Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Och, det är du helt SÄKER på? ??:-/
Ta dig tid och läs in lite info i ämnet på nätet. Finns hur mycket som helst!
Yaniz skrev:
SRT skrev:Samma här.Började köra 140hk S80 på Biltemas helsyntetiska 5-40 olja för några år sedan och lär fortsätta med detta även i den nyare 2.5T när jag upplever den lika bra som många andra dyrare märkesoljor.
Du skriver att du har en 2.5T som enligt Volvo ska fyllas med 0W-30? Jag har nämligen själv en V70 2.5T modellår 2008 som ska ha 0W-30 men jag funderar på att gå över till 0W-40 eller 5W-40. Ser ingen vits med att ha s k longlife olja, då jag byter olja efter max 1 år eller 1.000 mil.

Ni som gått ifrån 0W-30, vad har ni för erfarenheter och vilken olja har ni ersatt longlifeoljan med?
Det du ser är siffror på en behållare, dvs olika viskositet.
Egentligen ointressant(inom rimliga ramar)
Det är ACEA-klassningen som är det viktiga. 2.5T ska ha ACEA A5/B5, det är klassning för bl a skjuvning. Man kan inte bara hälla i en annan olja utan att veta vad man gör.
Yaniz skrev:
Jag frågade bara om du var säker. Anledningen är att jag har i min närhet en konverterad VW-flygmotor.I den får du inte använda mineral. Du måste använda minst delsyntet.
Senast redigerad av 3 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
SRT skrev:Samma här.Började köra 140hk S80 på Biltemas helsyntetiska 5-40 olja för några år sedan och lär fortsätta med detta även i den nyare 2.5T när jag upplever den lika bra som många andra dyrare märkesoljor.
hur kan du få en upplevelse av motorolja?
Kan du uppleva hur bra en olja fångar upp och håller kvar sot, metall och smuts?
Kan du uppleva att oljan inte koksar av värmen?
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
Yaniz skrev: Nu ställer jag mig frågande till Biltemas oljor och deras kvalitet. Många anser att det är högkvalitativa oljor från Statoil i budgetförpackning, men mot bakgrund av min senaste erfarenhet ställer jag mig starkt frågande till Biltemas oljor.

Vad anser ni och vad har ni för erfarenheter av Biltemas oljor?

Andra har redan nämnt det.

Du jämför 2 olika produkter med olika specifikationer mot varandra.
Den ena är en mineralolja, den andra är en delsyntet.

Den ena har en ACEA klassning A2 den andra A3. Alltså en bättre klassning.

Din motor har ju gått ganska långt också.
SvenB skrev:
Yaniz skrev:
Jag frågade bara om du var säker. Anledningen är att jag har i min närhet en konverterad VW-flygmotor.I den får du inte använda mineral. Du måste använda minst delsyntet.
En helsyntetisk olja är en olja som endast består av syntetiska basoljor samt additiv. En delsyntetisk olja är uppbyggd av basoljor, som både består av mineralolja och syntetisk olja. Det finns inga regler som säger hur stort förhållandet ska vara mellan mineral och helsyntetisk olja, och just detta öppnar upp för den stora bluffen i sammanhanget. Tar du 1 liter mineralolja och 1 matsked syntetolja så har du framställt en delsyntetolja som du kan marknadsföra som delsyntetolja, men som i själva verket är en mineralolja.
Sedan är syntetoljan inte någon olja som är framställd på konstgjord väg som många tycks tro, utan den tillverkas av råolja på samma sätt som “mineraloljan”. Skillnaden är att syntetiska oljor tillverkas med mer avancerade raffineringsprocesser och har högre renhet och kvalitet än konventionella mineraloljor. Det inte bara avlägsnar fler föroreningar från råoljan, det gör att enskilda molekyler i oljan kan skräddarsys efter kraven från moderna motorer. Dessa anpassade molekyler ger högre skyddsgrad och bättre prestanda.
milktrucker skrev:hur kan du få en upplevelse av motorolja?
Kan du uppleva hur bra en olja fångar upp och håller kvar sot, metall och smuts?
Man kan i vissa fall märka på gången av motorn hur den mår, det kräver dock rätt stor erfarenhet av motorn i fråga.
Hur bra den fångar upp smuts och skit kan man se på 2 sätt - ena är givetvis vid oljebytet, det andra sättet är att räkna antal packningar som börjar läcka :mrgreen: :mrgreen: Gäller främst äldre bilar dock, där skiten är det enda som förhindrar läckage :P
Det är rätt vanligt att det händer när man går ifrån t ex 10W till 5W(varför vet jag inte exakt, kan inte säga att jag bryr mig direkt heller), och därav får många oljor felaktig kritik, "bohoo olja X gjorde att bilen började läcka olja!!!" osv.. :roll:
Lucif3r skrev:
milktrucker skrev:hur kan du få en upplevelse av motorolja?
Man kan i vissa fall märka på gången av motorn hur den mår, det kräver dock rätt stor erfarenhet av motorn i fråga.
Hur bra den fångar upp smuts och skit kan man se på 2 sätt - ena är givetvis vid oljebytet, det andra sättet är att räkna antal packningar som börjar läcka :mrgreen: :mrgreen: Gäller främst äldre bilar dock, där skiten är det enda som förhindrar läckage :P
Det är rätt vanligt att det händer när man går ifrån t ex 10W till 5W(varför vet jag inte exakt, kan inte säga att jag bryr mig direkt heller), och därav får många oljor felaktig kritik, "bohoo olja X gjorde att bilen började läcka olja!!!" osv.. :roll:
Det beror inte på viskositeten utan på tillsatserna som finns i oljan, en del sorts olja har lut tillsatt med en del har kalium, svavel osv, något som packningarna inte är gjorda för att klara av.
Precis som med rapsmetylester, gummislangarna börjar läcka av kamikalierna, inte av oljan i sig
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3