- ons 17 maj 2017, 13:04
#1173445
https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... sk-diesel/
intruder1400 skrev:Förra åkerit jag jobba på gick ifrån HVOn pga fem motorras !HVO är precis som vilken annan dieselolja som helst så när som på att den har aningen (men bara aningen) lägre densitet. Alltså fräter den inte. Och om något dunstar den lite lättare än annan diesel eftersom den är något mer lättflytande. Varför Volvo inte godkänt bränslet för personbilsbruk vet den mek du pratade med lika lite om som någon av oss andra eftersom Volvo helt avstått från att kommentera sina göranden och låtanden när det gäller HVO. Här är för övrigt vad biltillverkarnas svenska representanter har att säga om saken:
Glöm inte bara kolla oljan med stickan ofta om ni kör med HVO pga den inte dunstar så börjar den fylla motorn med HVO !
Att Volvo inte godkänner den är pga den fräter på packningar senast jag prata med en meck !
Emanulssons transport kör med HVO o funkar fint men vad jag vet så har dom egen pump till dom mindre bilarna
https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... sk-diesel/
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut