Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Upplysningen är nog ganska lik kring storstäder, men det är längre distanser som av självklara skäl inte är upplysta (enormt stort land) och det är mörkare på kvällarna än i Sverige. Så där finns ingen förklaring.

Antingen är de inte införstådda med vikten av bra ljus, eller så är vi i Sverige helljusfanatiker.

Troligen en kombination av båda...
perhall skrev: Antingen är de inte införstådda med vikten av bra ljus, eller så är vi i Sverige helljusfanatiker.

Troligen en kombination av båda...
Många till synes "framstående" länder är rena rama u-länderna i vissa avseenden, inte minst teknik men även i vissa fall kulturellt. På den nordamerikanska kontinenten verkar man vara extremt konservativ när det gäller allt som har med motorer att göra. Parollen verkar vara "kan själv" och då kan det i många fall bli hellre än bra.
av rid54
Jag tror det är nån sorts ljushysteri här i Sverige, men var och en får ju fixa med sin bil bäst de vill. Persoligen tycker jag att det var minst lika bra ljus med Volvos "stora runda" (164 och tidiga 240) som med modernare halogenlyktor. Bättre faktiskt. Xenonhalvljus är ju annorlunda med betydligt högre ljusflöde, men helljusfunktionen tycks inte vara den bästa i den sortens strålkastare och därav kan man ju förstå att man vill ha nån extralykta till helljuset. De entusiaster som vräker på med massor av starka trålkastare har jag lite svårt att förstå mig på; att blända av till halvljus måste ju vara som att köra in i en svart vägg.

På en hyfsad väg med glest med trafik brukar jag tycka ett par vanliga H4-lyktor (i gott skick) duger rätt bra. En bredlysande och en långlysande extralykta vore bonus, för viltets skull. Halogen, tack, för vettig färgtemperatur. Jag har inget intryck av att det är lika vanligt "utomlands" med väldigt många lampor på bilarna.
Vet inte hur regleringen ser ut över världen men jag vet att i Tyskland får man bara ha två extraljus, helt enkelt Btw om man kör genom Tyskland så kan det hända några gånger mellan Lübeck och Puttgarden att man använder helljuset 10-20 sekunder (mcket trafikflöde även där dygnet runt).
Idag gjorde jag en spontan undersökning på motorvägen mellan Toronto och Montreal.
100 lastbilar.
19 av dem hade någon form av dimljus (+1 ev som hade minimala).
3 av dem hade extraljus (fjärrljus/helljusförstärkande)
1 hade xenon
1 hade LED

Så i princip alla hade sina 2 x H7 70 W 24 V halvljus + motsvarande för helljus, i ett fall av fem med dimljus.
I några fall var det t o m H4 75/70 W vilket ju är ännu sämre...
PH

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]