svedan skrev:Jag skrev spikat med " " runt dvs fast. Innebär skruv, spik, lim eller vad du nu fäster med. Den är fast. Annars inte. Så den lösa sladden är ej fast installation och därför ok (oavsett vad som är klokt!). Men din gummikabel är troligen inte godkänd för fast installation, så bara där är den ej enligt norm. Det jag skrev innan stämmer, oavsett vad man tycker är riktigt.
Den kabel jag använder är köpt på AD-center. ink. T-koppling, förlängningar, intag och uttag i kupén. Installerat efter DEFAs anvisningar, Skulle inte det vara lagligt och godtjänt?? Kupévärmaren är visserligen en Biltema, så även motorvärmarkroppen. Fick byta sedan jordfelsbrytaren började lösa ut. Då var det i alla fall bra att det var kopplat och draget efter
lagstadgade regler och förordningar Det är oerhört stränga regler för hur man får koppla in 220V i fordon för det
kan hända olyckor. Anledningen är att det är fordon, och dom är isolerade från jord (gummidäck) till skillnad från ett hus som är naturligt jordat. Även om du "bara" använder det tillfälligt (torka ur eller dammsuga) så
får du inte använda en värmare eller damsugare utan att den är
godkänd för utomhus bruk och ansluten med jordad kabel och till ett jordat uttag. Det är dock ännu inte lagstadgat att det ska vara jordfelsbrytare. Där ligger Sverige efter många länder i Europa.
Kabeln som tillhör kupévärmaren och kabeln som går till stolpen behöver inte var "fast monterad". Det kulle nog ställa till problem. Dock finns (till kupévärmaren i alla fall) regler om kabelns längd. Är inte helt säker men har i "bakhuvudet" 1,2m.
Mvh
Lennart