Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Du hittar nog ingen lag som säger att det är förbjudet! Fast installation är när du "spikat" fast kabeln. Lös kabel är lös installation (typ igenom fönstret). Ingen lag emot detta. Sedan vad som är klokt är en annan fråga. Har du jordfelsbrytare, har du skyddat mot avskavd kabel. Händer en olycka, så är det en polisfråga , troligen allmänfarlig vårdslöshet. Men där faller även ett kvarglömt strykjärn etc in. Samma med elgräsklippare, en lös sladd som kan orsaka skador i trädgården...
svedan skrev:Fast installation är när du "spikat" fast kabeln.
Spikat ellet skruvat, vad är skillnaden. Jag har skruvat fast min kabel, stålförstärkt med gummi hölje. Jag har skruvat fast intaget med dubbla stjärnbrickor för ordentlig jordning enligt regler och förordningar som är lagstadgade för starkström i fordon (bilar, lastbilar, båtar, husbilar, husvagnar, försäljningvagnar e.t.c) totalt i onödan då, när det räcker med en inomhus kabel genom dörren, eller fönstret. Nästa steg blir väl i så fall att elda med rödsprit under bilen som dom gör i Sibirien. Det hade varit en syn att se på jobbet, 10 bilar i rad med brinnande plåtar under....

Mvh
Lennart
Jag skrev spikat med " " runt dvs fast. Innebär skruv, spik, lim eller vad du nu fäster med. Den är fast. Annars inte. Så den lösa sladden är ej fast installation och därför ok (oavsett vad som är klokt!). Men din gummikabel är troligen inte godkänd för fast installation, så bara där är den ej enligt norm. Det jag skrev innan stämmer, oavsett vad man tycker är riktigt.
svedan skrev:Jag skrev spikat med " " runt dvs fast. Innebär skruv, spik, lim eller vad du nu fäster med. Den är fast. Annars inte. Så den lösa sladden är ej fast installation och därför ok (oavsett vad som är klokt!). Men din gummikabel är troligen inte godkänd för fast installation, så bara där är den ej enligt norm. Det jag skrev innan stämmer, oavsett vad man tycker är riktigt.
Den kabel jag använder är köpt på AD-center. ink. T-koppling, förlängningar, intag och uttag i kupén. Installerat efter DEFAs anvisningar, Skulle inte det vara lagligt och godtjänt?? Kupévärmaren är visserligen en Biltema, så även motorvärmarkroppen. Fick byta sedan jordfelsbrytaren började lösa ut. Då var det i alla fall bra att det var kopplat och draget efter lagstadgade regler och förordningar Det är oerhört stränga regler för hur man får koppla in 220V i fordon för det kan hända olyckor. Anledningen är att det är fordon, och dom är isolerade från jord (gummidäck) till skillnad från ett hus som är naturligt jordat. Även om du "bara" använder det tillfälligt (torka ur eller dammsuga) så får du inte använda en värmare eller damsugare utan att den är godkänd för utomhus bruk och ansluten med jordad kabel och till ett jordat uttag. Det är dock ännu inte lagstadgat att det ska vara jordfelsbrytare. Där ligger Sverige efter många länder i Europa.
Kabeln som tillhör kupévärmaren och kabeln som går till stolpen behöver inte var "fast monterad". Det kulle nog ställa till problem. Dock finns (till kupévärmaren i alla fall) regler om kabelns längd. Är inte helt säker men har i "bakhuvudet" 1,2m.

Mvh
Lennart
Lennart, du skriver väldigt att man inte får, och lagstadgade regler o.s.v. Hänvisa då till dessa regler, det är skillnad på att inte få göra nåt, att man inte bör, och tillåtet o.s.v.
Jordat krävs bara när det det ska vara just jordat, mycket är dubbelisolerat och kräver iggen jordning, b.la dom flesta dammsugare, som du visst får använda ute under uppsikt, liksom mycket annat. Inne i kupen är INTE utomhusbruk, skulle vilja se den kupevärmare som är ipklassad för utomhusbruk ;) Och igen, vill se den regel som hänvisar till max längd på en kupevärmarkabel. Det har ju mer att göra med grovlek på ledare vs effekt på värmaren, många har en klen kabel, och då måste den vara kort iomed effekten, men får vara så för att den är "frilagd", men der är ju en helt annan sak.

Sen att det är olämpligt med sladd in genom rutan är ju klart, men inte olagligt.

Som sagt, källhänvisning är viktigt om man ska säga att man inte får.
Amarace skrev:Jordat krävs bara när det det ska vara just jordat, mycket är dubbelisolerat och kräver iggen jordning, b.la dom flesta dammsugare
Det spelar ingen som helst roll om dammsugare eller kupévärmare det är dubbelt , trippelt eller 4-dubbelt isolerat om du skaver hål på kabeln i dörren. Prova att besiktiga en bil, husbil eller husvagn med en 2-ledad kabel med stickpropp hängande ut genom dörren. En jobbarkompis fick bedyra "på heder och samvete" att han skulle åtgärda det innan han kunde köra därifrån Han hade glömt att ta bort värmaren och kabel i husbilen när han jobbat med den. En hemmabyggd Transit med egenhändigt byggt inredning och förhöjt plasttak utan 220V indraget. Har "satt" elchefen på att ta reda på detta. Reglerna för att "dra in" 220V i båten är en hel del att läsa, det kräver bl.a jordfelsbrytare i båten också, det behövs inte i personbil men förmodligen i både husbil och husvagn.

Mvh
Lennart
Ärligt talat är det skitsnack att besiktningen skulle ha tvingat nån att lova nåt, dom har inget överhuvudtaget med sånt att göra! Sen börjar du nu prata om annat, ingen kör väl omkring med en dammsugare i bilen med kabeln ut genom rutan. Detta handlade om en stillastående bil med kupevärmare. Jag håller med om att det är olämpligt, och att nätspänning ska hantetas varsamt, men det finns ingen lag mot det. Båt har inget med bil att göra.
Som sagt, skilj på begreppen och bör och ska ;)
Och ska vi nu vara petiga så kräver all fast installation behörighet, ett klammer på en kabel så är det fast, motorvärmarsystem är undantagna iomed att det är snabbkopplingar så man inte kan göra fel. Men om man sätter enbkopplingsdosa för att det t.ex är två olika system så inte kontakterna passar, då är det fast och kräver behörighet.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS