Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
På "prestanda/entusiast bilar som bara körs på sommaren kan jag kanske förstå ert resonemang, men inte på bilar som rullar i salt och slask. Då behövs ett enkelt och smidigt rostskydd.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av ThomasT
lennarte skrev:På "prestanda/entusiast bilar som bara körs på sommaren kan jag kanske förstå ert resonemang, men inte på bilar som rullar i salt och slask. Då behövs ett enkelt och smidigt rostskydd.

Mvh
Lennart
Du får givetvis rostskydda, MEN du får inte minska friktionen mellan fälg och nav för då kan det gå illa om du har otur.

.
Användarvisningsbild
av taxi
Menar ni på fullt allvar att ni smetar fett mellan nav och fälg? Mycket idioti har jag läst, detta är definitivt i topp-tio-listan.
av mortimer
taxi skrev:Menar ni på fullt allvar att ni smetar fett mellan nav och fälg? Mycket idioti har jag läst, detta är definitivt i topp-tio-listan.
För att ?
av Hertsh
mortimer skrev:För att ?
Läs svar från Lucif3r några kommentarer här ovan. Även citerat Bild
Lucif3r skrev:Anliggningsytan mellan fälg och skiva ska vara KLINISK REN. Inget jävla smörjmedel. Fälgen hålls på plats med hjälp av FRIKTION. Samma sak gäller med bromskivan mot hjullagret.
Med andra ord vill man INTE ha något skit som gör att fälgen kan "glida", vilket ger extra påfrestningar på bultarna, vilket i sin tur kan leda till att bultarna går av och du tappar hjulet.

1 stålborste(el. liknande) att borsta rent anläggningsytan på både fälg och skiva är allt man ska göra.
Användarvisningsbild
av Tomas88
På mina bilar har jag bara lite fett på navringen (själva tappen som sticker ut). Aldrig något på anliggningsytan mellan bromsskiva och fälg. Har aldrig haft problem med att något suttit fast. Bytte till v-däck nu i helgen på både V50n och 940n och inget av de åtta hjulen satt fast det minsta.
Som tidigare nämnt så vill man ha så mycket friktion så möjligt här och genom att fetta in så minskas friktionen.
Användarvisningsbild
av börne
lennarte skrev:På "prestanda/entusiast bilar som bara körs på sommaren kan jag kanske förstå ert resonemang, men inte på bilar som rullar i salt och slask. Då behövs ett enkelt och smidigt rostskydd.

Mvh
Lennart
Bullshit... Har som sagt aldrig använt klet utan det ska bara vara rent, aldrig haft problem att få av hjulen. En lätt smäll med näven längst upp så lossar det.

Kommer ihåg när "muppen" Bosse bildoktor kletade in hela navet med kopparklet... Nåt avsnitt senare tog han tillbaka detta & förklarade att det är ett friktionsförband, då är det dumt att smörja. Han fick väl för många klagomål från personer som kunde sin sak :lol:
av mortimer
Det finns ju ett litet spel/tolerans mellan navet på skivan och navhålet på fälgen. Här kommer det ju in vatten hur man än bär sig åt som föranleder rost som i sig får hjulet att sätta sig och svårt att få av. Menar ni att detta är vad som ska ske ? Behöver man inte bultarna när denna rostbeläggning skapats utan man skulle kunna plocka bort de för nöjes skull ? :lol:
av mortimer
Lucif3r skrev:
mortimer skrev:Behöver man inte bultarna när denna rostbeläggning skapats utan man skulle kunna plocka bort de för nöjes skull ? :lol:
Om du enbart kör rakt fram så det inte blir någon sido-belastning öht.(vilket i praktiken mer eller mindre är omöjligt) - Ja.
Bjuder på den :D

Måste erkänna att många inlägg i denna tråden är lite roliga att läsa.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS