kör jag 5W-40 året runt, då jag dels har turbo(så lite tunnare kall olja hjälper till att ge turbon smörjning fortare) och dels har bilen i varmgarage. Hade jag haft bilen i kallgarage eller ute så hade jag helt klart gått ner på 0W-40 på vintern.

Tyvärr vet jag dock inte dom exakta siffrorna för tjock-/tunnflytande vid specifika temperaturer.
Kör själv med 5W-40 i min bil och den står ute året om och det var inga problem att kallstarta den när det var som kallast -22 och oljetryck byggde den upp rätt fort. Däremot vet jag att en 10W-40 olja var så seg när det var -18 att det blev som trådar av den när man tog upp oljestickan :shock:
av andersuw
Lucif3r skrev:viskositeten säger ju bara hur tjock-/tunnflytande oljan är vid olika temperaturer. Första säger hur tjock den är kall, och andra säger hur tunn den är varm.
Gamla varma motorer bör ha -40, nyare motorer som inte är lika varma bör ha -30. 0W, 5W eller 10W beror på hur bilen står förvarad och sånt. Står den oskyddad ute under kalla vintrar med många kallstarter så är nog 0W att överväga. Står den i garage där tempen är som lägst typ 0C så är 5W rätt lämpligt. Är det ännu varmare så funkar 10W.

Att kallstarta vid -30c med t ex 10W är inte så nyttigt, då oljan kommer vara mer tjockflytande än sirap, medans 0W kommer vara betydligt mer tunnflytande.
Samma gäller t e x -30 och -40. -40 i en motor som har kallare drift temperatur(dom flesta nyare) får skapligt mycket mer friktion då oljan aldrig blir tillräckligt varm för att ta nytta av -40, vilket då i första hand leder till högre bränsleförbrukning(oh no!! ...).
En äldre varm motor med -30 blir det tvärt om för, oljan blir så tunn att den inte smörjer lika bra som -40. Att ha -40 i en -30 motor, eller -30 i en -40 motor är ingen katastrof dock, det är så pass små skillnader att det skulle ta många många år och mil utan oljebyte innan det skulle ha en negativ inverkan. kall-viskon är desto viktigare dock, då man vill ha smörjning så fort som möjligt vid kall starter. Kamaxlar osv mår inte bra av att vänta på oljan :roll:

Själv kör jag 5W-40 året runt, då jag dels har turbo(så lite tunnare kall olja hjälper till att ge turbon smörjning fortare) och dels har bilen i varmgarage. Hade jag haft bilen i kallgarage eller ute så hade jag helt klart gått ner på 0W-40 på vintern.

Tyvärr vet jag dock inte dom exakta siffrorna för tjock-/tunnflytande vid specifika temperaturer.
Är nyare motorer verkligen designade för att i normalfall gå med lägre temperatur på oljan än nyare? Har du några källor där man kan läsa mer om detta?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
andersuw skrev:

Är nyare motorer verkligen designade för att i normalfall gå med lägre temperatur på oljan än nyare? Har du några källor där man kan läsa mer om detta?
Motorerna går väl med samma temperatur bara att dom har väl som med allt annat det ska dra mindre bränsle/det ska vara miljövänligt och då häller man i tunnare olja som i sin tur kanske sliter på motorerna mer.

Undrar inte om det var Ford eller Renault som kör med en olja som är 0-20 den var iaf som vatten känns ju bra :roll: :shock:
av Waizguy
andersuw skrev:
Waizguy skrev:ACEA's A1/B1 är en lågfriktionsolja som passar till motorer som vill ha en HTHS viskositet mellan 2.6 till 3.5 cP
och
Helt rätt. Men om man skall vara petig är det 2,6 på A1/B1 bara vid viskositetsklassningen xW-20. Annars är det 2,9-3,5 även där.
Korrekt. xW-20 är ju dock inte så vanlig. Men eftersom bränslebesparing är A-O så är vi nog där snart.
andersuw skrev: Är nyare motorer verkligen designade för att i normalfall gå med lägre temperatur på oljan än nyare? Har du några källor där man kan läsa mer om detta?
Inte jag som fick frågan men det är nog ett rätt bra antagande då många nya motorer är specificerade att köras på xW-30. Skulle f.ö också vilja se någon mer omfattande studie då ämnet är intressant.

/// Waiz
av rid54
Modernare dieselmotorer tycks ju ha lite svårt att komma upp i temp, åtminstone vintertid. Då vill det ju till att oljan väljs så att smörjningen funkar som tänkt även under sådana driftförhållanden. Vad gäller ottomotorer tror jag nog att man utgår från att förbränningsrummet ska vara så varmt som möjligt. Detta är i så fall ingen nyhet, utan en gammal princip. Hur hög temp man kan tillåta beror väl på bränslets egenskaper och det är väl i så fall en ny fråga, om man ändrat bensinen därvidlag sedan gjutjärnsmotorernas tid.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS