Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Funk skrev:
MartinS skrev:Köp själv, kör långt och behåll den länge. Det är den bästa ekvationen för att få låga milkostnader.
Kan man dessutom serva och skruva lite själv kommer man undan förhållandevis billigt... Men, man kör oftast runt i en gammal bil... ;-)
Ja, det hjälper ju en del om man fixar lite enklare reparationer/underhåll själv!

Min nya pendlarbil är tre veckor och har gått 120mil. Enligt min kalkyl, som jag faktiskt tror på hur bra den än må se ut, är att jag under en femårsperiod (15kmil) kommer åka den för 20.50kr/mil. Jag räknar förvisso inte med någon alternativränta i kalkylen, för den skulle vara obefintlig för mig ändå, jag är inte så mycket för att spekulera med mina pengar.

Vad vill jag ha sagt med det då. Jo min gamla S40 från 2003 skulle enligt samma kalkyl ligga på 16kr/mil. Man behöver inte åka lastgammalt för att åka hyfsat billigt, upp till fem år är inte en "gammal bil" för mig, även om den säkert är det för många andra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V70/XC70 Läggs ju ned om några veckor och slutar tillverkas p.g.a av att nya 90 modellerna som ersätter är på väg ut.

Så fort ny V90/V90XC börjar bli vanliga kommer V70/XC70 att kännas väldigt gammal och tappa extra mycket i värde.
av Zezlot
Jag måste fråga er vad ni tycker om "bilpriser.se" Jag fick för mig att detta var ganska "pinpoint" på bilvärde osv men vad ni skriver här och vad dom faktiskt är värda verkar skilja avsevärt... Pratade även med en av mina kollegor.. Han sålde sin v70 AWD med MASSA utrustning (som man sällan får betalt för + att v70 minskar JÄTTESNABBT I VÄRDE.) Hans bil var 1 år och ca 4 månader gammal... Han köpte den för 330 000 och fick 280 000 och han var oense om att en bil minskar "100 000- 150 000 tusen på en bil som man har 15 % rabbat på".... Han trodde att om man köper en populär modell tillexempel v40 eller XC60 så trodde han man förlora cirka 15-20 % första året (vilket ungefär är våran rabatt och om man säljer den privat istället för inbyte) och att man förlorar runt 45-55 % om man planerar att ha den en bil i 3 år och sen sälja till firma... Vad har ni för tankar kring detta? Har blivigt velig som fan då alla verkar säga olika :P Har hört med firmor nu iaf och 15 % är MAX vad dom ger mig :)
av Zezlot
kan även slänga ut frågan.
Hur mycket under försäljarnas priser kan man beräkna att få som privat person? Är de okej att ligga runt 20 tusen under eller är det för högt siktat?
av Zezlot
crumpets skrev:10% är ganska standard, det får folk utan att tjata särskilt mycket.
Nu menade jag om man SÄLJER som privatperson.. hur mycket under försäljarprisena man kan lägga ut den för :)
av valln
crumpets skrev:10% är ganska standard, det får folk utan att tjata särskilt mycket.
Hur lyckas man det?
Måste man plocka med utrustning för 100 000 kr och handlaren har större marginaler på det?
Användarvisningsbild
av Funk
valln skrev:
Hur lyckas man det?
Måste man plocka med utrustning för 100 000 kr och handlaren har större marginaler på det?
På tillbehör och handlarmonterat kan man få mer, vid senaste privatköpet jag var med om gavs det 20% på allt sådant. 11% på bilen rakt av inklusive allt monterat från fabriken

/Thomas
av Lövet
Tänk på att det inte direkt är jättelätt att sälja en bil privat i 280-300' klassen. De flesta bilar i den prisklassen säljs med kredit och det kan du inte lösa på något bra sätt som privatsäljare. Jag tror du kommer behöva lägga dig mycket mer under än 20.000:- för att någon ska bli lockad att handla privat.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS