Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tog en promenad bort till mitt lokala lilla centrum i morse, och på vägen ser jag två äldre medelålders polska herrar stå en liten bit bort och byter hjul på sin äldre Volvo S60. Plötsligt rullar de in en hydraulisk domkraft under tröskeln (exakt mitt emellan fram- och bakhjul) och börjar pumpa upp bilen. Knak-knak-knak-knak. De hissar upp hela vänstersidan och sedan sätter de sig vid varsitt hjul och skruvar av både fram och bakhjul samtidigt medan tröskeln ser oroväckande bananformad ut :-O) Nu är jag väl inget proffs på hur man byter hjul på just en S60, men det såg i vart fall inte helt rätt ut...
Hade dom satt den vid domkraftsfästet fram/bak som sitter hyfsat mitt under bilen i längdriktningen så är det ju en sak men tröskeln är bara urbota idiotiskt i långa loppet då den inte är avsedd för uppgiften. Det går att få upp fram som bakhjul om man använder det avsedda fästet också och det är betydligt skonsammare, men skulle aldrig byta fram och bak samtidigt på detta viset utan avsedd utrustning. Enda dom skal ha cred för är att dom inte använde bilens egen usla (nöd)domkraft.
Idag på hemvägen så stod det en kraftigt drogpåverkad man i en väldigt trafikerad korsning och dirigerade trafiken.
Ni vet sådär med böjda ben och ögonen halvöppna och helt livlösa som knarkare kan ha.
Plötsligt stapplar han ut framför en bil som stannar och försöker få honom över vägen men då kom farbror polisen och plockade upp honom.
Folk var faktiskt väldigt lugna och hjälpsamma trots att han bitvis stoppade upp trafiken.
Idag stod jag på en större parkering och pratade i telefonen med en bekant.
Över parkeringen springer en vad som verkade vara en tokstressad tjej 30+ fram till sin guld/Champagne -färgade Passat och börjar rycka i handtagen.
Slår lätt på bilen, tak och ruta och nästan trycker tummen igenom fjärren i sin desperation att få upp bilen.
Inte ett liv i bilhelvetet...
Däremot så står en Passat i samma färg en rad bort och blinkar ilsket :D
sthlm skrev:Idag stod jag på en större parkering och pratade i telefonen med en bekant.
Över parkeringen springer en vad som verkade vara en tokstressad tjej 30+ fram till sin guld/Champagne -färgade Passat och börjar rycka i handtagen.
Slår lätt på bilen, tak och ruta och nästan trycker tummen igenom fjärren i sin desperation att få upp bilen.
Inte ett liv i bilhelvetet...
Däremot så står en Passat i samma färg en rad bort och blinkar ilsket :D
Usch! Tala inte om det. Förra vintern hade det snöat som fan. Det gör det på vintern ibland. Jag skulle ut med jobbets bil och hade att göra i sisådär 20 minuter med att borsta av snö och skrapa rutor. Eftersom snöborsten fanns inne i snöhyddan till bil så använde jag min privata snöborste från min egna snöfria bil. När jag var klar så skulle jag låsa upp bilen. Det hände... ingenting. Alls. När jag tryckte igen så såg jag i ögonvrån att det blinkade orange under snön på bilen bredvid :roll:
sthlm skrev: Fick höra en sak idag som jag inte trodde fanns annat är på tecknad film.
En bekant berättade att hans far i unga år tänt en tändare för att titta in i en bensintank han monterat ner.
Han färlorade en hel del hår såsom ögonbryn och lugg.
Har sett detta ske! Visserligen skulle det kollas bränslenivån på en moped men ändå.
Killen som gjorde detta för 20-25 år sedan är idag framgångsrik innehavare av ett flertalet butiker och verksamheter och har mer pengar än han behöver.
Tyder på att man inte behöver vara speciellt skarp för att lyckas i affärer. Fan, är det för sen att byta branch?
Hände min far för läänge sedan. han skulle löda en bensintank till en moped,
missförstånd om att den var sköljd med vatten osv.
Han har tanken mellan knäna och skall börja,
pang och tanken flyger genom verkstaden och rakt ut genom gavelväggen.
Han klarade sig helt oskadd.
llesrof skrev:Usch! Tala inte om det. Förra vintern hade det snöat som fan. Det gör det på vintern ibland. Jag skulle ut med jobbets bil och hade att göra i sisådär 20 minuter med att borsta av snö och skrapa rutor. Eftersom snöborsten fanns inne i snöhyddan till bil så använde jag min privata snöborste från min egna snöfria bil. När jag var klar så skulle jag låsa upp bilen. Det hände... ingenting. Alls. När jag tryckte igen så såg jag i ögonvrån att det blinkade orange under snön på bilen bredvid :roll:
[youtube]jMw1q297I24[/youtube]
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]