Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

DayDreamer skrev:Använder inte momentnyckel eller momentstav utan jag brukar köra direkt med mutterknackaren men jag ställer ner kraften på den istället. Hellre att det sitter för hårt än för löst.
Du riskerar att dra sönder gängorna eller att bulten tänjs ut tills den går av.
Det är absolut ingen risk att de lossnar om du drar den liteför löst, bara den nypt fast i fälgen.. 20-30 Nm räcker för att bulten inte ska lossna.
Varken för hårt eller för löst är bra. Jag skulle inte köra med en bil där hjulskruvarna är dragna med 20-30 Nm.

Jag drar med momentnyckel till 120 - 140 Nm beroende på vad tillverkaren rekommenderar. Jag ser gärna att gummiverkstan efterdrar med momentnyckel och inte bara använder momentstav.
Jag har köpt in ett antal mutterdragare under åren och min erfarenhet är nog att använder man inte den på en däck firma så behöver den inte vara så förskräckligt dyr. Vi har haft (på jobbet) ett antal (billiga runt 5-700 sek (hel låda med hylsor) och dom funkar bra (har en själv) ett par missöden med borttappad låsning som håller hylsan och axeln som själva "hammaren" är leded på har gått av. Den råkar vi ha som reservdel för något helt annat på "mitt" förråd, så den är inga problem. Jag drar alltid med lägste hastighet och c:a 8kg tryck, använder alltid momentnycket.

Mvh
Lennart
Jag köpte för många år sedan en vidrig Meec från Jula. Tyvärr vägrar den dö och den gör sitt jobb utan problem. Feelgood-känslan vid användning är helt obefintlig men funkar gör den. Eftersom jag själv drar åt muttrarna är det heller aldrig några problem att lossa dom trots att maskinen är rätt klen.

Vid åtdragning lägger jag an med maskin (nu vet jag hur många "knack" jag ska göra för att det ska bli lagom") och drar det sista för handen med fälgkors eller motsvarande.

"hellre för hårt än för löst" är tokigt fel. Det finns bara ett sätt och det är rätt moment.
Nexus skrev:Har lyckats elda upp en Elektrisk mutterpicka, den gilla ej dra åt fjäderspännare :lol:
Det kan ha sina fördelar med tryckluftdriven mutterdragare i alla fall :lol:
Inte flera minuter men jag hade 2 spännare på fjädern som jag körde ihop växelvis och det började ryka kraftigt och sedan brann det lite lätt om maskinen. .
Var inte värre än lossa 5 hårt dragna hjulmuttrar anser jag...
Självklart vet jag den inte är till för kontinuerlig "drift" men tyckte den borde pallat det...
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]