Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När det gäller pallbockar duger Biltemas billigaste alldeles utmärkt. Har haft mina sedan mitten av 80-talet och dom tål mer än man tror. Funkar även bra när underlaget består av singel.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017052/

/Håkan
DayDreamer skrev:Det är så långt handtag så det blir ingen större kraftansträngning med dubbla kolvar.
??? På min med singelkolv är handtaget 110cm. Om du har dubbla kolvar behöver ju handtaget vara 220 cm för att det ska behöva exakt samma kraft och det verkar rätt opraktiskt.
GT-mannen skrev:När det gäller pallbockar duger Biltemas billigaste alldeles utmärkt. Har haft mina sedan mitten av 80-talet och dom tål mer än man tror. Funkar även bra när underlaget består av singel.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017052/

/Håkan
Nej. metallkanten högst upp viker sig o bilen kan börja glida av.

Köp hellre dess som klarar 2 ton, är mer hållbara, mindre vältbenägna och kostar endast 20 kr mer per styck.
Gå gärna upp på mellanmodellen som klarar 3 ton, den är stadigare pga större fotyta.
Bild
Dessa här ovan finns också i röd färg och säljs av Jula på kampanj emellanåt. Tror jag betalade 99:- för dem sist.
VolvoB20 skrev:
DayDreamer skrev:Det är så långt handtag så det blir ingen större kraftansträngning med dubbla kolvar.
??? På min med singelkolv är handtaget 110cm. Om du har dubbla kolvar behöver ju handtaget vara 220 cm för att det ska behöva exakt samma kraft och det verkar rätt opraktiskt.
Det ska vara så att man får ta i lite annars tappar man känslan när man lyfter bilen och man vill ju inte stå och pumpa i evigheter för att lyfta bilen. Den med dubbla kolvar behöver man inte direkt kraft anstränga sig heller för att lyfta bilen. Den duger åt mig iaf
Domkraften och pallbockarna fungerade utmärkt! Vi har ett litet garage så hela hävarmen fick inte plats på domkraften men det fungerade bra att använda endast halvan även om det blev klart tyngre.

Denna domkraften är bättre än den jag har hos mina föräldrar så de har väl uppgraderat den något. Denna kan släppa ner bilen långsamt vilket inte går med den andra.

Jag kan dock klaga på att hjulen verkar som att de var målade för efter att ha rullat lite på golvet så var de inte så vackra längre.
Huvudsaken är väl att den är bra och orkar lyfta bilen :) sen att färgen släpper på hjulen är ju en annan femma, det är samma på min färgen släpper också på hjulen men så länge den rullar så ska jag inte klaga :)
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS