VolvoB20 skrev:En Polestarbil släpper ju ut massor mera NOx än en vanlig Volvo om du använder den extra effekten tex. En otrimmad volvo släpper ju ut mer än vid cerifieringen om det inte är +25 grader tex. Är det kallt så ändras motorstyrningen och utsläppen är helt andra än vid +25 i labbet. Är det ok, är det manipulerande?Hur mycket för det vekliga utsläppet skilja från labcertifieringen innan det blir olagligt 1% 10% 100% 500% ?
Vad jag förstår finns två varianter:
1. Att trimma in och optimera bilen så att den klarar en viss välkänd testprocedur och inte redovisa vad bilen drar och släpper ut vid annan typ av körning. Utföra testerna med minimalt utrustade bilar, smalast möjliga däck etc. Det har lett till vissa förändringar på bilarna, tex begränsningar i däckdimension och högre utväxling.
2. Att utveckla en så smart mjukvara att bilen själv identifierar att "nu är jag i testmiljö, bäst att dra ner på effekt, vridmoment och körbarhet och att prioritera låga NOx-värden". Eller "nu är det bilens ägare som kör normal körning, då prioriterar jag effekt, vridmoment och växlingskvalitet. NOx skiter jag i just nu".
Att enligt variant 2 installera en sådan typ av mjukvara i 11 miljoner bilar är uppenbart ett uppsåtligt agerande i syfte att tjäna stora pengar. Om det sen leder till 100% eller 1000% högre utsläpp gör det inte mer eller mindre kriminellt i min värld. Procentsatsen påverkar däremot hur fort och kraftfullt VW måste agera framöver med återkallelser etc..
Jag kan inte säga att jag gillar variant 1 heller, min egen bil drar tex 30% mer än deklarerat. Edit: Jag hoppas den inte har en variant 2-mjukvara, det skulle göra mig besviken, men helt säker kan man ju inte vara.