Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Jag är inte speciellt intresserad av att köpa en hybridbil, utan är mer intresserad av en ren elbil. Hybridbil känns onödigt dyrt och tungt och dyrare att reparera, mer som kan gå sönder. Nu finns det ju också många ställen där man kan snabbladda samtligt som man gör andra ärenden.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Och jag tror inte att vi ska vara speciellt rädda för att elnätet inte ska klara av det. Vi gör av med betydligt mindre el nu i Sverige än vi gjorde för 20 år sen.
Stopp och bromsbelägg..... elförbrukningen skenar ju uppåt. Har du varit o läst på någon el-bils propagandasida nu igen

Och det som har gjort det möjligt att gå över till elenergi (och minska fossilberoendet) är är just kärnkraften som tog fart på 70-talet då vi ställde om från kol/olja till kärnkraftsel.
]
Suck..

Tänkte att jag inte behöver leta upp bilder och diagram eftersom det är så lätt att kolla upp siffrorna.. men du lyckas ändå förvränga det. Så här är det.
Vi hade 2014 den lägsta elanvändningen i Sverige sen 1986.
För att citera energimyndigheten: Den totala användningen av el, inklusive förluster vid överföring, var 135 TWh år 2014. Det är tre procent lägre än under 2013 då den var 140 TWh. Det är den lägsta elanvändningen under 2000-talet då den tidigare lägsta användningen var 138 TWh under 2009. Man får gå tillbaka till 1986 för att hitta ett år med lägre elanvändning.
https://www.energimyndigheten.se/Press/ ... -elexport/

Den skenar verkligen inte uppåt.

Man kan ladda rätt många elbilar innan det påverkar årsförbrukningen i speciellt stor omfattning. För en rätt stor bil (t.ex Teslan) kan man räkna på ca 2kwh/mil.
Snittbilisten i Sverige kör inte mer än drygt 1000 mil/år. Om vi räknar högt och räknar på 1500 mil blir det 3000kWh/år per elbil. Det betyder att runt 300 000 elbilar skulle öka årsförbrukningen med 3TWh. Det är som sagt ingen extrem ökning av elanvändning vi har att vänta den närmsta tiden.

Redan idag skulle det funka att stänga Ringhals1 om man kollar på den totala förbrukningen i Sverige. (Som 2014 var på 150TWh, alltså 15TWh över förbrukning) Men jag gissar att vid toppar och liknande skulle vi då i nuläget behöva importera, även om totalförbrukningen fortfarande blir högre.

Totala produktionen i Ringhals 1 2014 var 5,5TWh, för Ringhals 2 4,3TWh.
http://corporate.vattenfall.se/om-oss/v ... shistorik/

Här är totala förbrukningen sen 2001 per år:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... 321/24270/
(Kolla "Summa användning inom landet" inte den totala.. i den totala ingår exporten.)
Några fler oklarheter?
Användarvisningsbild
av joel80
Allinug skrev:Jag är inte speciellt intresserad av att köpa en hybridbil, utan är mer intresserad av en ren elbil. Hybridbil känns onödigt dyrt och tungt och dyrare att reparera, mer som kan gå sönder. Nu finns det ju också många ställen där man kan snabbladda samtligt som man gör andra ärenden.
Jag var också mer intresserad av en ren elbil, men fick inget annat att fungera med räckvidd än en Tesla, och det blev för dyrt. :(
En hybrid fick bli substitutet, som jag nog inte kommer bli missnöjd med, även om det kanske framöver kommer ses som en parantes i bilars utveckling.
av Mwi
joel80 skrev:En hybrid fick bli substitutet, som jag nog inte kommer bli missnöjd med, även om det kanske framöver kommer ses som en parantes i bilars utveckling.
Tänk på det när du ligger på E4:an mellan Stockholm och Gävle och tittar på förbrukningsstaplarna och upptäcker, fanken vad 350 kg ballast drar upp förbrukningen på en gammal 5 cylindrig motor men i en 2.5 ton tung V60 lär du inte märka sidovindarna så mycket :D det blir lär bli stabilt.
Ps. Lycka till med nya bilen även om jag gnäller på laddhybrider, så tycker jag det är roligt när någon köper en ny bil.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har räknat på det där utifrån min körjournal och jag har rätt många lite kortare resor mellan varje lång. (Gävle - Sthlm ca 2ggr i veckan)
Jag kommer oftast kunna ladda i Stockholm/Sollentuna under dagen jag är där.. så på mina resor har jag ca 4 mil eldrift. Det är ungefär en tredjedel..

Har jag lyckats köra en V70 D3 på under 0,6 (även fullastad) ska jag väl klara av att köra en V60 på under det också.. speciellt när man har regenereringen vid inbromsning och extra hjälpen av elen vid acceleration.

Men jag är medveten om att jag utför ett "lite dyrt" experiment. Min körcykel är inte optimal för en laddhybrid med bara ca 4 mils batteridrift.. jag kommer inte hamna i närheten av uppgiven förbrukning.

Lovar att rapportera.. både bra och dåligt. ;)

(Nu har vi dock hamnat lite OT... har ju en tråd om min kommande V60 TE... ;) )

Om jag minns rätt så ska startmotorn g&[…]

Uppdatering går inte in?

Bilen ska ha minst 40% laddning o bilen måst[…]

Youtube-tråden

Kina har både värmebölja och &oum[…]

Byte inre styrled

Hej, Samlar mod att byta en glappande styrled, l&[…]