Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1173445
intruder1400 skrev:Förra åkerit jag jobba på gick ifrån HVOn pga fem motorras !
Glöm inte bara kolla oljan med stickan ofta om ni kör med HVO pga den inte dunstar så börjar den fylla motorn med HVO !
Att Volvo inte godkänner den är pga den fräter på packningar senast jag prata med en meck !
Emanulssons transport kör med HVO o funkar fint men vad jag vet så har dom egen pump till dom mindre bilarna
HVO är precis som vilken annan dieselolja som helst så när som på att den har aningen (men bara aningen) lägre densitet. Alltså fräter den inte. Och om något dunstar den lite lättare än annan diesel eftersom den är något mer lättflytande. Varför Volvo inte godkänt bränslet för personbilsbruk vet den mek du pratade med lika lite om som någon av oss andra eftersom Volvo helt avstått från att kommentera sina göranden och låtanden när det gäller HVO. Här är för övrigt vad biltillverkarnas svenska representanter har att säga om saken:

https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... sk-diesel/
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1173481
Jag kan inte påstå att förbrukningen skiljer sig nämnvärt, tacksamt. Bild

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Gurra82
#1173629
Skulle nog passa mig väldigt mycket att tanka HVO100

Kör mjölkbil och bilen jag kör på en Scania G490 har gått på HVO100 sedan ny (alla våra 8 bilar går på HVO100) Den har i dagsläget gått 64500mil på 19 månader.
Häromveckan gick en spridare och vid bytet upptäcktes alger och avlagringar i hela bränslesystemet samt i bränsletanken. Manuell rengöring samt algdödarmedel som följd. Så mycket motorrelaterade skador som varit efter det att RME och HVO100 gjorde entré in i tunga trafiken har jag aldrig varit med om innan iaf.
Diskutioner pågår mellan ÅF och Scania vad felet kan bero på, men bränsledistrubutören på ALWEX har sagt till åkeriet att detta är absolut nackdelen med HVO och RME. Det växer i bränslet tyvärr
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1173638
Det skulle vara intressant att ta del av testdokument, har lastbilstillverkare världen över bara kryssat i "jajjemen" för att slippa utveckla motorerna och hellre låta 3:e part ta kostnaden?

När jag når 9k om cirka 6 veckor har jag för avsikt att kolla lite extra på bränslesystemet när jag gör filterbyten bl.a. så det är bara att hålla tummarna att grejerna fungerar tills dess.

AD-blue kan väl antagligen också ställa till det men det eventuella problemet slipper jag iaf.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Gurra82
#1173645
Tillverkarna kör absolut test i många mil med sekretess på förarna
En annan åkare i grann kommunen som oxå kör mjölk körde sin FH460 med dubbelkopplingslåda som testbil åt Volvo, ca 85000mil på två och ett halvt år. väldigt hysch hysch bland chaufförerna vilket bränsle den gick på. På den byttes motor och låda i förebyggande och har nog kollats av Volvo i detalj

Ad-blue är bara rening i avgaser efter förbränning.

Scanias nya motor som vi kommer att köpa nu är EGR och variabel turbo borttagen och endast adblue sköter avgasreningen
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1175238
107,9 mil avklarat med nästan en full tank HVO100 och jag har inget att anmärka på bilens uppförande och förbrukningen är oförändrad på stadiga 0,47.

Jag frågade en åkare med 10 Volvo som alla går på HVO100 och han hade inget att anmärka varken kvalité eller funktion, det enda som krånglar med Volvos euro6 är AdBlue systemet i hans fordon.

Nu har jag matat automobilen med 50 nya liter så jag kör vidare mot nya äventyr.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av andersuw
#1177702
Gurra82 skrev:Skulle nog passa mig väldigt mycket att tanka HVO100

Kör mjölkbil och bilen jag kör på en Scania G490 har gått på HVO100 sedan ny (alla våra 8 bilar går på HVO100) Den har i dagsläget gått 64500mil på 19 månader.
Häromveckan gick en spridare och vid bytet upptäcktes alger och avlagringar i hela bränslesystemet samt i bränsletanken. Manuell rengöring samt algdödarmedel som följd. Så mycket motorrelaterade skador som varit efter det att RME och HVO100 gjorde entré in i tunga trafiken har jag aldrig varit med om innan iaf.
Diskutioner pågår mellan ÅF och Scania vad felet kan bero på, men bränsledistrubutören på ALWEX har sagt till åkeriet att detta är absolut nackdelen med HVO och RME. Det växer i bränslet tyvärr
Det gäller att skilja på RME och HVO. Det är inte alls samma sak och har inte alls samma konsekvenser.

RME (rapsmetylester) skiljer sig kemiskt från fossil diesel. Den blandas in med högst sju procent i den diesel som säljs på den svenska marknaden. Inblandningen är densamma i HVO som i fossil diesel. RME kan i vissa fall ge problem med algbildning.

HVO är kemiskt sett väsentligen samma sak som fossil diesel. Den innebär därför ingen ökad risk för algbildning.

Om den lastbil du kör hade problem med algbildning berodde det således med all sannolikhet på RME-inblandningen, kanske i kombination med andra tekniska omständigheter avseende bilen eller dess användning. Eftersom RME-inblandningen är densamma för HVO som för annan diesel hade algbildningen sannolikt varit densamma även om bilen inte körts på HVO100.
Användarvisningsbild
av joel80
#1177703
Har inte väga tanka HVO i min D5 TE.. Känns lite som att det blir jävligt dyrt om nått händer som Volvo kan skylla på HVO även om det inte skulle vara orsaken.
av andersuw
#1177705
Hos vem/vilka tankar du Joel? Som jag skrev i den andra tråd där vi diskuterar saken kör du sannolikt redan din dieselhybrid på HVO, bara inte ren HVO. Vad jag vet blandar alla de stora aktörerna på den svenska marknaden vid det här laget HVO i dieseln och inblandningen ökar efter hand. Marknaden för bränslet växer nu snabbt:

http://www.atl.nu/teknik/neste-soker-ny ... vo-diesel/

http://www.atl.nu/lantbruk/trenden-tydl ... r-alltmer/

http://teknikensvarld.se/etanol-och-bio ... ar-435488/

http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... rtsektorn/

http://www.regeringen.se/debattartiklar ... e-fungera/

När det gäller certifieringen av HVO100 i personbilar: Scania, VAG och Circle K startar nu i samarbete ett stort test av HVO100 i personbilsdieslar från VAG (Audi, VW, Skoda, Seat), det vill säga den största aktören på den svenska personbilsmarknaden. Förhoppningsvis kan det bana vägen för HVO100-certifiering av VAGs bilar. Frågan är nu bara när vi får se även Volvo PV hoppa på tåget:

https://www.scania.com/group/en/scania- ... employees/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]